FENT CAMÍ
Esports 23/08/2019

Ruta per la fesa de Son Bauçà i la font dels Òbits

L’excursió comença a Valldemossa, passa pel camí de le Beata i també atravessa el bosc de la Baduia

Ara Balears
Ruta per la fesa de Son Bauçà               i la font dels Òbits

PalmaLa ruta s’inicia a Valldemossa, on s’haurà de cercar un lloc per deixar els cotxes que no sigui de pagament, ja que molts de carrers són de zona blava. Una vegada aparcats, se surt de la població i es deixa a l’esquerra el gran casal de Son Mossènyer i a la dreta el molí vell de la Cartoixa. A l’enfront s’inicia el camí esglaonat i costerut de la Comuna, la qual formava part de les possessions dels monjos cartoixans, ara convertit en tram de la Ruta de Pedra en Sec, on es veuran clots de l’antiga pedrera de guix. Allà es veurà el camí de la Beata, que finalitza amb una capella amb el seu nom. En arribar a aquest punt, es gira a l’esquerra i apareix el molinet de la beata Catalina Tomàs, del qual també es conserva part del graner a la part baixa, que data de 1761. Es passarà de llarg per continuar amb la ruta pel GR-221 pel costat de les cases de la Teulera. En aquest punt s’ha d’estar atent perquè uns dos o tres minuts després de passar la casa s’ha de deixar el camí a la dreta. S’ha d’anar a cercar una pista agrícola que s’abandonarà al segon revolt. Es continua per un sender que recorre les marjades.

Es continua per un terreny planer cap a una paret i es baixen unes marjades per anar a cercar un bon lloc per on botar. Es passa vora una olla de forn de calç i s’entra al bosc botant una paret per un esbaldrec. Aquest és un tram més confós i cal continuar avançant sense guanyar ni perdre altura. Es bota una gran paret transversal atarracada i se segueixen unes esporàdiques fites per començar una dura pujada. Quan s’està a prop dels peus del penyal, es veuen restes de traça de camí. Si se segueix, s’arriba al pas de Son Bauçà. Just a l’inici de la fesa hi ha un darrer marget que s’ha de passar per continuar la ruta cap al coll de Sant Jordi, on es travessa el portal de ferro i se segueix cap al nord-est.

Es camina per un entorn agradable de la garriga Plana fins a entrar al bosc de la Baduia. En veure una gran olla de forn de calç, es gira a la dreta per visitar la font dels Òbits. Una vegada visitada, s’ha de tornat a pujar fins a aquest mateix creuer i agafar l’altre camí, que es diferenciarà per un vell aljub esbucat que servirà de referència. A un revolt es deixa el camí que continua pujant i s’ha d’anar recte per un tirany fins a una paret, la qual barra el pas. Es continua pel bosc de la Baduia. A l’esquerra es pot veure un marge alt, el qual s’ha de superar. Passat el marge, el viarany segueix ben evident. Per una clariana del bosc es troba el nucli de cases de Valldemossa. En aquest punt s’ha de seguir per la dreta dels colls. Passats uns revolts més, s’ha de girar a la dreta.

Es continua el camí per l’entorn d’un pinar i carritxeres. Es recorren unes marjades del bosc dels Frares i se surt a la pista formigonada de les cases de la Teulera. Entre una esponerosa vegetació, apareix l’esvelta figura del campanar de la Cartoixa. Es passa vora l’edifici de la tafona de Son Mossènyer i, per davall, l’aqüeducte del convent i es desfà el camí cap a l’aparcament.