Economia 11/05/2018

Ashome compleix quaranta anys al servei del turisme

La patronal es manté alerta davant les polítiques turístiques

I. Martín
3 min
L’Associació Hotelera de l’illa celebra els quaranta anys de la seva fundació.

MaóEl sector hoteler de Menorca va celebrar anit un acte que, tot i ser habitual internament per donar la benvinguda a la temporada turística, enguany s’ha convertit en un punt de trobada per intercanviar bones intencions entre el sector privat i el públic. L’Associació Hotelera de l’illa celebra els quaranta anys de la seva fundació. Una efemèride que arriba en un moment en què les relacions amb els partits que configuren els diferents equips de govern no són, precisament, una bassa d’oli.

Ashome va néixer el 19 de maig de 1978, quan Gabino Sintes va entregar a l’Oficina de Dipòsit l’acta de constitució. El 25 d’abril d’aquell mateix any es varen ratificar els estatuts de l’Associació. Començava aquí un llarg recorregut amb l’objectiu de defensar els interessos dels seus associats, però amb la intenció de contribuir a una millora de Menorca com a destinació. Avui dia, l’entitat, que presideix Luis Casals i que té com a gerent a Azucena Giménez, representa un col·lectiu sòlid, inquiet i poderós. Injustament tractat per l’opinió pública, els hotelers formen part d’una Menorca que sedueix milers de visitants, els quals, gràcies a una planta d’allotjament diversificada i acollidora, gaudeixen d’una experiència que contagia sensació de gratitud.

Els hotelers han viscut, conjuntament amb la societat menorquina, totes les etapes econòmiques. Si bé és cert que en època de bonança obtenen importants beneficis, com qualsevol altra empresa, els anys de crisi també els passen factura. L’elevada competitivitat de destinacions, competència de Menorca, obliga l’empresariat a reinvertir part dels guanys en una millora del servei, que es tradueix en una planta d’allotjament moderna, però també en uns establiments amb una oferta complementària que evidencia l’evolució dels quaranta anys dels hotelers.

Ashome no vol perdre pistonada

L’arribada de les noves tecnologies va revolucionar la vida en general. El sector turístic no n’ha estat una excepció i podríem afirmar que la patronal viu les seves amenaces i potencialitats, a través d’internet. La nombrosa oferta il·legal, que es comercialitza per aquest canal, és la principal preocupació. Però el sector també reivindica més inversió en la promoció turística, l’eliminació de l’impost del Turisme Sostenible, l’actualització de les infraestructures generals de Menorca, com la carretera general, l’elaboració d’un pla estratègic per afavorir el sector turístic, la millora de les connexions aèries i, sobretot, que es cregui en el turisme.

Tanmateix, l’Associació Hotelera de Menorca ha sabut aprofitar les sinergies i traslladar a un públic receptor adequat la idea de gaudir l’experiència ‘Menorca’. Sense anar més lluny, aquest hivern ha promocionat els caps de setmana a l’illa. Una iniciativa, ‘Better in winter’, que ha ajudat a desestacionalitzar els mesos complicats de temporada baixa. De fet, l’increment de mallorquins s’hi ha notat.

Hotels d’interior

D’altra banda, una demanada que està a l’alça són els hotels d’interior, un fenomen que continua creixent a passes de gegant i que mantindrà la línia d’expansió en els pròxims anys. La tipologia de la planta d’allotjament també expressa la complexitat de Menorca i, al mateix temps, el seu gran tresor. Hotels d’urbanització, hostals, hotels d’interior, agroturismes, apartaments i tota mena d’opcions per al visitant. Una diversitat que, evidentment, constata l’aposta de les institucions públiques per mantenir una idea de l’illa que es diferencia de la resta per una conscienciació minuciosa de respecte amb l’entorn natural. S’entenen els posicionaments privats i públics. Compaginar-los és el més complicat. No és senzill ser hoteler a Menorca, com tampoc no ho és ocupar un càrrec públic i encarregar-se de polítiques turístiques.

stats