Brussel·les nega que les aerolínies hagin d'operar vols fantasma, com assegura Lufthansa

La Comissió recorda que va adaptar les normes a principis de la pandèmia per evitar aquesta situació

2 min
La vaga de pilots de Lufthansa deixa 20.000 passatgers a terra

Brussel·lesSi la competència en el sector aeri ja era aferrissada abans de la pandèmia per la consolidació de les companyies low cost, amb l'arribada del coronavirus la situació s'ha complicat encara més. Fa unes setmanes l'aerolínia de bandera alemanya, Lufthansa, culpava la normativa europea de l'obligació d'haver d'operar milers de vols buits per mantenir els drets de vol i exigia relaxar la regulació. Unes acusacions que Brussel·les nega rotundament perquè, segons recorda, a principis de la pandèmia es van adaptar els requeriments justament per evitar aquesta situació i els perjudicis tant econòmics com mediambientals que suposa.

Fonts europees, de fet, asseguren que ni Lufthansa ni cap altra aerolínia han aportat proves d'aquests vols buits del quals es queixa la companyia i recalquen que ha sigut només aquesta empresa la que s'ha queixat. Altres empreses del sector han fet totalment el contrari, insinuant així que hi ha raons comercials darrere de les acusacions de Lufthansa. De fet, aquesta mateixa setmana la veu més coneguda de les aerolínies low cost a Europa, Michael O'Leary, conseller delegat de Ryanair, a través d'un comunicat i fidel al seu estil desafiant recomana a la companyia aèria alemanya que si vol omplir els avions "vengui els bitllets més barats".

El que hi ha darrere d'aquesta picabaralla és la ferotge competència en un sector que ha viscut hores especialment baixes amb l'aturada de la mobilitat internacional durant la pandèmia i que ara que començava a recuperar-se tem l'impacte massiu de l'òmicron. Brussel·les recorda que a principis de la pandèmia la norma que exigia al sector operar un 80% dels vols per mantenir els slots (les franges horàries que tenen assignades) es va rebaixar fins al 50%. I no només això, sinó que encara hi ha una mesura més que permet aplicar una mena de clàusula d'emergència si es justifiquen motius sanitaris per anul·lar vols per sota d'aquest 50% d'operacions. Per tant, diuen fonts comunitàries, "no hi ha cap motiu per operar vols fantasma".

Ara bé, és cert que aquest límit del 50% està previst que augmenti fins al 64% a partir del març, quan comença la temporada de més afluència de passatgers, i amb menys demanda per la pandèmia les companyies estan preocupades de no ser capaces de rendibilitzar els seus vols. Ryanar, però, amb un model que maximitza l'estalvi de costos, creu que Lufthansa, amb aquesta queixa, busca mantenir els seus slots sense abaixar preus: "No és per la preocupació pel medi ambient, sinó per la seva intenció de mantenir el seu programa de slots, que desaprofita, a la vegada que evita la competència i limita l'oferta per al consumidor", assegura O'Leary.

El que sí que ha obert aquesta pugna és el meló sobre si és necessari revisar la normativa del 80% si es recupera amb normalitat el trànsit aeri tenint en compte l'emergència climàtica i l'alta contaminació del sector. De moment la Comissió defensa la seva normativa i mantindrà aquesta tarda una reunió amb Lufthansa i el controlador de slots per abordar la qüestió.

stats