Nissan confirma el tancament de les plantes catalanes

La companyia dona feina a més de 3.300 persones a Catalunya

XAVIER GRAU DEL CERRO / PAULA CLEMENTE

Nissan tancarà les seves plantes de producció a Catalunya, segons ha confirmat l'empresa aquest dijous al ministeri d'Indústria. El president de la multinacional a Europa, Gianluca de Ficchy, ha confirmat la decisió, que ja feia mesos que es veia venir.

Nissan dona feina a Catalunya a més de 3.300 persones i té plantes a la Zona Franca, a Montcada i Reixac i a Sant Andreu de la Barca. Treballadors de Nissan s'han concentrat aquest matí en assemblea davant les plantes catalanes, i un grup dels que eren a la planta de la Zona Franca han enfilat cap a la ronda Litoral i han tallat la circulació.

Els representants del comitè d'empresa, malgrat la mala notícia, han anunciat que això "no és el final sinó el principi", ja que consideren que la planta podria tenir viabilitat i no es quedaran de braços plegats davant l'anunci. Nissan, que en el seu millor moment havia fabricat 196.000 cotxes a l'any a Catalunya, estava ara sota mínims, amb la planta per sota el 30% de la capacitat, i els treballadors de Montcada estaven en vaga des del 4 de maig, quan van tornar després del confinament, cosa que paralitzava la producció de la marca perquè la planta d'estampació és la primera baula de la cadena.

El pes de Nissan a Catalunya: un 1,3% del PIB i un 2,6% de l'ocupació

El president i conseller delegat de la companyia, Makoto Uchida, ha assegurat des de Yokohama, al Japó, que és una decisió difícil de prendre però que aviat començaran "les discussions i les gestions" per marxar de Barcelona. Pel que ha explicat, el moviment respon a un canvi d'estratègia de Nissan, que se centrarà en reubicar de manera eficient els recursos de l'empresa, centrant els esforços en els mercats on siguin més forts. "Optimitzarem la capacitat de producció racionalitzant les línies de treball", ha avançat Uchida, i ha explicat que això els ajudarà a reduir costos fixos.

La companyia japonesa ha indicat, a més, que ha tancat l'any fiscal del 2019 amb números vermells per primer cop en onze anys, amb una pèrdua neta de 671.200 milions de iens (5.662 milions d'euros). 

Uns plans industrials que s'adaptaran al nou model de l'aliança Nissan-Renault-Mitsubishi, i que passen per l'especialització en mercats i productes. Aquests plans que posen Renault com a líder de l'aliança a Europa i també en furgonetes, que era el principal producte que Nissan fabricava a Barcelona.

Precisament a la cúpula de Renault hi ha José Vicente de los Mozos com a responsable de fabricació i logística. De los Mozos va ser el màxim executiu de Nissan a Espanya i  ja va advertir l'any passat de la necessitat d'ajustaments a Nissan a Barcelona. També està previst que s'incorpori aviat a Renault per dirigir la companyia Luca de Meo, fins al gener president de Seat i coneixedor de l'ecosistema de la indústria de l'automoció catalana.

La decisió de Nissan de tancar a Catalunya arriba precisament en un moment en què el líder de l'aliança a Europa, Renault, ha apostat per renacionalitzar la producció i avantposar les seves fàbriques franceses a les que té en altres països, amb el suport del govern francès, que té previst avalar un crèdit de 5.000 milions d'euros a la marca del rombe dins de les mesures de suport al sector de l'automoció arran de la crisi del covid-19. Precisament el govern francès és accionista de Renault amb aproximadament el 15% del capital.

La redefinició de l'estratègia de Nissan es produeix després d'un any convuls a la seva cúpula, que va viure un daltabaix quan Carlos Ghosn, artífex de l'aliança de Renault amb Nissan i Mitsubishi, va ser detingut el novembre al Japó per suposada malversació. Ghosn, però, va acabar fugint del Japó quan estava en llibertat provisional.

Amb el tancament a Catalunya, Nissan deixarà de produir a la Unió Europea, i la seva única fàbrica al Vell Continent serà la de Sunderland, al Regne Unit, on fabrica el model Qashqai, que és el SUV líder de vendes a Espanya.

La consellera d'Indústria, Àngels Chacón, ha confirmat la noticia durant una entrevista a TV3. La consellera s'ha mostrat decebuda amb la decisió de l'empresa nipona i ha recordat que l'empresa ha rebut els últims anys fins a 25 milions d'euros d'ajudes públiques.

Chacón ha explicat que, juntament amb el ministeri, van presentar un pla de futur per la empresa, amb ajudes d'uns 100 milions, però la multinacional no va donar-hi resposta. "No sé si tenien la decisió presa o hi ha hagut un menysteniment increïble", ha dit Chacón.

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha convocat per a aquest matí una reunió amb el vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, Pere Aragonès; el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, i la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, per analitzar l'anunci de tancament. 

Per la seva banda, la ministra d'Economia, Nadia Calviño, ha dit a TVE que lamenta "una notícia que no és positiva" i ha dit que s'ha proposat a la companyia un procés de discussió i negociació per "canalitzar processos" perquè creu "que es tracta d'una planta que té sentit estratègic".

El ministeri d'Indústria, per la seva banda, ha fet un comunicat en què sosté que la continuïtat de la planta de Barcelona és possible mitjançant el pla de viabilitat presentat fa uns mesos a la presidència de Nissan Motor Company Limited i elaborat de manera conjunta per Indústria i la Generalitat de Catalunya, amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i el Consorci de la Zona Franca (CZFB).

En el comunicat, el departament dirigit per Reyes Maroto insisteix que la continuïtat de la fàbrica barcelonina té sentit econòmic per a Nissan Motor, "perquè és més rendible invertir que assumir el cost del tancament, que podria superar els 1.000 milions d'euros".

"La planta de Barcelona té caràcter estratègic, perquè abandonar la Ciutat Comtal i Espanya és abandonar la Unió Europea, amb el consegüent cost reputacional en un mercat de més de 500 milions d'habitants", afegeix el comunicat.

En la nota, Indústria diu que un cop sabuda la decisió, que li ha sigut comunicada oficialment aquest matí, s'inicia un període de negociacions en què s'establiran els terminis i les condicions del procés.

Així, el govern espanyol convocarà els pròxims dies Generalitat, Ajuntament de Barcelona, CZFB i centrals sindicals per analitzar conjuntament la situació i estudiar diferents escenaris de futur.

Frank Torres torna per tancar

La companyia ha designat Frank Torres, que va ser director d'operacions de la firma a Espanya fa uns anys, per gestionar el procés de desmantellament de la planta de la Zona Franca.

Fonts pròximes a la companyia han confirmat el nomenament de Torres per dur a terme aquesta missió, tal com ha avançat La Vanguardia. Frank Torres va ser el màxim directiu de Nissan a Espanya en l'època en què la fàbrica aconseguia adjudicacions de models per part de la matriu com la furgoneta eNV200 i el Nissan Pulsar, després d'agafar les regnes el 2011.

Actualment el director general de Nissan era Genís Alonso, que l'any passat va haver de fer front a un expedient de regulació d'ocupació  que entre prejubilacions i acomiadaments va comportar la baixa de l'empresa de més de 500 treballadors.

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF