TURISME

Son Sant Joan ajusta els engranatges per a l’estiu

Més de 3.000 treballadors reforcen la plantilla de l’aeroport i de les empreses que treballen a les seves instal·lacions

L’aeroport de Palma es prepara un any més per rebre milions d’usuaris. La principal porta d’entrada de Mallorca té una sola oportunitat per oferir una bona impressió als nostres visitants. Per això, tots els engranatges s’han de posar a punt i res no es pot improvisar. Aena, les companyies adjudicatàries de serveis i les empreses que realitzen la seva activitat en el mateix centre finalitzen les seves ampliacions de plantilla i es preparen per a una nova temporada de rècord.

A Son Sant Joan hi treballen durant tot l’any unes 11.500 persones, però durant l’estiu s’hi incorporen aproximadament 3.000 nous treballadors per reforçar els seus serveis i zones comercials. A Eivissa es passa de 3.300 a 3.600 treballadors i a Menorca, de 1.100 a 1.800.

Aquest cap de setmana de juny l’aeroport torna a registrar una frenètica activitat, amb gairebé mig milió de passatgers. Aquest diumenge serà el dia en què es comptabilitzaran més passatgers, un total de 179.988, que utilitzaran 1.047 vols. Dissabte, l’activitat es traduí en 164.688 usuaris i 985 vols, mentre que el divendres varen passar per Son Sant Joan 142.399 passatgers, en 841 avions.

El de Palma és el tercer aeroport d’Espanya en nombre de passatgers, amb 27,9 milions durant el 2017. Madrid-Barajas va ser el més transitat, amb més de 53,4 milions, seguit per Barcelona-El Prat, amb més de 47,2 milions.

Segueixen Palma els aeroports de Màlaga-Costa del Sol, amb 18,6 milions de passatgers; Alacant-Elx, amb 13,7 milions, Gran Canària, amb 13,1 milions, i Tenerife Sud amb 11,2 milions.

L’aeroport amb més passatgers del món és Hartsfield-Jackson, d’Atlanta, on es realitzen més de 100 operacions cada hora, que equivalen a uns 2.500 aterratges i enlairaments cada dia i més de 100 milions de passatgers l’any. En condicions normals, hi ha cinc pistes en paral·lel funcionant alhora. Part del seu èxit és que actua com a centre de connexió de moltes companyies, particularment de Delta Airlines.

Son Sant Joan, amb només dues pistes, se situa els dies de més moviment en 80 operacions l’hora, cosa que dona una idea de l’activitat que s’hi registra.

Creixement sostingut

Del gener al maig, l’aeroport de Palma ha acumulat un creixement d’un 4,8% i es calcula que acabà l’any amb una xifra de creixement similar. El mercat estatal ha crescut prop d’un 11%, destacant els vols interilles, que en el cas d’Eivissa han crescut un 13% i en el de Menorca, un 30%. Els vols amb Barcelona han transportat un 7% més de clients i els de Madrid, un 13%.

El mercat alemany se situa amb un creixement d’un 2%, tot i que hi ha certa inestabilitat en les dades a causa del tancament de Niki Lauda, fet que provocarà que les seves previsions no es compleixin. El mercat britànic és el que sembla més fluix, probablement a causa de l’efecte del Brexit.

“Les operacions no variaran molt, explica el director de l’aeroport José Antonio Álvarez, i ens situarem en 1.100 vols els dissabtes, que és el dia de màxima activitat. Els diumenges es rondaran les 1.000 operacions i la resta de dies arribarem a les 800 o 900”. Per tant, el factor d’ocupació de les companyies aèries serà el que determinarà finalment el nombre d’usuaris que passin per Son Sant Joan.

“L’activitat nocturna del nostre aeroport és molt baixa, no supera el 2%, el que passa és que en els caps de setmana de màxima activitat les companyies programen vols des de primera hora del matí fins ben entrada la matinada amb la finalitat de poder atendre la demanda”, explica Álvarez.

Millora de serveis

Per poder afrontar la temporada alta amb garanties d’oferir una atenció de qualitat als milions d’usuaris que el visiten, l’aeroport ha reforçat aquest any alguns dels seus serveis bàsics, cosa que ha suposat per a Aena importants increments de despesa, segons explica el director del centre. L’increment de la despesa per als serveis de neteja, seguretat i assistència als passatgers de mobilitat reduïda s’ha incrementat el 2018 més de 8 milions d’euros, segons explica Álvarez.

Així, s’ha ampliat el servei destinat als usuaris de mobilitat reduïda, en el qual treballen més de 300 persones. D’una despesa propera als quatre milions d’euros del 2017 s’ha passat als més de set milions del present exercici, un increment superior al 50%.

També s’ha fet un esforç en el sector de la neteja, per al qual s’ha incrementat un 19% el pressupost, fins a arribar a més de 5,5 milions d’euros, un augment que suposa un increment del 25% dels treballadors. “No és que hi hagués queixes sobre el servei d’altres anys, però es van millorant els serveis en línia segons les nostres possibilitats. El nou servei es va posar en marxa el passat 15 de maig.

Un altre dels serveis que registraran un clar impuls serà els de la seguretat, que funcionarà a partir del 12 de juny amb les millores oportunes, ja que passarà de sumar una partida d’11 milions d’euros a 15. “S’ha optat per incrementar les facilitats perquè els viatgers passin els filtres de seguretat, ja que és un punt que determina la qualitat del nostre servei de manera clara”, aclareix el director. Aquest estiu operaran en els moments de màxima afluència de passatgers un total de 16 arcs de seguretat, més els addicionals que hi ha a la zona d’embarcament dels vols interilles, així com els destinats a passatgers de mobilitat reduïda. Segons dades de l’aeroport, un 95% dels viatgers realitza el seu pas pels controls de seguretat en menys de cinc minuts, una dada que, segons Álvarez, és indicativa de la qualitat dels serveis que ofereix l’aeroport, ja que el nivell d’activitat és un dels més alts d’Europa.

A més d’incrementar el nombre de vigilants, gran part de l’increment de la nova partida pressupostària es destina a augmentar el nombre d’auxiliars, que són els treballadors que ajuden els passatgers a passar els filtres.

Restaurants de 24 hores

La gran afluència de temporada alta es reflecteix en l’activitat que registren els comerços de Son Sant Joan. A l’aeroport de Palma hi ha el Burger King que més factura de tot en món en un sol dia.

L’establiment de menjar ràpid és un model per a altres locals de la companyia, ja que és capaç d’arribar als 50.000 euros de facturació en un sol dia. L’any passat va arribar a registrar 3.500 tiquets en una sola jornada de 24 hores, ja que no tanca les seves portes.

El restaurant disposa de dues cuines i un sistema de gestió de coes que permet atendre els clients en un temps de poc més de dos minuts. Està dirigit principalment al mercat britànic i és gestionat per l’empresa Áreas.

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF