Música

El Sónar reivindica Barcelona com a "capital de la cultura digital"

La 31a edició aplega 120.000 assistents, una xifra semblant a la del 2023

Un moment de 'Models', el xou de Lee Gamble i Candela Capitán.
3 min

Barcelona54.000 assistents al Sónar de Dia més 66.000 al Sónar de Nit. Total: 120.000 visitants en la 31a edició del festival, que es tanca aquest dissabte. És a dir, segons les dades facilitades per la direcció del Sónar, es continua consolidant el format dels últims deu anys. De fet, el 2023 la xifra va ser de 121.000 (51.000 a les jornades diürnes i 70.000 a les nocturnes). També es manté el percentatge de públic internacional, al voltant del 30% (l'any passat va ser del 32%). "En els últims anys hi ha hagut una pujada forta del públic local, i estem contents que la gent de casa trobi que el Sónar és una experiència que val la pena", diu Ventura Barba, CEO d'Advanced Music, l'empresa que organitza el festival. Pel que fa a l'edat del públic, "la franja més representada és la que va dels 24 als 36 anys".

En la roda de premsa de balanç que s'ha fet aquest dissabte a la Fira de Montjuïc, s'hi ha afegit per primera vegada el públic de les festes i activitats de l'OffSónar, que s'han celebrat en diferents espais de la ciutat: 34.000 persones. Per això Barba parla de 154.000 assistents totals.

La trobada amb la premsa també ha servit per anunciar les dates del Sónar 2025, del 12 al 14 de juny, que tindrà una inauguració especial al Palau de la Música en què la pianista Lluïsa Espigolé, la saxofonista Helena Otero Correa i el conjunt Frames Percussion interpretaran obres de Steve Reich i de Raquel García-Tomás, flamant Premi Nacional de Cultura. L'any que ve el Sónar també celebrarà edicions a Lisboa i Istanbul, la quarta i la novena, respectivament.

En un festival en què els caps de cartell no ho són tant (ningú s'està cinc hores davant d'un escenari esperant l'estrella del dia), el relat és molt important. En aquest sentit, Ricard Robles i Enric Palau, dos dels directors del Sónar, hi tenen la mà trencada. "L'any passat parlàvem de celebració cultural, i aquest any de capitalitat. Barcelona és ciutat capital de la música electrònica i la cultura digital", assegura Robles, que descriu el festival, inclosa l'activitat professional del Sónar+D, com "un espai natural per al talent". Fa unes setmanes, un dels directors del Primavera Sound, Alfonso Lanza, també va elogiar Barcelona, la ciutat, com a "cap de cartell", va dir.

"Aquesta cosa tan polièdrica"

És cert que el Sónar ("Aquesta cosa tan polièdrica", segons Palau) pot fer bandera de premiar alhora la curiositat del públic (només cal veure algunes propostes del SonarComplex+D) i les ganes de diversió, tal com pretenia fer quan va néixer el 1994, una edició en què ja va actuar Laurent Garnier, que el 2024 ha fet una de les sessions més interessants del Sónar de Dia. "Estem contents perquè refermem noves línies de programació i d'estrenes de projectes, i apostant per formats experimentals. Això es barreja amb el fet que el Sónar és una celebració hedonista", explica Palau, que, afegint elements al relat, diu "Convidem el món a Barcelona, i expliquem Barcelona al món... a la nostra manera".

Models encadenades

La roda de premsa s'ha celebrat a la Fira de Montjuïc, la seu del Sónar de Dia, que aquest dissabte ha transitat, efectivament, entre l'experimentació i l'hedonisme i que ha deixat moments memorables com la versió de Wicked game, la cançó udol de Chris Isaak amb què el duo Natural Wonder Beauty Concept ha tancat el concert al Complex+D. En l'àmbit de l'experimentació hi ha hagut propostes radicals, si més no escènicament, com la del productor britànic Lee Gamble i la performer sevillana Candela Capitán a propòsit del disc Models: tres cossos encadenats reptaven pel terra de l'escenari del Hall mentre s'autofilmaven amb el mòbil. Només els veien les primeres files o, mitjançant el mòbil, els que aconseguien obrir un QR i entrar al directe d'Instagram, que al principi no funcionava. De fet, era més satisfactori seguir-ho pel mòbil. Tot plegat ha generat la frustració de molts espectadors del Hall, que no entenien el que estava passant i han acabat xiulant, fins que finalment les cadenes han enlairat les tres persones que aleshores han evolucionat a la vista de tothom mentre sonava una electrònica de veus sintètiques generades per intel·ligència artificial. I a prop del Hall, el col·lectiu Asiandopeboys ha ocupat durant sis hores el SonarStage+D per desenvolupar la performance mutant Physis.

Però, com diu Enric Palau, el Sónar també és celebració hedonista, i aquest dissabte l'han despatxat la belga Blck Mamba en una sessió trepidant al SonarPark i la màquina festiva que han engegat Miss Kittin i David Vunk al SonarVillage, preludi d'una nit en què la responsabilitat de mantenir la flama del ball era de Paul Kalkbrenner, Charlotte de Witte i Kerri Chandler, entre d'altres.

Públic al SónarVillage del Sónar 2024.
stats