Política Cultural
Cultura 06/10/2023

L'Ajuntament de Barcelona suprimeix la direcció del Born

Cessen Marta Marín-Dòmine i l'equipament serà una subseu del Museu d'Història de Barcelona

3 min
Imatge del jaciment del Born.

BarcelonaEl Born sempre ha estat un espai controvertit pel seu simbolisme. Com a equipament municipal va obrir les portes l'11 de setembre del 2013, ja fa una dècada, però continua tenint molts interrogants oberts. El més complicat de respondre és força important: què és o què ha de ser. El projecte que volia convertir-lo en lloc de memòria passa a formar part del passat. Ara inicia una nova etapa: Marta Marín-Dòmine deixarà de dirigir-lo i dependrà del Museu d’Història de Barcelona. No tindrà director propi, de moment, sinó que el seu màxim responsable serà el director del Museu d’Història, Joan Roca.

"El MUHBA explica la història de la ciutat des de perspectives i espais diferents, té més d'una vintena de seus, i el Born en serà una d'important", assegura el regidor de Cultura, Xavier Marcé. "El Born Centre de Cultura i Memòria no feia una explicació prou correcta del jaciment. S'hauria d'explicar millor tot el que significa [el jaciment són les restes de la ciutat arrasada el 1714 per les tropes borbòniques] i tot el període anterior i posterior", afegeix Marcé. Actualment, el MUHBA està elaborant un informe sobre com ha de ser aquesta nova etapa, però es mantindrà la programació que ja s'havia decidit fins al setembre del 2024.

El Born, doncs, passarà a explicar sobretot un període concret de la història de Barcelona que aniria, sobretot, des de l'Edat Mitjana fins a l'Edat Moderna. Segons l’Ajuntament de Barcelona, actualment governat pel PSC, passarà a ser un equipament més del Museu d'Història perquè "la voluntat és donar més coherència a l’explicació actual sobre l’evolució històrica de la ciutat incidint en l’alt valor patrimonial de les restes arqueològiques que s’hi conserven, tant com l’edifici que les acull. Així, el nou projecte del Born es focalitzarà en la Barcelona moderna i contemporània, mostrarà l’evolució de la ciutat entre la Baixa Edat Mitjana i el segle XX, sense abandonar la seva línia de treball vinculada a la memòria de la ciutat".

Segons el consistori, doncs, l'equipament continuarà vinculat a la memòria de la ciutat, però aquesta memòria s’explicarà sobretot des d’altres equipaments com la Model i el castell de Montjuïc. De fet, l’actual directora del Born passarà a assessorar l'Ajuntament en el desenvolupament d’un Pla de Memòria que ajudi a reforçar el paper d'aquests dos equipaments com a centres referencials en l'àmbit de la memòria. "El fet que el Born fos un equipament dedicat a la memòria obligava a decantar-se per algunes coses i se'n perdien d'altres", argumenta Marcé.

El Born sempre ha estat un material sensible, i les seves exposicions o discursos han anat canviant segons qui governava a l'Ajuntament de Barcelona. Quan es va inaugurar, amb el convergent Xavier Trias com a alcalde (2011-2015), el focus es va posar en el jaciment. Aleshores s'hi podien veure exposicions com La Barcelona del 1700. De les pedres a les persones, que va atraure 171.069 visitants, i Fins a aconseguir-ho! El setge de 1714. Altres exposicions van explicar molts altres aspectes del setge: des de com van viure els combats monges i capellans, a Monestirs urbans en temps de guerra, fins a la vida científica de la Barcelona del 1700, a Salvadoriana. El gabinet de curiositats de Barcelona, o les composicions musicals de l’època a Les músiques del 1714.

Amb Ada Colau com a alcaldessa es va voler que fos un equipament referent en polítiques de memòria. Segons va explicar el regidor de Memòria d'aleshores, Jordi Rabassa, havia de ser "un equipament referent en polítiques de memòria, que hi hagués formació i investigació, que es treballés amb la ciutadania i que s’hi continués excavant". Marta Marín-Dòmine va treballar perquè el Born, com deia en una entrevista a l'ARA, fos un "espai que mostri els efectes de la memòria a la societat i com aquesta memòria ha influït en diferents representacions artístiques". I afegia: "I parlo d’art en general, des de la literatura fins a la performance, passant pel teatre i les arts plàstiques. L’altra directriu és la importància patrimonial del Born, no només el jaciment, que té diferents capes històriques, sinó també l’estructura de ferro".

Ara el focus es posarà en el seu valor patrimonial: el jaciment i la història de l’edifici, que es remunta al 1876. El Mercat del Born –inaugurat el 1876 i clausurat el 1971–, va ser dissenyat per Josep Fontserè, i va ser el primer gran edifici de l’arquitectura del ferro.

stats