PROPOSTA CULTURAL
Cultura 30/11/2017

Oques Grasses presenta la seva obra de teatre i música ‘Meravellós desastre’ a Mallorca

A més, música, presentacions de llibre, monòlegs, espectacles, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
13 min

‘Meravellós teatre’ / Teatre

Teatre de Lloseta (Pou Nou, s/n) / Dia 1 a les 21.30 h

Oques Grasses.

Els osonencs Oques Grasses acomiaden la seva exitosa primera etapa de vida, que ha donat tres discos, pràcticament quatre-cents concerts i més de set milions de reproduccions a Youtube, amb una obra de teatre i música batejada com ‘Meravellós desastre’, un títol que fa referència a la cançó ‘Cara de cul’, una de les més celebrades del seu darrer disc, ‘Youponi’. ‘Meravellós desastre’ s’interpreta només en cinc ocasions al llarg de novembre i desembre, i servirà de comiat fins al 2019, que és quan Oques Grasses tornarà per presentar el seu quart treball d’estudi. A l’obra, el cantant, lletrista i compositor Josep Montero, juntament amb l’actor també osonenc Galdric Plana, s’ha endinsat en l’univers oquístic per explicar una història que transita pels alts i baixos de l’existir, de l’estimar, del viure. Música i teatre, donats de la mà, mostrant la realitat cíclica de la vida i de l’amor. Oques Grasses estaran acompanyats a l’escenari per dos actors, el vigatà Galdric Plana i la barcelonina Anna Bussanya, que portaran el pes narratiu de l’obra. Pel que fa a la música, l’obra “deconstrueix” en diferents formats moltes de les cançons dels Oques Grasses i les reordena per complementar el relat que desenvolupen els actors. La conclusió de ‘Meravellós desastre’ és com la vida: no hi ha conclusió.

Steve Smith i The Diablos / Música

Casa Planas (avinguda Sant Ferran, 21. Palma) / Dia 1 a les 21 h

Steve Smith i The Diablos.

Steve Smyth és un trobador impetuós i genial, amb un ampli registre vocal una posada en escena a mig camí entre el gospel i el punk. Els seus directes són una mescla d’energia visceral amb íntima dolcesa. Ofereix un inabastable carrusel d’emocions ple d’intensitat i honestedat.

‘Marès Nostrum’ / Presentació de llibre

Quars Llibres (carrer de les Parellades, 12. Palma) / Dia 1 a les 19 h

‘Marès Nostrum’.

Presentació de la novel·la ‘Marès Nostrum’, de Damià Borràs, a càrrec de Josep Manel Vidal-Illanes i l’editor Miquel Horrach, amb l’autor. Un estrafolari personatge d’idees reaccionàries és trobat malferit en un lloc que és tot un símbol de la destrucció del territori de Menorca. Tots els indicis i, sobretot, els perjudicis assenyalen els col·lectius ecologistes. El detectiu privat Jaume Pons fa anys que ha penjat la placa. Però la reaparició del grup Menorca Verda –amb qui té massa comptes pendents des de fa molt de temps– fa que hagi de tornar a entrar en acció. I és que en Jaume Pons sap que les coses no solen ser gairebé mai allò que semblen, sobretot quan hi ha tants d’interessos en joc.

Llibert Fortuny Gasband / Música

Casa del Poble d’Esporles / Dia 1 a les 20.30 h

Llibert Fortuny Gasband.

Llibert Fortuny (Las Palmas de Gran Canària, 1977) és un dels saxofonistes i compositors de jazz més reconeguts de la Catalunya contemporània. El seu inconfusible estil, mescla de jazz tradicional i electrònica, deriva d’un talent innegable, com també d’una dedicació plena i d’un obstinat interès en la innovació i renovació del gènere. Al costat de la ingravitació del baixista Tito Bonacera i la implacable lleugeresa de la bateria de David Gómez, Fortuny converteix la seva Gasband en un prodigiós camp empíric en el qual el jazz, el funk i el rock s’alien amb l’humor i serveixen al propòsit d’alimentar sense límits l’ambient festiu de l’auditori. Sobre l’escenari, la Gasband rebutja prejudicis i desplega llibertats: la improvisació, l’instint i el groove es converteixen en els veritables protagonistes.

‘Ones’ / Monòleg

Teatre Catalina Valls (passeig Mallorca, 9. Palma) / Dia 1 a les 20 h

Ona

'Ones' reflexiona sobre com l’ésser humà, immers dins l’ona social ideològica traduïda en les noves tecnologies, està desapareixent com a espècie humana. Qüestiona com som capaços de modificar els usos i convencions socials a través del component tecnològic, de la invasió de la tècnica en un camp reservat fins ara a la paraula i l’emoció. Ja no hi ha espai per a la tragèdia: Tinder, Facebook i WhatsApp estan al servei del drama, el drama social de la nostra contemporaneïtat, materialitzat en una comunitat de subjectivitats interpassives, de soledats interposades; la soledat no com a espai d’autoconeixement i reflexió, sinó com a espai de patiment i de frustració. La soledat com a patologia social. És una creació de Joan Tomàs Martínez, Joan Fullana i Ona Beneït.

Reconeixement i monogràfic al compositor Gaspar Aguiló ‘Guixó’ / Música

Fundació ACA (Búger) / Dia 1 a les 20 h

Cartell del XXXVIII Encontre Internacional de Compositors.

L'Encontre Internacional de Compositors ACA 2017 reivindica en el seu 38è aniversari els seus orígens i ho fa posant l’accent en tres monogràfics “que obren les portes a tres músics i compositors que estan creant actualment a Mallorca: Pedro Aguiló 'Guixó', Biel Fiol (Voicello) i Bernat Quetglas (director de l’Orquestra de Cambra de Mallorca)”. Així arriba el reconeixement 14 de Novembre i el Monogràfic, ambdós al Sr. Gaspar Aguiló 'Guixó’. El concert serà a càrrec del seu nét, Pedro Aguiló 'Guixó'.

'Cucaronte' / Espectacle

Auditòrium (passeig Marítim, 18. Palma) / Dia 1 a les 21 h

'Cucaronte'.

Un director d’institut que intenta contractar el diable perquè controli els al·lots. Un humà que arriba als llimbs per comprar paciència. Una estrambòtica reunió entre Déu, el diable i la mort i molts més personatges còmics i frescs extrets del còmic més exitós de tots els temps, a la qual cosa, a més, han posat música en directe.

‘Ventura’ / Teatre

Teatre del Mar (carrer Llucmajor, 90. Palma) / Dia 1 a les 19 i a les 21 h

‘Ventura’.

Sovint ens preguntam què hauria passat si no haguéssim pres una certa decisió o si, aquell dia fatídic, haguéssim agafat un camí diferent... Un mateix fet altera la vida dels quatre personatges que, malgrat el desig de retrocedir que puguin sentir, solament tenen una alternativa: continuar avançant. L’espectador assistirà a cada una de les històries per diferents espais, en un recorregut pel teatre.

‘Mirades compromeses. Articles d'arquitectura i urbanisme (1993-2017)’ / Presentació de llibre

Sala d'actes de la seu central del COAIB (carrer Portella, 14. Palma) / Dia 1 a les 19 h

‘Mirades compromeses. Articles d'arquitectura i urbanisme (1993-2017)’.

Aquest llibre és una selecció de més de seixanta articles publicats a la premsa insular al llarg de les darreres dècades. Des de l'ofici de l'arquitectura, l'autor proposa maneres d'afrontar la millora dels barris, pobles i territoris dins l'àmbit menorquí i balear. També ens ofereix la seva opinió sobre temes diversos, com l'arquitectura i l'urbanisme de certes ciutats europees, la problemàtica del transport aeri a les illes i altres assumptes de l'actualitat, plantejats des de la prespectiva d'una recerca per la qualitat de vida, que és al centre del debat social de Menorca.

Joan Garriga i Madjid Fahem / Música

Es Claustre (pati del claustre del Carme, 50. Maó) / Dia 1 a les 22 h

Joan Garriga i Madjid Fahem.

El còctel musical entre Joan Garriga (La Troba Kung-Fú / Dusminguet) i Madjid Fahem (Manu Chao / Radio Bemba, La Ventura) es va gestar a les tavernes de Barcelona durant els darrers tres anys. Ara, 2017, després de moltes escapades en dies lliures de gires per explorar repertori i compàs, presenten un concert inevitablement enèrgic i ballable, en espais reduïts, molt a prop del públic. La seva és una combinació d’energia musical, de creueament d’estils per a serenar el ball i el crit de festa compartida.

‘Prelude’ / Exposició

Rata Croner (carrer Hostals, 17. Palma) / Fins al 13 de desembre

‘Prelude’.

Exposició de l’artista Carles G.O’D. on presenta fragments del macroprojecte en el qual està immers des de fa més d’un any. ‘Heaven is a Town much like Shagaluf’ és un gran i intrincat dibuix que, seguint l’estela que deixà el ‘Projecte Úter’, es basa en el treball de camp per elaborar una imatge narrativa. Aquesta vegada, el fil conductor és la indústria turística; concretament al barri calvianer de Magaluf. Inspirat pel treball d’artistes clàssics com el Bosch i obres literàries com la ‘Divina Comèdia’ de Dante i el cartoon, aquest dibuix és la primera part d’un díptic que retrata Magaluf i Londres com el cel i l’infern, respectivament. Aquesta exposició serveix de preludi d’una gran òpera visual en la qual trobam serigrafies i fragments del dibuix original resignificats, a més d’obra recent de l’artista i alguna sorpresa més.

‘Un món de mil dimonis’ / Exposició

Casa de Cultura Ses Cases Noves (Santanyí) / Fins al 15 de desembre

Imatge d''Un món de mil dimonis'.

L’exposició ‘Mil Dimonis’ creix i incorpora nous elements i recursos per mostrar la diversitat de representacions de dimonis al món. A la mostra de Juan José Luna Potti 'Un recorregut per la devoció dimoniera a Mallorca', s’hi incorporen expressions culturals d’arreu del planeta, a través d’una selecció de les imatges dels fotògrafs Friso Spoelstra (sèrie ‘Devils & Angels’, 2016) i Charles Fréger (sèries ‘Wilder Maan’, 2012, i ‘Yokainoshima’, 2015). L’exposició incorpora també un mapamundi de dimonis, que recull i ubica 50 representacions de dimonis arreu del món, a través d’il·lustracions creades per Melicotó. La selecció, basada en la recerca de l’antropòleg Francesc Sureda Alemany, ens permet descobrir expressions universals i ancestrals que ens connecten i alhora ens singularitzen.

‘FluPlu’ / Exposició

Casal Son Tugores (Alaró) / Fins al 31 de gener

‘FluPlu’.

El Casal Son Tugores acull l'exposició de Keila Alaver (Paraná, Brasil, 1970), qui a decidir quedar-se a Alaró fins a finals de desembre després de la seva residència el passat mes de Setembre a Addaya Centre d’Art Contemporani. L'artista Brasilera investiga objectes representatius de la cultura on ella es trobi que hagin desaparegut a poc a poc del mercat, sigui per la falta d'interès dels consumidors, sigui per l'alteració en la cadena de producció local, sigui perquè han estat reemplaçats per objectes provinents del sistema de producció a gran escala, essent el seu valor de mercat més econòmic i, a més, no tenen connexió amb les peculiaritats del lloc. Keila reprèn, doncs, la qualitat dels objectes escollits, utilitzant l'apropiació com a procediment per a la creació del seu propi treball.

‘Quan l’art restaura la memòria’ / Exposició

La Misericòrdia (plaça de l’Hospital, 4. Palma) / Fins al 15 de desembre

Escultura en forma de pinya i autoretrats d'Andreu Maimó a la mostra 'Quan l’art restaura la memòria'.

El contacte amb la terra, foravila, la pagesia, la naturalesa de Felanitx vista per Andreu Maimó es mostra ara en una exposició. "Un artista amb una trajectòria consolidada i de qualitat", ha destacat el comissari de l'exposició i escriptor Guillem Frontera, qui també ha alabat la capacitat de Maimó "d'explicar sempre el mateix sense repetir-se mai". "Un artista únic, singular, un treballador constant que es manifesta amb totes les eines que té a l'abast", ha recalcat el també col·laborador de l'ARA Balears. Formen la mostra una vuitantena d'obres de l'artista felanitxer creades des de l'any 2010 fins a l'actualitat i amb diferents suports: obra gràfica, litografia, xilografia, gravat i escultura ceràmica. Té totes les eines a les seves mans.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre de 2018

Anglada-Camarasa. Racons predilectes.

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

'Experiment any 2100. Què ens espera a la Terra del futur?' / Exposició

CaixaFòrum de Palma (pl. Weyler, 3) / Fins al 7 de gener de 2018

Cartell de l'exposició.

La preocupació pel temps futur ha estat una constant durant tota la història de la humanitat. En l'actualitat es disposa dels coneixements i dels mètodes necessaris per poder fer prediccions raonables sobre com pot ser el demà. La tècnica que es fa servir, basada en el mètode científic, s'anomena prospectiva. Així, en aquesta mostra, a través de grans obres literàries i cinematogràfiques de ciència-ficció, es podrà descobrir en què consisteix i com treballa la prospectiva, i s'analitzaran les anomenades megatendències, és a dir, els grans canvis que es van conformant lentament, que influeixen de manera decisiva en la societat i en determinen l'evolució. Concretament, la mostra se centra en les prediccions que fan els analistes sobre com pot evolucionar el món en els àmbits socials, mediambientals i tecnològics al llarg del segle XXI. L'exposició es basa en el document 'The European Environtment. State and outlook 2010 Assessment of global Megatrends', de l'European Environtment Agency. Després de la inauguració, Jordi Aloy, el coordinador de la mostra, hi oferirà una visita guiada.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

‘Eva Kircz’.

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma) / Fins al 31 de desembre
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats