Patrimoni
Cultura 15/02/2021

El Museu de Lleida lliura una part de l'art aragonès

Envia una vintena de peces d'orfebreria i presentarà un pla per tornar la resta de les obres

2 min
El frontal de Tresserra, una de les 111 obres que s’hauran de traslladar a l’Aragó.

BarcelonaEl litigi per l’art sacre amb l’Aragó s’acarnissa amb el Museu de Lleida. Aquest dilluns ha lliurat al Museu Diocesà de Barbastre, complint la data límit del mandat judicial, una vintena de peces d’orfebreria entre les 28 provinents de parròquies aragoneses que sempre han reconegut que tenien com a dipòsit. I en els pròxims dies, com han anunciar, presentarà un pla per lliurar la resta –el total és de 111–, després que es resolgui el concurs de manipulació, embalatge i trasllat. 

Les peces estan datades entre els segles XIII i XVI, i entre les més destacades hi ha el frontal de Sant Vicenç de Tresserra d’Areny, un retaule de la parròquia de Vilanova de Sixena, una arqueta de pastillatge catalana i un frontal d’altar romànic esculpit, tots dos provinents de la parròquia de Buira de Bonansa. També la Mare de Déu amb el Nen de Saidí, el retaule de Santa Llestra, els retaules de Binacet i el Gaió, el bol de Benavent, el retaule de Sant Cristòfor de Lícia, la pintura sobre taula de Sant Martí Bisbe, una creu processional de plata, un Naixement i Adoració dels pastors i una pintura de Santa Eulàlia i Santa Madrona.

La vintena d’objectes han arribat aquest dilluns al Museu de Barbastre pels volts de les cinc de la tarda, després que en els últims dies els tribunals fessin encara més amarga la situació: divendres la jutge va notificar a la Generalitat que acceptava la seva intervenció i que li donava cinc dies per presentar al·legacions (el termini finalitza el 18 de febrer), i que fixaria una nova data per al lliurament de les peces després que la magistrada s’hagués pronunciat sobre les al·legacions. Però hores després va emetre una nota explicativa contradictòria i va mantenir la data del 15 de febrer per al lliurament. Per això, des del Museu de Lleida van denunciar la “instrumentalització” del Tribunal Superior de Justícia de l’Aragó i la “indefensió” que la situació va provocar en el museu. 

Un dia “històric” a l’Aragó

El bisbe de Barbastre-Montsó, Ángel Pérez, ha qualificat el dia d'“històric” i ha manifestat el seu desig de “teixir ponts” amb Catalunya. El conseller de Cultura de l’Aragó, Felipe Faci, ha explicat que el govern de l’Aragó va invertir deu milions d’euros per exposar les peces des del primer dia en un espai “digne i totalment equipat”, i ha aprofitat l’avinentesa per recordar que divendres va tornar a obrir les portes al públic el monestir de Sixena, on s’exposen una norantena de peces del mateix Museu de Lleida i del Museu Nacional d’Art de Catalunya que l’Aragó també va recuperar per via judicial.

La denúncia del bisbat de Barbastre-Montsó al de Lleida es remunta al febrer del 2018 i va ser vista com una prolongació de l’aplicació de l’article 155 en el cas Sixena. Després de precipitar el retorn a l’Aragó de 44 béns del monestir de Sixena del Museu de Lleida l’11 de desembre del 2017, entre les quals hi ha unes delicades caixes sepulcrals de fusta policromada, la part aragonesa va agafar embranzida tenint, a més, les sentències vaticanes del cas a favor.

stats