PROPOSTA CULTURAL
Cultura 16/11/2017

FesJajá du ‘Mongolia, el Musical 2.0’ al teatre Xesc Forteza de Palma

A més, espectacles famililars, teatre, música, cinema, presentacions de llibre, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
13 min

‘Mongolia, el Musical 2.0’ / Espectacle

Teatre Xesc Forteza (plaça Miquel Maura, 1. Palma) / Dia 17 a les 21 h

‘Mongolia, el Musical 2.0’ arriba a Palma de la mà del festival FesJajá. Els seus artífexs, Edu Galán i Darío Adanti, fan un espectacle “molt bèstia i salvatge”, segons assenyala Adanti. Una funció de la qual tots els polítics, sense excepció perquè “som molt democràtics nosaltres”, i també tots els poders fàctics com la monarquia o l’Església en surten ben escaldats. Es tracta d’una hora i 45 minuts en què els dos intèrprets repassen l’actualitat “cada dia més canviant” des de dalt de l’escenari. Darío Adanti ho defineix com “un xoc catàrtic en què també deim moltes barbaritats”. De fet, “si d’entre el públic algú no se’n va cap a casa ofès, ens sembla que l’espectacle no ha sortit bé”, recalca l’humorista.

‘La font de Xocolata’ / Espectacle famililar

Teatre Mar i Terra (carrer de Sant Magí, 89. Palma) / Dia 17 a les 18 h

Viatge a la font de xocolata

Aquesta obra mescla interpretació, teresetes, màscares i altres elements visuals per fer més propera la història de na Cleta, una nina que viatja arreu en bicicleta i que és la receptora de mil i una històries que li conten: què és el petroli, d’on ve, en quins productes es troba, els mals usos que se’n fa, etc. La narració passarà per ports i països, on la forta presència d’aquesta matèria no sempre hi aporta elements positius. És un espectacle no només destinat als més menuts, sinó que també als pares, ja que es pretén que també ells se sentin atrets per la història.

‘La intel·ligència del cor’ / Presentació de llibre

Llibreria Lluna (General Riera, 68. Palma) / Dia 17 a les 19.30 h

‘La intel·ligència del cor’.

Aquest llibre és un viatge per descobrir qui habita dins el nostre cor, qui som realment. Un viatge per posar pensaments, emocions i accions al nostre servei a través de l’autoconeixement, primer, i de l’acceptació i l’educació emocional, després. Aprendre a estimar amb el cor suposa aprendre a través de les situacions quotidianes, el nostre “gimnàs” o camp d’entrenament diari, el que ens serveix per enfortir els músculs del cor, les virtuts. Cada dia i cada situació són una oportunitat d’or per posar en pràctica un camí per a tota la vida basat en la bondat, l’amor i la bellesa. Una oportunitat única per posar els pensaments, les emocions i les accions al nostre servei, i no a la inversa.

‘Volar’ / Documental

Teatre Catalina Valls (passeig Mallorca, 9. Palma) / Dia 17 a les 19.30 h

‘Volar.

Projecció del documental ‘Volar’ i presentació per part de dues de les protagonistes, Leticia Martínez-Alcocer de la Torre i Nerea del Campo Aguirre. És una producció d’Emakunde-Institut Basc de la Dona.

‘Un tramvia anomenat desig’ / Teatre

Teatre d’Alaró (carrer de Sant Vicenç Ferrer, 33) / Dia 17 a les 21 h

‘Un tramvia anomenat desig’.

Ancorada al passat i amb ínfules de classe, Blanche Dubois visita la seva germana Stella, una noia vital que viu el present amb el seu marit, el rude Stanley Kowalski. L’obra de Tennessee Williams és plena de personatges neuròtics, vehements, turmentats, sempre a punt per somiar que pugen al darrer tren, el d’Un tramvia anomenat desig. Condemnats a la derrota, són l’altra cara del somni americà. No volen la realitat, sinó el somni.

‘BaRockBallet' / Dansa

Teatre d’Artà (Ciutat, 1) / Dia 17 a les 20.30 h

‘BaRockBallet'.

La companyia Pasodos presenta ‘BaRockBallet’. Situant-nos en plena esplendor del barroc, ens trobam amb un compositor anomenat Alejandro. Té al·lucinacions que semblen pròpies dels somnis i que el porten a barrejar la imaginació amb la realitat.

Glosat de picat

Teatre de Manacor (avinguda de Parc, s/n) / Dia 17 a les 20 h

Glosat de picat.

Els glosadors mallorquins Blai Salom, Antonia Nicolau 'Pi-piu' i Mateu Matas 'Xurí' i els glosadors menorquins Joan Moll, Sergi Vinent, Josele Abelairas i Ismael Moll 'Pele' es reuneixen per fer combat de gloses.

‘El gran tour del pintor Calbó’ / Presentació de llibre

Museu de Mallorca (carrer de la Portella, 5. Palma) / Dia 17 a les 19 h

‘El gran tour del pintor Calbó’.

Miquel Àngel Pons Povedano presenta aquest llibre en què explica la vida de Pasqual Calbó. Pasqual Calbó i Cladés (Maó, 1752-1817) procedia d'una família dedicada al comerç marítim mercantil. Va assistir des d'infant a l'estudi del pintor de Liorna Giuseppe Chiesa, el vicecònsol del gran ducat de la Toscana a Menorca, que recomanà als pares que se l'enviés a formar-se a Itàlia. El jove va estudiar a l'Acadèmia de Belles Arts de València entre el 1770 i el 1774 i a l'Acadèmia de França a Roma del 1774 al 1778.

‘Birdie’ / Teatre

Teatre Principal (carrer de la Riera, 2. Palma) / Dia 17 a les 20 h

‘Birdie’.

L'Agrupación Señor Serrano és una de les companyies més suggeridores i radicalment originals de l'escena europea. En el seu llenguatge escènic fan valer la tecnologia, però no en la seva versió més sofisticada sinó en la més artesanal. Combinen el vídeo, la performança i les maquetes, amb què componen microuniversos a cada espectacle, i de fons sempre filtren un missatge crític i inconformista. El que batega a ‘Birdie’ és la seva visió de la crisi dels refugiats, on reflecteixen els contrastos entre l'opulència i la misèria, la pau i la guerra, el dolor i la indolència… No per generar una ràbia estèril, sinó per obrir una reflexió transformadora.

‘Improaventures’ / Espectacle familiar

Biblioteca Marià Villangómez (carrer de Jaume I, 1. Sant Francesc Xavier) / Dia 17 a les 18 h

‘Improaventures’.

Espectacle familiar de la companyia Teatre de Xoc en què els més petits (a partir de 4 anys) creen les seves històries fomentant la imaginació i la creativitat.

‘O secessió o secessió’ / Presentació de llibre

Antiga sala de plens del Consell de Formentera (plaça de la Constitució. Sant Francesc) / Dia 17 a les 20 h

‘O secessió  o secessió’.

Espanya, la seva classe dirigent, es troba davant un dilema existencial de primera magnitud. En la seva resposta a l'independentisme català, ha de triar entre salvar la nació o salvar l'Estat. Intentar sobreviure com a estat-nació és l'opció improbable, per molt que fos la preferida per la majoria. Si no es reinventa ‘in extremis’ com a estat plurinacional, la independència de Catalunya triomfarà.

‘Un món de mil dimonis’ / Exposició

Casa de Cultura Ses Cases Noves (Santanyí) / Dia 17 a les 20.30 h. Fins al 15 de desembre

Imatge d''Un món de mil dimonis'.

L’exposició ‘Mil Dimonis’ creix i incorpora nous elements i recursos per mostrar la diversitat de representacions de dimonis al món. A la mostra de Juan José Luna Potti 'Un recorregut per la devoció dimoniera a Mallorca', s’hi incorporen expressions culturals d’arreu del planeta, a través d’una selecció de les imatges dels fotògrafs Friso Spoelstra (sèrie ‘Devils & Angels’, 2016) i Charles Fréger (sèries ‘Wilder Maan’, 2012, i ‘Yokainoshima’, 2015). L’exposició incorpora també un mapamundi de dimonis, que recull i ubica 50 representacions de dimonis arreu del món, a través d’il·lustracions creades per Melicotó. La selecció, basada en la recerca de l’antropòleg Francesc Sureda Alemany, ens permet descobrir expressions universals i ancestrals que ens connecten i alhora ens singularitzen.

‘FluPlu’ / Exposició

Casal Son Tugores (Alaró) / Fins al 31 de gener

‘FluPlu’.

El Casal Son Tugores acull l'exposició de Keila Alaver (Paraná, Brasil, 1970), qui a decidir quedar-se a Alaró fins a finals de desembre després de la seva residència el passat mes de Setembre a Addaya Centre d’Art Contemporani. L'artista Brasilera investiga objectes representatius de la cultura on ella es trobi que hagin desaparegut a poc a poc del mercat, sigui per la falta d'interès dels consumidors, sigui per l'alteració en la cadena de producció local, sigui perquè han estat reemplaçats per objectes provinents del sistema de producció a gran escala, essent el seu valor de mercat més econòmic i, a més, no tenen connexió amb les peculiaritats del lloc. Keila reprèn, doncs, la qualitat dels objectes escollits, utilitzant l'apropiació com a procediment per a la creació del seu propi treball.

‘Quan l’art restaura la memòria’ / Exposició

La Misericòrdia (plaça de l’Hospital, 4. Palma) / Fins al 15 de desembre

Escultura en forma de pinya i autoretrats d'Andreu Maimó a la mostra 'Quan l’art restaura la memòria'.

El contacte amb la terra, foravila, la pagesia, la naturalesa de Felanitx vista per Andreu Maimó es mostra ara en una exposició. "Un artista amb una trajectòria consolidada i de qualitat", ha destacat el comissari de l'exposició i escriptor Guillem Frontera, qui també ha alabat la capacitat de Maimó "d'explicar sempre el mateix sense repetir-se mai". "Un artista únic, singular, un treballador constant que es manifesta amb totes les eines que té a l'abast", ha recalcat el també col·laborador de l'ARA Balears. Formen la mostra una vuitantena d'obres de l'artista felanitxer creades des de l'any 2010 fins a l'actualitat i amb diferents suports: obra gràfica, litografia, xilografia, gravat i escultura ceràmica. Té totes les eines a les seves mans.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre de 2018

Anglada-Camarasa. Racons predilectes.

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

‘Promontoris i murades’ / Exposició

Sala municipal d’exposicions el Roser (Ciutadella) / Fins al 18 de novembre

‘Promontoris i murades’.

L'exposició mostra els resultats de les diferents campanyes d'excavació duites a terme pels membres de l'equip Entre Illes als jaciments costaners de Cala Morell (Ciutadella) i de sa Ferradura (Mallorca). Inauguració dia 6 d'octubre a les 20 h.

'Experiment any 2100. Què ens espera a la Terra del futur?' / Exposició

CaixaFòrum de Palma (pl. Weyler, 3) / Fins al 7 de gener de 2018

Cartell de l'exposició.

La preocupació pel temps futur ha estat una constant durant tota la història de la humanitat. En l'actualitat es disposa dels coneixements i dels mètodes necessaris per poder fer prediccions raonables sobre com pot ser el demà. La tècnica que es fa servir, basada en el mètode científic, s'anomena prospectiva. Així, en aquesta mostra, a través de grans obres literàries i cinematogràfiques de ciència-ficció, es podrà descobrir en què consisteix i com treballa la prospectiva, i s'analitzaran les anomenades megatendències, és a dir, els grans canvis que es van conformant lentament, que influeixen de manera decisiva en la societat i en determinen l'evolució. Concretament, la mostra se centra en les prediccions que fan els analistes sobre com pot evolucionar el món en els àmbits socials, mediambientals i tecnològics al llarg del segle XXI. L'exposició es basa en el document 'The European Environtment. State and outlook 2010 Assessment of global Megatrends', de l'European Environtment Agency. Després de la inauguració, Jordi Aloy, el coordinador de la mostra, hi oferirà una visita guiada.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

‘Eva Kircz’.

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma) / Fins al 31 de desembre
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats