Educació prohibeix dur els alumnes d'Infantil al cinema
El departament d’Inspecció Educativa de les Pitiüses recorda als centres que la prohibició de pantalles també en veta l’ús lúdic a final de trimestre
PalmaComença la darrera setmana del trimestre. Les notes ja estan posades i l’ambient és el de cada any a les aules: nervis acumulats, expectació per Nadal i una energia difícil de contenir. Gestionar els darrers dies abans de les vacances esdevé un repte, i tradicionalment s’opta per activitats lúdiques: jocs, tallers, alguna pel·lícula o un vídeo compartit amb el grup. Però enguany aquest recurs habitual té límits molt clars. Arran de l’enduriment de la normativa sobre l’ús de pantalles, els alumnes d'Infantil no poden anar al cinema ni visualitzar cap tipus d’audiovisual, ni tan sols de manera puntual ni amb finalitats lúdiques.
Així es desprèn d’un correu que el departament d’Inspecció Educativa de les Pitiüses ha remès als centres educatius de les Illes per recordar-los la normativa vigent. Centres i famílies consultats entenen i comparteixen la prohibició general de l’ús de pantalles, però consideren que, en situacions puntuals com les darreres setmanes abans de Nadal –quan els infants ja estan més pendents de l’arribada dels Reis que del ritme ordinari de l’aula–, aquests recursos poden tenir una funció lúdica i integradora, com posar vídeos amb música, ballar en grup i tancar el trimestre amb activitats compartides. "Hi havia centres que els duien al cine i ho han deixat de fer. Els hem de posar música sense imatge", diu una directora d'escola d'Eivissa.
La regulació de les pantalles no només afecta Infantil, sinó que estableix un calendari progressiu de restriccions a Primària: a partir del curs 2025-2026, la Conselleria d’Educació prohibeix l’ús de pantalles digitals individuals fins a tercer de Primària, en limita la utilització a un màxim d’una hora setmanal a quart, i deixa la decisió en mans dels centres a cinquè i sisè, sempre sota criteris pedagògics estrictes.
Veto a les pantalles
La mesura forma part de l'enduriment general de la regulació sobre pantalles i dispositius digitals a l’escola, que també prohibeix l’ús de telèfons mòbils durant la jornada escolar a Infantil i Primària i en restringeix l’ús a la resta d’etapes. Segons Educació, l’objectiu és reduir distraccions, millorar la convivència i protegir el desenvolupament cognitiu dels infants en les primeres etapes educatives, després que el curs passat ja s’hagin detectat menys conflictes vinculats a l’ús de dispositius digitals.
En el cas d’Infantil, la prohibició és especialment clara: cap pantalla, ni mòbils, ni tauletes, ni projeccions audiovisuals, incloses les que fins ara es feien de manera excepcional a final de trimestre. A Primària, la normativa introdueix per primer cop llindars temporals concrets, fet que redueix de manera significativa el marge d’autonomia dels centres en moments puntuals com el tancament del curs o les festes de Nadal.
La regulació també interpel·la l’ús de dispositius digitals del mateix centre, com pissarres digitals o tauletes, especialment a les primeres etapes, on se’n demana una reducció significativa. Tot plegat s’emmarca en un debat més ampli sobre el paper de la tecnologia a l’educació i en les recomanacions d’experts que alerten dels efectes d’una exposició precoç i excessiva a les pantalles. Mentrestant, els centres afronten el final de trimestre amb menys eines habituals i amb la necessitat de reinventar activitats en unes setmanes tradicionalment pensades per flexibilitzar rutines i tancar el trimestre amb un to més distès.