H&M desafia Zara i obre botiga ‘online’ a Espanya
El gegant suec accelera el creixement i Inditex frena per la fortalesa de l’euro
BarcelonaHennes & Mauritz (H&M), el gegant suec de la moda i principal rival al món d’Inditex, no aixeca el peu de l’accelerador i ja amenaça el lideratge mundial de l’empresa d’Amancio Ortega, propietària de marques com Zara o Massimo Dutti. L’últim moviment de la companyia sueca es va materialitzar ahir: mesos abans del que estava previst, l’empresa va obrir la seva botiga online a l’estat espanyol, mercat intern d’Inditex. Aquest moviment és una prova més que el grup, que a més d’H&M té marques com COS, &Other Stories i Cheap Monday, està disposat a plantar cara al líder mundial, que és Inditex.
Els números dels últims mesos abonen aquesta possibilitat. Des de l’octubre passat, cada mes, les vendes d’H&M han crescut a un ritme de dues xifres de manera ininterrompuda, mentre que al juliol els ingressos es van incrementar un 17% respecte al mateix mes de l’any anterior, un percentatge idèntic a l’increment que van experimentar les vendes de la companyia tèxtil en els primers sis mesos de l’any. En canvi, Inditex, que té gairebé el doble de botigues al món i l’any passat va facturar un 16% més que H&M, té problemes per mantenir el ritme de creixement. Al primer trimestre fiscal (últim amb dades per a l’empresa cotitzada a l’Íbex), Inditex va incrementar les vendes un lleuger 4%, lluny dels números del seu rival suec.
Però en l’aspecte que realment va destacar H&M va ser en rendibilitat. Mentre que els beneficis d’Inditex van caure un 7,3% en el primer trimestre, afectats per la fortalesa de l’euro, H&M, que presenta els resultats en corones sueques, acumula una millora del resultat del 19% des de començament d’any. Tenint en compte que l’any passat l’empresa propietària de Zara va guanyar un 22% menys que H&M, i a falta dels resultats de la companyia espanyola del segon trimestre, el segon grup minorista mundial podria estar trepitjant els talons al primer en termes de rendibilitat.
Competència en tots els fronts
I H&M no presenta batalla a Inditex només en roba. La flamant botiga online de l’empresa vendrà també a tot Espanya la seva col·lecció de parament per a la llar, que entra en competència amb Zara Home, que ja té botigues per tot l’Estat. Fins ara H&M només venia aquesta línia en un nombre molt limitat de botigues, entre les quals n’hi havia una a Tarragona. Estava previst que H&M fes aquest moviment a la tardor, així que la inauguració de la botiga suposa que l’empresa s’ha avançat “per sorprendre els clients”, segons ha explicat una portaveu de la companyia a l’ARA. “Els nostres clients l’esperaven ansiosos [la botiga online ], ja que és el complement perfecte per a les nostres 150 botigues”, va assegurar Doris Klein, directora general d’H&M per a Espanya i Portugal en un comunicat.