Educació avança els exàmens finals de primer de Batxillerat

La Conselleria defensa que és una mesura ben valorada per la comunitat educativa, però hi ha professionals que la critiquen

Una aula d'un centre educatiu.
18/09/2025
3 min

PalmaLa Conselleria d’Educació ha comunicat als instituts que, a partir d'enguany, hauran de tancar les actes d’avaluació ordinària abans del 5 de juny, la qual cosa implica fer abans els exàmens finals. Aquest avançament permetrà fer les proves de recuperació (avaluació extraordinària) durant el mes de juny i tancar les actes definitives abans del 26 del mateix mes, eliminant així les proves de setembre. Segons les instruccions enviades als centres, els alumnes hauran de continuar assistint obligatòriament a classe fins al darrer dia de curs (dia 19), fins i tot si ja han estat avaluats. Els claustres hauran d’organitzar activitats de reforç, tutories i proves extraordinàries per a l’alumnat amb assignatures pendents, com també propostes específiques.

Diversos docents han expressat el seu malestar davant el canvi. En declaracions a ARA Balears, una professora d’un institut del Pla de Mallorca lamenta el nou calendari: “Més enllà que ens lleven dies per acabar els temaris, que són infinits, serà impossible aconseguir que, una vegada avaluats, els alumnes vinguin a classe de bon grat, a passar calor quan ja no s’hi juguen res. Molts no ho faran". La mateixa docent assenyala la contradicció entre l’increment d’hores lectives setmanals dels nous currículums i la reducció de dies efectius per impartir continguts: "El temari no ens l'escurcen, i si bé ens han augmentat les hores lectives, ara ens retallen d'una altra banda", diu.

Educació justifica la mesura com una iniciativa per racionalitzar el calendari escolar i millorar l’organització del curs, d’acord amb les propostes plantejades a les meses. A més, recorda que les Balears i Andalusia eren les úniques comunitats autònomes que encara mantenien les proves extraordinàries després de l'estiu. Fonts del departament asseguren que la proposta ha estat consensuada i "molt ben rebuda per part de la comunitat educativa".

Segons fonts d’un institut del centre de Palma, Educació va comunicar el canvi de dates en una reunió telemàtica amb els equips directius el 9 de setembre. Això ha obligat els centres a avançar les avaluacions i reorganitzar les activitats lectives. En aquest institut concret, el darrer dia de classe lectiva per als alumnes de primer de Batxillerat serà el 29 de maig, més de dues setmanes abans que cursos anteriors. Les actes d’avaluació ordinària es tancaran 21 dies abans del que era habitual –del 26 de juny al 5 de juny–, mentre que les avaluacions extraordinàries es duran a terme abans del 19 de juny, data oficial de finalització del curs.

Més hores setmanals

Aquest avançament dels terminis ha generat preocupació entre docents i equips directius, que alerten que hauran de cobrir el mateix currículum en menys temps, en un context en què ja era difícil completar-lo amb el calendari anterior. El director d’un institut dels afores de Ciutat reconeix que la mesura té una acollida desigual. “Hi ha gent que troba positiu el canvi, i d’altres que no", diu. Tot i mostrar-se comprensiu amb la intenció de racionalitzar el calendari, expressa dubtes sobre la gestió dels dies posteriors a les avaluacions. “Ens lleven dies lectius efectius, però, a més, si un alumne ho té tot aprovat, no el podrem fer venir. Què se suposa que hem de fer amb ell?, es demana. El director admet que el que sí que té sentit és la presència d’alumnes amb matèries pendents: “Si està suspès, té lògica que vingui a fer activitats de reforç i revisió.”

A banda del canvi de calendari, primer de Batxillerat ha patit altres modificacions importants enguany: les hores lectives setmanals han augmentat de 31 a 33, per equiparar-les a les de segon. També s’han introduït canvis curriculars a tota l'etapa. Així, el Treball de Recerca (TR) es converteix en una assignatura optativa anomenada Treball de recerca, anàlisi i creativitat, que es podrà cursar a primer. S’incorporen noves optatives com Activitat física, oci i salut, Projecte empresarial, Anàlisi i creativitat i Unió Europea. A la matèria d’Història i cultura de les Illes Balears s’aprofundirà més en els continguts. En darrer lloc, l'assignatura d’Història d’Espanya ampliarà el seu temari amb els segles anteriors al XIX.

stats