SeCosta, premi d'Educació: “Engrescar els alumnes en l’observació de la mar ens pot ser molt útil”

El doctor Gabriel Jordà és un dels coordinadors del projecte SeCosta, que ha implicat més de 7.500 estudiants en la cura de l’entorn marítim

SeCosta propicia que els alumnes facin ciència a través d’investigacions a la mar.
29/05/2025
3 min

PalmaAfavorir que els alumnes tinguin una consciència més gran sobre l’impacte de la crisi climàtica a les regions costaneres, alhora que participen activament a les diferents fases de la investigació científica marina. Aquest és l’objectiu amb què va néixer el 2018 el projecte SeCosta, creat pel Centre Oceanogràfic de les Balears i la Universitat de les Illes Balears (UIB). Des que començà, ha aconseguit arribar a 55 centres i a més de 7.500 estudiants. Per tot això, la feina de SeCosta per implicar els joves en la cura de l’entorn marítim ha merescut el premi Bartomeu Picornell d’Educació concedit per l’ARA Balears. Més enllà de continuar engrescant els centres educatius illencs, SeCosta aspira a créixer més: “Ens agradaria que altres comunitats autònomes coneguin la nostra proposta, perquè és molt exportable”, assegura el doctor Gabriel Jordà, un dels coordinadors del projecte. “Si volen assessorament, ho podem assumir, però el nostre ideal és que algú d’allà agafi la gestió”, afegeix.

Una de les bases del projecte és que els alumnes construeixen instruments d’observació marina, n’obtenen mesures de camp, i n’analitzen les dades, amb l’ajuda dels seus professors, que prèviament han estat formats pels experts de SeCosta. Abans, els científics van a l’escola i expliquen als alumnes què necessiten d’ells, per motivar-los. En acabar el treball de camp i feta la feina d’anàlisi, els centres presenten els resultats en un congrés en què participen els alumnes que n’han format part. “Si oferíem als joves una excusa que valoràs la seva feina, com un congrés científic, seria més fàcil que s’hi implicassin”, exposa.

La motivació dels alumnes n'és la clau

SeCosta és un projecte del qual surten beneficiats els centres i els investigadors, que empren les dades que han obtingut els alumnes per a diversos estudis. “Enguany, per exemple, un centre ha agafat mesures d’indicadors a la platja que ens han servit a nosaltres i a ells, que feien un projecte sobre les tortugues marines”, explica Jordà. “Engrescar els alumnes en l’observació de la mar ens pot ser molt útil com a societat. El més important és que tots els joves i centres trobin projectes que els motivin i que estiguin en contacte amb la mar i tot el que l’envolta”, afegeix. Un dels reptes de SeCosta és, precisament, trobar noves maneres de fer feina que siguin diferents i engresquin més instituts. “Ja en tenim que són reincidents i els hem d’oferir coses noves”.

El projecte ha promogut la col·laboració tant dins dels centres com entre ells (instituts de municipis veïns, per exemple), ha incentivat el treball en equip entre alumnes de diferents nivells i ha ajudat a teixir xarxes de cooperació entre escoles. També s’han democratitzat les disciplines STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i ha promogut un enfocament inclusiu i participatiu en la recerca científica. Jordà assegura que els instituts públics s’hi han implicat més que els concertats, tot i que dels darrers també n’hi ha algun.

Tot i que la lògica diu que les assignatures més vinculades al tipus de feina que requereix el projecte són Tecnologia, Biologia i Física, no són un requisit. “Els recursos que oferim són perquè qualsevol professor es pugui engrescar. Hi ha hagut un cas d’un mestre d’Educació Física que es va endur els nins a nedar i, mentrestant, prenien mesures marines”, diu Jordà.

La feina dels joves també és útil per entrenar eines d’Intel·ligència Artificial. “N’hi ha que fan fotos i nosaltres les utilitzam per entrenar l’eina i que aprengui a reconèixer els tipus de fons marí, fins al punt en què arribi un moment que ja tota sola pugui identificar què té davant, si és arena, posidònia, etc.”, explica Jordà.

Pel que fa a Primària, s’ha engegat el projecte pilot SeCosta Júnior, en què participen vuit escoles. Els alumnes fan un laboratori marí. “Van un dia a la platja i miren quina forma té, els corrents, la dimensió de les ones, la força i direcció del vent, si hi ha animalets a l’arena, etc. Després són les dades que tenen els mestres per treballar amb ells, els continguts transversals”, conta Jordà.

SeCosta és un projecte amb set anys a l’esquena que aspira a créixer. Rebre el premi Bartomeu Picornell és per a ells el reconeixement a una feina que no sempre ha estat valorada. “És una alegria molt gran, perquè ens anima a continuar. Ara arribam a molta gent, però hi ha hagut moments en què ningú no ens feia gens de cas. Esperam que el premi ens ajudi a tenir més visibilitat”, conclou Jordà.

stats