Economia 11/03/2023

La inflació fa pujar el tot inclòs i reobre el debat sobre el model turístic

La patronal de viatges britànica ABTA confirma que les famílies demanen aquesta modalitat per evitar sorpreses en la factura final de les vacances. Aquest fet preocupa l’oferta complementària

4 min
La polsereta és el distintiu més característic del tot inclòs. Permet gaudir de menjar i beure tot el dia a un preu fixat

PalmaEl 2023 es presenta com un altre any de rècords turístics. Així ho confirmen les parts que interactuen en el negoci dels viatges i que s’han trobat a la fira turística de Berlín (ITB). Les bones previsions han omplert de joia els diferents sectors, però un dels possibles rècords no agrada tothom: el retorn del tot inclòs. Mai no havia partit del tot, perquè és un producte que té acceptació, però enguany, a més, la situació econòmica ha fet que milers de famílies hagin demanat aquesta modalitat, com ha confirmat a l’ARABalears la patronal turística més important del Regne Unit, l’Associació Britànica d’Agències Turístiques (ABTA). “Segons les dades que ens aporten les agències i touroperadors, un 30% dels anglesos que viatjaran en paquets a Espanya i a les Balears demanen aquesta fórmula”, confirma en conversa telefònica des del Regne Unit Sean Tipton, portaveu d’ABTA. “La xifra arriba al 50% si agafam les previsions de reserves entre famílies joves que tenen nins petits”, diu Tipton.

La causa principal d’aquest fenomen és la inflació, que ha afectat, i molt, el segment dels viatges. “Els turistes no volen sorpreses. Els preus han pujat bastant i l’única manera de calcular i planificar les despeses és comprar paquets de tot inclòs. Imaginau una família de quatre membres, que és un cas molt habitual, sortint a dinar o sopar cada dia. Quan tornes a casa i mires la targeta de crèdit, la sorpresa és bastant desagradable”, explica Tipton. En la mateixa línia, el responsable de TUI a les Balears, Ian Livesey, confirmava “sense cap dubte” a IB3 Ràdio que “hi ha més demanda de tot inclòs”.

Aquest increment de la demanda del tot inclòs no deixa indiferent l’oferta complementària, que necessita que els turistes surtin per la porta en comptes de quedar reclosos dins els hotels. “No ens agrada sentir que tornarà a pujar el tot inclòs. Gens ni mica. Sabem que això significa perdre clients, ja ho hem viscut, i ara mateix, amb la demanda que vol venir enguany a les Balears, és un turisme que no necessitam ni ens convé. Les Illes poden i han de triar”, diu el màxim responsable de la patronal de la restauració de CAEB, Alfonso Robledo. “És cert que hi ha molts tipus de tot inclòs, i entenem un concepte d’alt nivell en casos justificats. Però aquí ens coneixem tots i hi ha hotels de dues i tres estrelles que no haurien de poder oferir aquest producte perquè no contribueix en absolut al turisme de qualitat que suposadament volem”, lamenta.

El govern no en té constància

Tot i haver-se reunit amb touroperadors com TUI a Berlín, que públicament ha confirmat l’increment del tot inclòs, el Govern, i en concret la Conselleria de Turisme, no en té constància. “No és cert que els majoristes estiguin anunciant augments, no és la realitat del mercat”, afirma una font de Turisme. “El que sí que està pujant de manera molt important és la comercialització directa, tant en termes absoluts com relatius”, destaca la Conselleria. I afirma que, a mesura que puja aquesta opció, significa que els hotelers venen directament als clients els seus llits sense passar pels intermediaris com els touroperadors. “Per tant, si estan reservant més quotes per a la comercialització directa, hi haurà menys tot inclòs”, assegura Turisme.

El debat està servit, però la Federació Hotelera té clar que els temps han canviat. “El tot inclòs està ple d’estereotips que fins i tot en el passat eren exagerats i injustos, però avui ja no representen la realitat. És una oferta legal, com qualsevol altra. I els hotelers ho fan amb la màxima qualitat i compliment de normatives. De fet, hi ha hotels de màxima categoria que ofereixen un servei molt especial i únic de tot inclòs”, explica la vicepresidenta de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), María José Aguiló. “A la ITB de Berlín ha sortit en algun moment el tema per part del turisme familiar que vol planificar les despeses de les vacances d’estiu”, continua. I deixa clar que, malgrat que “es podria incrementar”, “en cap cas estam parlant de res extraordinari”. “En alguns casos, el tot inclòs també compensa la manca d’oferta complementària, sobretot fora de la temporada alta. No el podem demonitzar i, a més, no és més que una de les múltiples tipologies que ofereix la planta hotelera, que s’adapta a un perfil concret de client i de necessitat”, afegeix la vicepresidenta hotelera.

Manca d’oferta

De fet, el segon motiu que fa que moltes famílies optin pel tot inclòs és precisament la manca d’oferta complementària, especialment en determinats moments de l’any. “Les temporades del 2021 i 2022 varen ser un poc incertes i hi havia zones on faltava oferta més enllà de l’hotel. Ho entenem, però això també és un motiu que fa que les famílies pensin en el tot inclòs. Hem de tenir present que per a alguns serà el retorn a les vacances lluny de casa, després de tot el que va suposar la covid-19 i les restriccions”, afirma Sean Tipton, portaveu d’ABTA. “De tota manera, la raó principal, vull insistir-hi, és el preu. Si no es fa un control de les despeses, i en això el tot inclòs és un gran recurs, per a molts sortir aquesta temporada seria senzillament impossible”, diu el directiu de la patronal de viatges.

Els restauradors creuen que el tot inclòs, en canvi, “hauria de poder-se fer només a quatre i cinc estrelles. És un tema que hem comentat sovint a l’administració. Pots tenir un bon producte i no hi ha res a dir, però els hotels de menor categoria que ofereixen tot inclòs no aporten cap valor afegit i ens fan mal a tots. Crec que algú ho ha de dir això”, afirma Alfonso Robledo. “La gent enguany vindrà a les Balears perquè som una destinació segura i de qualitat, en un moment en què hi ha una guerra i moltes preocupacions. Per tant, ho tenim tot a favor i no ho hem d’espenyar ara amb un increment del tot inclòs”, sentencia el restaurador.

El creixement del tot inclòs no és ni de bon tros patrimoni de les Balears. “La demanda es produeix a bona part de les destinacions”, confirma ABTA, que recull les dades de reserves dels paquets turístics britànics. Els clients l’estan reservant, però en cap cas això preocupa els hotelers, perquè “ja fa temps que aquesta oferta s’ha normalitzat”. “No té res a veure amb allò que encara ens ve al cap quan sentim la paraula. Hem de recordar que hi ha zones on està especialment controlat per l’administració, i us assegur que els hotels compleixen la llei”, hi insisteix la vicepresidenta de la Federació Hotelera. La propera temporada s’encarregarà de dissipar els dubtes pel que fa al percentatge de tot inclòs i, sobretot, a la seva afectació sobre la resta de negocis. “No us heu de preocupar, enguany n’hi haurà per a tots”, sentencia Sean Tipton.

stats