La meitat dels alumnes de la UIB creuen en la paranormalitat: dels presagis als efectes de la lluna

Així ho constata una tesi docotoral d'Hugo Blázquez Matas, amb una mostra de 6.584 estudiants

Lluna plena damunt la mar.
21/07/2025
2 min

PalmaEl pas per la universitat no sempre aconsegueix influir en la capacitat de pensament crític dels estudiants. Una tesi doctoral defensada recentment a la UIB ha analitzat aquesta qüestió amb una mostra de 6.584 estudiants, per determinar si l’educació superior actua com a barrera enfront de les creences paranormals, com la fe en l’astrologia, els amulets o els efectes de la lluna sobre el comportament. Els resultats de la tesi doctoral d’Hugo Blázquez Matas sorprenen: gairebé la meitat dels estudiants accepta almenys una creença paranormal i un 18% van ser classificats com a "molt creients". Les creences més esteses són els efectes de la lluna (22%) i les religioses (17%), mentre que l’astrologia i els presagis tenen menys seguidors.

L’estudi confirma que les dones tendeixen a ser més supersticioses que els homes, i que l’escepticisme és més freqüent entre els qui estudien carreres científiques.

La irracionalitat penetra a la universitat

La investigació "desmunta el mite que la universitat és un antídot universal contra la irracionalitat", exposa la UIB en un comunicat. La disminució de creences paranormals s'observa principalment en disciplines científiques i amb un efecte molt petit. En graus com Dret, Educació Infantil i Turisme, entre d’altres, fins i tot se'n detecta una lleugera tendència a l’alça, tot i que no significativa. El rendiment acadèmic no guarda relació amb el nivell de creences.

Segons indica la UIB, aquest fenomen connecta amb l’actualitat mediàtica, "en què la proliferació de pseudoteràpies i notícies falses sobre ciència continuen generant alarma social i debats sobre la responsabilitat de les institucions educatives". La recerca suggereix que l’escepticisme no s’adquireix automàticament amb més anys d’universitat, sinó que els estudiants més crítics tendeixen a triar carreres científiques des de l’inici.

"L’estudi conclou que l’educació universitària, tal com està plantejada, no és suficient per erradicar les creences paranormals". El repte, segons l’autor, "exigeix reforçar l’ensenyament del pensament crític i revisar l’oferta educativa per combatre la pseudociència i promoure una ciutadania més informada i racional".

stats