Cultura 04/06/2021

La porta al fascinant univers de Chiharu Shiota és a Lleida

Planta exposa la primera obra permanent i ‘site-specific’ d’Europa

3 min
Chiharu Shiota i Ana Vallés dins la instal·lació 'In the beginning was...'

BalaguerCau un sol de justícia a la Plana del Corb de Lleida, un polígon de Balaguer, a 20 quilòmetres de Lleida. El paisatge polsegós de la gravera de l’empresa de construcció i subministraments Sorigué, amb aquelles màquines gegants que trien pedretes en muntanyes enormes, sembla extreta d’alguna pel·lícula d’autor. De fet, poc després sabrem que Wim Wenders està rodant una pel·lícula artística sobre aquest lloc, arran de la relació que va teixir amb la Fundació Sorigué, on va presentar una exposició de fotografies el 2013.

El paisatge de la planta de triatge d'àrids.

Per increïble que sembli al visitant que aterra per primer cop en aquest lloc tan estrany, on els obrers continuen extraient àrids del que havia sigut l’antic curs del riu Segre, aquí hi ha cinc instal·lacions monumentals d’artistes de primer nivell internacional. Perquè ens entenguem, això és el projecte Planta: una vídeoinstal·lació de Bill Viola dins d’un edifici fet expressament de terra premsada, tres grans obres d’Anselm Kiefer que s’expandeixen fora del llenç, la macroprojecció de l’orquestra en moviment de William Kentridge que va passar pel CCCB, dos caps d’Antonio López i la reproducció –de la mida d’una estació de metro– de l’última obra i la més important de Juan Muñoz, Double Bind, que va crear el 2001 per a la sala de les Turbines de la Tate. Paraules majors.

'Double bind', de Juan Muñoz a Planta.
El pavelló dedicat a Anselm Kiefer.

Des de dijous n’hi ha una altra. Encara més singular, si fos possible: l’artista japonesa establerta a Berlín Chiharu Shiota, coneguda per les seves espectaculars instal·lacions amb fil de llana que emboliquen diversos objectes, ha creat per a Planta una obra site-specific que serà permanent, l’única de gran format estable a Europa i pràcticament al món.

L’origen del món

Després de treballar amb sabates, finestres o taules, en aquesta obra per primer cop treballa teixint amb la llana negra un univers de pedres que queden suspeses com estrelles en una mena de cosmos a petita escala. Es titula In the beginning was... (la primera frase de la Bíblia). El visitant orbita al voltant d’aquest huracà fascinant, com si assistís al Big Bang, tot i que a la vegada l’efecte túnel i la foscor generen certa sensació d’intimitat i petitesa. Una mica com es devia sentir Michael Collins penjat a l’espai mentre els seus companys trepitjaven la Lluna. 

La connexió de les pedres amb la gravera és evident –òbviament surten d’aquí–, però per a ella la pedra té un significat simbòlic que va més enllà: és l’origen de tot. “Al principi, érem la mateixa matèria, microscòpicament”, deia l’artista, que dimecres encara estava revisant els metres de fils que s’enganxen per les parets d’un edifici de 10 metres aixecat per a l’ocasió, just al costat d’un petit museu de mineralogia.

La idea de les pedres còsmiques li va venir justament quan va visitar el polígon industrial de Planta. Era abans que el 2015 fes la primera exposició individual a la Fundació Sorigué de Lleida, on va estrenar In the beginning was... “El so de les pedres caient sobre les muntanyes de grava em sembla molt bonic, i l’obra parteix d’allà, d’aquesta emoció”, afirma.

Tot i que ella i les seves dues col·laboradores –dues germanes amb qui fa anys que treballa– teixeixin xarxes com teranyines, Shiota refusa la comparació. “Res a veure. En tot cas són connexions, com neurones del cervell”, diu. I continua: “Les pedres tenen història, però són els humans els que hi posen significat. Unes claus tenen un significat: llar. Una pedra no en té. Si escric en una pedra la paraula llàgrima, agafa un significat diferent. En el xintoisme les pedres són un repositori d’un esperit”. De fet, en japonès pedra sona oralment igual que voluntat i doctor. “Pot significar moltes coses”, diu sobre la peça. 

La pandèmia no ha modificat la vida ni la necessitat de crear d’aquesta artista global. De fet, la de Lleida no és l’única obra que es podrà veure a Catalunya de Shiota: el Gran Teatre del Liceu mostrarà dilluns a la Sala dels Miralls una instal·lació seva inspirada en el Winterreise de Schubert, obra que s’interpretarà en dos únics concerts els dies 8 i 9 de juny.

stats