Mèdia 14/02/2022

Torna 'Pasión de gavilanes', el fenomen que tothom feia veure que no mirava

Gairebé dues dècades després de la seva emissió, la telenovel·la colombiana estrena nova temporada a Telecinco

3 min
Els proagonistes originals de 'Pasión de gavilanes'

Barcelona¿Quién es ese hombre, que me mira y me desnuda?” A mitjans dels anys 2000 era difícil trobar algú que no hagués sentit o cantant aquest, presumptament, provocatiu fragment de la cançó inicial de Pasión de gavilanes, la telenovel·la colombiana que va ser un fenomen d’audiència a Antena 3. L’argument era clàssic però efectiu: tres germanes riques i guapíssimes, les Elizondo, que s’enamoraven de tres germans pobres i ben plantats, els Reyes. Passions desfermades i molts secrets. Tot això empaquetat en una estètica vaquera i ben farcit d’estereotips masclistes, com ara que si un home i una dona es barallen és perquè estan secretament enamorats. Gairebé dues dècades després, la telenovel·la torna aquest dimecres a la petita pantalla amb els protagonistes originals sumant anys, nous secrets i més venjances. 

A Espanya, el retorn de Pasión de gavilanes ha sigut un serial que no desentonaria en una ficció sobre trifulgues entre grans cadenes de televisió. En la seva emissió original la telenovel·la va donar grans alegries a Antena 3 –una quota mitjana del 29% i pics del 35%–, però la nova temporada no es podrà veure a la cadena d’Atresmedia. Telecinco n'ha aconseguit els drets d’emissió després que Antena 3 hi renunciés. El motiu? El preu “desorbitat” que demanava NBCUniversal (grup propietari de Telemundo), que exigia 10 milions de dòlars per poder emetre la telenovel·la, segons avançava The Objective. Atresmedia argumenta que és pràcticament impossible fer rendible econòmicament una inversió com aquesta tenint en compte l’actual situació del mercat publicitari.

El salt de Pasión de gavilanes d’Atresmedia a Telecinco no és anecdòtic o una fotesa. S’emmarca dins d’una estratègia d’atac de Mediaset per recuperar la franja d’acces prime time, que des de fa mesos temps està sota el reialme d’Antena 3. La intenció de Telecinco, que oferirà el primer episodi en prime time, és que Pasión de gavilanes competeixi amb El hormiguero 3.0. Vol així començar a fer forats en la muralla d’Atresmedia. Aquesta franja horària no és l’única en què Antena 3 li passa la mà per la cara a Telecinco: a les vuit del vespre, Pasapalabra és indestructible. I si parlem de telenovel·les, les sèries turques d’Antena 3 han aconseguit guanyar la partida a les de Telecinco.

Inversió mínima, màxim rendiment

Quan Antena 3 va estrenar Pasión de gavilanes l’estiu del 2005, la inversió va ser mínima –llavors es va parlar que cada episodi de la sèrie colombiana tenia un cost d’un milió de pessetes, un terç del que costava un capítol d’una ficció de producció pròpia–, però els resultats van ser excel·lents. El final de la telenovel·la, emès en franja de prime time en comptes de sobretaula, el seu horari habitual, va marcar una quota del 27% i va ser seguit per 5,2 milions d’espectadors a tot l’Estat i es va imposar a Gran Hermano, que s’emetia a la mateixa hora. Antena 3 no va voler desaprofitar el fenomen fan i va reutilitzar el gran galán de la sèrie, l’argentí Michel Brown, per a alguns dels seus productes estrella: va ser presentador del date show Estoy por ti i es va incorporar al repartiment de sèries com Aquí no hay quien viva o Física o química.

L’èxit traspassava la televisió i també tenia impacte en les llistes musicals. Durant almenys sis setmanes consecutives, la banda sonora de la sèrie –amb el tema principal Fiera inquieta– va ser l’àlbum més venut a Espanya.

L’estrena de la nova Pasión de gavilanes es produeix en un moment en què el consum audiovisual s’ha transformat a causa de l’impacte de les plataformes. Telecinco té en contra l’atomització del visionat de televisió, però té a favor el ressorgiment de les telenovel·les llatinoamericanes, un procés en què està jugant un paper destacat Netflix. De fet, la plataforma de streaming ofereix en el seu catàleg la Pasión de gavilanes original i les últimes setmanes la sèrie ha aparegut en el rànquing del més vist del servei. 

El retorn de la sèrie colombiana es podrà veure a tot l’Estat només dos dies després de la seva estrena a Telemundo, un moviment que hauria d’evitar que els fans més acèrrims recorrin a la pirateria per veure els nous conflictes del clan Reyes Elizondo. Rodrigo Triana, director de la sèrie, ha promès que respectarà l’essència de la novel·la original i que Pasión de gavilanes seguirà sent una ficció sobre la unitat familiar. A l’espera de saber si la sèrie haurà evolucionat una mica i deixarà de banda alguns dels seus elements més rancis, ja s’ha confirmat que les trames se centraran en bona part en els fills dels protagonistes. Ah, i que la cantarella de Quien es ese hombre tornarà a estar present en la vida dels seguidors de Pasión de gavilanes.

stats