Els docents balears treballen menys hores, però són dels que en fan més de burocràcia, preparació i correcció

Segons l'informe TALIS de l'OCDE, entre el 27% i el 31% dels mestres reconeixen perdre fins al 20% del temps de classe en interrupcions i manteniment de l’ordre

Una aula del CEIP Aina Moll.
07/10/2025
3 min

PalmaTot i que els mestres de les Balears són dels que menys hores treballen a Espanya –38 hores setmanals a Secundària i 35 hores a Primària, el nivell més baix entre totes les comunitats autònomes estudiades (Astúries, la Rioja, Cantàbria, Andalusia, el País Valencià, les Canàries, i Catalunya)– també dels que més temps dediquen a tasques administratives i a la correcció i qualificació de treballs, segons l’informe TALIS 2024 de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) presentat aquesta setmana. Aquesta paradoxa evidencia la pressió a què estan sotmesos els docents balears, especialment en comparació amb altres comunitats autònomes i amb la mitjana europea. La mitjana estatal és de 40 i 38 hores, respectivament, mentre que la UE i l'OCDE només aporten dades de Secundària: 39 i 41 hores setmanals de feina, respectivament.

A Secundària, el 31% dels docents de les Balears tenen la percepció d'un excés d’hores lectives, mentre que la mitjana estatal és del 33%. Altres comunitats com la Rioja (30%) i Cantàbria (24%) mostren valors inferiors. A Primària, només el 26% dels mestres balears consideren que fan un excés d’hores lectives, situant-se per sota de la mitjana estatal (35%) i clarament per sota de territoris com Astúries (32%) i el País Valencià (32%).

Pel que fa a la preparació de classes, a Secundària, el 45% del professorat balear considera aquesta tasca excessiva, per sobre de la mitjana estatal (39%). A Primària, el 43% dels mestres asseguren que la preparació suposa una càrrega elevada, també per sobre de la mitjana estatal (42%). Comparativament, Catalunya registra valors similars o superiors (39% i 49%), mentre que Cantàbria (30% i 35%) i la Rioja (34%) s'hi situen per sota. Quant a la correcció i qualificació de treballs, el 54% dels docents de Secundària de les Balears considera aquesta tasca una sobrecàrrega, coincidint amb la mitjana estatal (54%) i superant Astúries (45%). A Primària, el 33% dels mestres balears perceben aquesta tasca com a excessiva, una xifra superior a Cantàbria (23%) i idèntica a la de Catalunya (33%).

El monstre de la burocràcia

La càrrega administrativa i burocràtica és especialment elevada: el 68% del professorat de Secundària de les Balears declara estar sobrecarregat, només per sota d’Andalusia (74%) i per sobre de territoris com Catalunya (59%) i la Rioja (52%). A Primària, el 65% dels mestres de l’Arxipèlag reconeix tenir massa tasques administratives, molt per sobre de la mitjana estatal (60%) i clarament superior a la Rioja (49%) i Catalunya (50%).

A escala internacional, els docents espanyols perceben una càrrega laboral superior a la mitjana de l’OCDE en gairebé totes les dimensions: hores lectives (33% perceben excés), preparació de classes (39%), correcció de treballs (54%) i tasques administratives (64%). Països com Portugal (77% en correcció, 79% en tasques administratives) i Malta (56% en preparació) presenten valors similars o superiors, mentre que models amb menys pressió inclouen Finlàndia (18% en preparació, 40% en administració) i Islàndia (31% en administració).

Classes boicotejades

L’informe destaca que aproximadament el 40% dels docents de les Balears, tant a Primària com a Secundària, pateixen estrès relacionat amb l'atenció a alumnes amb necessitats especials (NESE i NEE) i amb la gestió de la disciplina a l’aula. Concretament, el 41% del professorat de Secundària i el 40% del de Primària declaren sentir aquest tipus d’estrès. L’Arxipèlag destaca per la concentració d’alumnat amb necessitats educatives especials i d’alumnes no parlants nadius o amb dificultats per comprendre l’idioma d’instrucció, situant-se en nivells similars a la mitjana estatal.

Pel que fa a la disciplina, el 45% del professorat de Primària i el 41% del de Secundària pateix estrès per mantenir l’ordre a l’aula, mentre que entre el 27% i el 31% dels docents de les Balears reconeixen perdre molt de temps a classe per interrupcions i dedicar-hi al voltant del 20% del temps total. Andreas Schleicher, director d’Educació de l’OCDE, assenyala que “la disciplina continua sent un problema a Espanya, amb intimidació i abús verbal presents a moltes classes”. Finalment, més del 60% del professorat balear considera les tasques administratives com una de les principals fonts d’estrès, reforçant la idea que la càrrega burocràtica és un dels principals factors que afecten la qualitat de vida laboral dels docents.

stats