Cultura 30/04/2021

Jordi Savall ha descobert la vida lenta amb la pandèmia

El mestre torna al Palau de la Música amb ‘La creació’ de Haydn

3 min
Jordi Savall dirigint en una imatge d'arxiu

BarcelonaEl mestre Jordi Savall acaba de tornar de París, on ha assajat L’Orfeo de Monteverdi que estrenarà al juny. El músic comença a reactivar ara la seva atapeïda agenda després d’un any en què ha hagut d’abaixar el ritme de treball per obligació, un fet en què ha trobat un plaer inimaginat. “Realment és meravellós”, afirmava ahir, recordant el temps que ha dedicat a passejar i “assaborir l’aire”, a llegir sense presses, prendre un cafè, preparar un arròs negre i poder-lo compartir. “Les situacions dramàtiques de la vida et recorden que ets un ésser humà”, assenyalava. Una de les seqüeles que li ha quedat després de passar el virus a l’octubre és que “abans amb 5 hores de dormir en tenia prou i ara en necessito 7”. Sembla que el seu cos, camí dels 80 anys, s’ha avesat a no viure entre avions i maletes. Tot i així, la treva li durarà poc, perquè el mestre té el 2022 pràcticament tancat i compromisos fins al 2024, tot i que pretengui anar abaixant el ritme. “La disciplina, l’exigència i el ritme també em mantenen viu”, adverteix.

La magnitud de la pròxima estrena no denota la seva voluntat d'afluixar. Si l’últim any li ha servit per gaudir de la creació, ara és l’hora de dirigir per primera vegada La creació de Haydn al Palau de la Música dimarts que ve, en una sessió doble que oferirà dues versions complementàries, ja que la primera part s’interpretarà sencera però s’escolliran extractes diferents de la segona i tercera part de la peça. Savall s’ha confessat “fascinat des de sempre” per aquesta obra de Haydn, per la seva estructura i forma, “per la representació del caos, per com del no-res crea el món, d’una manera extremadament bella”. “La seva música sempre reflecteix esperança, joia i amor. És una música que va molt al fons, amb una gran capacitat melòdica i una gran capacitat de descriure el que sestà vivint espiritualment i físicament –la creació de la llum, els animals, la relació de l’home i la dona... és meravellosa– i la fa una de les obres més grans de tots els temps”, afirma. El director afegeix que La creació de Haydn té una filosofia humanista que va més enllà de la Bíblia, malgrat que avui hi hagi algunes frases que, literalment, estan desfasades.

Tot i així, Haydn és un compositor que ha abordat poc, amb l’excepció de Les set últimes paraules de Crist a la creu. “A la vida he tingut feina a fer coses que ningú interpretava, repertori de cambra, medieval, del Renaixement i el Barroc. També he tingut feina amb el repertori de la viola de gamba. I cal tenir en compte que no soc un director d’orquestra que vagi convidat: jo tot el que he fet ho he fet des de zero, i això requereix molts recursos”, explica. Per interpretar el cèlebre oratori que narra la creació del món, Savall dirigirà les seves formacions Le Concert des Nations i La Capella Reial de Catalunya, amb la soprano Yeree Suh, el tenor Tilman Lich i el baríton Matthias Winckhler en els papers solistes.

Malgrat l’atapeïda agenda del mestre, entre altres coses amb les quatre últimes simfonies de Beethoven, que es veuran a L'Auditori i al Liceu a finals d’any, ahir va llançar una proposta al Palau de la Música: Les estacions de Haydn. “Seria una bona manera de continuar la nostra relació”, va dir-li al director general Joan Oller.

stats