Música

Triple passió al Palau de la Música

El tenor alemany Christoph Prégardien dirigeix la 'Passió segons sant Mateu', de Bach, en un projecte pedagògic amb joves solistes catalans

3 min
Xavier Puig, Guillem Batllori, Mercedes Conde, Mireia Tarragó, Christoph Prégardien,Pau Armengol, Glòria Coma i Pedrals i Mercè Bruguera.

Barcelona"Jesús tenia moments de debilitat, com tots nosaltres", diu el tenor i director alemany Christoph Prégardien. Un any després d'actuar al Palau de la Música amb el pianista Roger Vignoles, hi ha tornat aquesta setmana per participar en una producció que li fa "especial il·lusió": el dilluns 25 de març dirigirà la Passió segons sant Mateu, de Johann Sebastian Bach, una obra que coneix gairebé de memòria perquè l'ha interpretat desenes de vegades en el rol d'Evangelista. Hi actuaran el Cor Infantil de l'Orfeó Català, el Cor de Cambra del Palau de la Música, l'orquestra barroca Vespres d'Arnadí i un elenc de joves solistes, la majoria catalans, seleccionats en una audició liderada pel mateix Prégardien. "És un projecte amb voluntat pedagògica; volem oferir a una nova generació de músics l'oportunitat d'endinsar-se a fons en el repertori de Bach", diu Mercedes Conde, directora artística adjunta del Palau. "Hem intentat que el nombre més gran possible de cantants es pogués beneficiar de treballar amb Prégardien", afegeix.

Aquesta producció, que presentaran també a Madrid el diumenge 24, se suma al tradicional concert de Setmana Santa a càrrec de Jordi Savall, que enguany ha dirigit la Passió segons sant Joan amb La Capella Reial de Catalunya i Le Concert des Nations. A més, el dissabte 23, l'Orquestra Simfònica del Vallès farà parada al Palau de la Música per interpretar també la Passió segons sant Joan. "Són peces centrals de la literatura musical, no només de l'època barroca", segons Prégardien, que veu aquest projecte com una oportunitat per "combinar l'experiència de més de trenta anys com a cantant, director i professor".

Els solistes, que a part de cantar les àries també formaran part del cor, han preparat la partitura amb el director en diverses sessions, en què Prégardien els ha "intentat transmetre que poden interpretar l'obra", per molt difícil que sigui, i els ha aconsellat que "s'atreveixin a cantar-la a la seva manera". "Estic convençut que tots ells faran carrera professional", comenta el director. "Les trobades prèvies van ser útils per enfocar bé l'estudi i arribar a la producció amb una actitud més propera al que vol el director", diu el baix Pau Armengol, que interpreta el paper de Jesús.

A la soprano Mireia Tarragó, que fins ara s'havia especialitzat sobretot en lied, el projecte li ha servit per "apropar-se a la música barroca i descobrir que Bach està molt bé". La mezzosoprano Mercè Bruguera, en canvi, s'hi troba "com peix a l'aigua" perquè s'ha dedicat sobretot a la música antiga. "Prégardien insisteix molt que darrere l'obra hi ha un context, que hem de saber què estem dient i mostrant en cada moment", diu Bruguera. L'elenc també inclou el baríton Guillem Batllori, el tenor Matthew Thomson, la soprano Mercedes Gancedo, les contralts Tànit Bono i Lara Morger i el tenor David Fischer, que interpretarà el rol d'Evangelista.

"El projecte té molt sentit, perquè alguns dels solistes han estat membres del Cor de Cambra i ens fa contents veure'ls volar", diu el director del cor, Xavier Puig. La Passió segons sant Mateu no és "una obra gens habitual del repertori" del cor, mentre que el Cor Infantil de l'Orfeó l'ha cantada sovint. "Bach sempre és un repte per als infants, tant per la llengua alemanya com musicalment –diu Glòria Coma, la directora del cor–. Quan els posem al costat de directors emblemàtics, creixen molt com a músics. Saben que estan fent una cosa important, que recordaran tota la vida".

stats