La indústria intenta fer descarrilar la legislació antiplàstics i aprofita el covid per fer negoci

Un estudi qualifica de "cortina de fum" les iniciatives de reciclatge d'empreses com Coca-Cola

Els deu primers productors de plàstic del món, encapçalats per Coca-Cola, Colgate-Palmolive i Danone, han impulsat els últims anys iniciatives voluntàries –i grandiloqüents– per comprometre's amb la reducció dels plàstics. Però no només han fallat a l'hora de complir els compromisos adquirits, sinó que també han fet servir aquests programes com una "cortina de fum" per continuar fent de lobi a governs i organismes internacionals i mirar de "retardar, distreure i descarrilar" qualsevol nova legislació.

És la conclusió de la investigació duta a terme per una organització independent, la fundació Changing Markets, que denuncia que aquesta mateixa indústria del plàstic ha aprofitat la pandèmia de covid-19 "i ha capitalitzat el temor de la gent per exigir retrocessos regulatoris en legislacions ambientals". Les grans empreses productores han tret rèdit d'aquesta crisi de salut pública, denuncia l'informe, per advocar pel material plàstic d'un sol ús presentant fins i tot "estudis científics qüestionables per posar en dubte els productes reutilitzables".

"La nostra anàlisi va trobar una sorprenent superposició entre la filiació corporativa de les iniciatives que afirmen resoldre la contaminació per plàstics i les associacions comercials i els grups de pressió i el lobi corporatiu que treballen activament per desacreditar qualsevol tipus de legislació prou ambiciosa", diu l'informe publicat aquest dijous.

El mateix informe acusa les grans empreses productores de plàstics d'enganyar o com a mínim de "manipular" l'opinió pública amb compromisos grandiloqüents contra la contaminació que elles mateixes generen, i alhora "retenir o tergiversar dades per emmascarar la gravetat del problema, demanar ajornaments en la implementació [de legislació] o afegir condicions a lleis per ampliar el marge de temps" que tenen per continuar produint plàstics.

En concret, es refereix a les deu principals productores de plàstic del món: Coca-Cola, Colgate-Palmolive, Danone, Mars Incorporated, Mondelez International, Nestlé, Pepsico, Perfetti Van Melle, Procter & Gamble i Unilever.

Acusa Ecoembes de falsejar dades

L'estudi s'ha fet en quinze països i en el cas d'Espanya, per exemple, denuncia "els esforços dels grans minoristes, productors de begudes i organitzacions de responsabilitat ampliada del productor per debilitar la implantació de sistemes de dipòsit, devolució i retorn dels plàstics". En concret, analitza les pràctiques de l'entitat responsable de la gestió dels residus plàstics, Ecoembes, que bloqueja la instauració d'aquest sistema de recollida d'envasos "utilitzant xifres no reals de reciclatge i derivant la responsabilitat en les persones consumidores".

L'informe, titulat Talking trash. El manual de les empreses sobre las falses solucions a la crisi del plàstic, analitza el "paper clau" dels "gegants del petroli, el gas i la petroquímica" per evitar legislacions que avancin cap a la reducció de residus.

"Aquest informe exposa la hipocresia de les grans companyies, que, d'una banda, diuen que estan compromeses amb les solucions, però, de l'altra, utilitzen trucs bruts per seguir utilitzant plàstic barat i d'un sol ús que contamina el planeta a un ritme devastador", diu Nusa Urbancic, directora de campanya de la fundació Changing Markets. "Les iniciatives i compromisos voluntaris [d'aquestes empreses] han fracassat. Els legisladors han d'anar més enllà d'aquesta cortina de fum i adoptar polítiques eficients a nivell mundial com els sistemes de dipòsit", afegeix.

EDICIÓ PAPER 19/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF