EXPROPIACIÓ
Balears 10/09/2016

Madrid pot rescatar el túnel de Sóller quan hi hagi govern

El finançament sortiria dels doblers per a expropiacions del conveni de carreteres

Carmen Buades
2 min
L’informe pericial estarà llest en breu, però s’espera que el rescat costi uns 18 milions.

PalmaEl Consell de Mallorca no hauria de pagar el rescat del túnel de Sóller. Ni tampoc el Govern balear. El govern central podria fer-se càrrec de la despesa... Si hi hagués govern. Els doblers que s’hauran de pagar a l’empresa adjudicatària del túnel podrien sortir del conveni de carreteres, ja que hi ha una part d’aquest finançament que es destina a expropiacions (i que, si no es gasta, no pot ser invertida en obres) i del qual es podria extreure la quantitat necessària per fer gratuït l’únic peatge de l’illa.

L’informe pericial que estan preparant els tècnics del Consell per calcular quant s’hauria de pagar estarà llest, en principi, la setmana que ve i s’estima que la xifra rondarà els 18 milions d’euros. Tot i que una de les opcions de finançament és el conveni de carreteres, no és l’única. La consellera insular de Territori, Mercedes Garrido, explica que l’any passat va posar-se en contacte amb el Ministeri de Foment per comprovar si es podria utilitzar aquesta partida (que, de fet, no s’utilitza sencera) per al rescat: “tècnicament és possible, però és una decisió política que depèn d’ells”. Depèn, concretament, d’una comissió mixta formada pel Ministeri i el Consell de Mallorca, que ha de passar el seu veredicte pel Consell de Ministres, que, a la vegada, l’han de passar al ple de la institució insular.

En el seu moment, el Govern va entrar en funcions, la ministra Ana Pastor va passar a ser presidenta del Congrés i la petició ha quedat a l’aire. Encara que Madrid es negàs a pagar l’expropiació, des del Consell asseguren que hi ha opcions de finançament per fer front al pagament. No obstant això, Garrido considera que si el govern central rescata el túnel estaria tornant un “deute històric” que té amb les Balears.

L’obra va fer-se quan les Illes encara no tenien signat un conveni de carreteres, però les Canàries sí que tenien el seu. La resta de comunitats, en canvi, formen part de la xarxa nacional de carreteres i és l’Estat, directament, qui s’encarrega de la seva construcció.

Per això, diu Garrido, “no és cap barbaritat” exigir que el govern central pagui el rescat. En qualsevol cas, una altra de les opcions del Consell és negociar amb el Govern una inversió conjunta: l’Executiu balear pagaria uns nou milions d’euros, corresponents al milió i mig aproximat que cada any destina a subvencionar el peatge als residents de Sóller i Fornalutx; la resta aniria a càrrec del Consell.

Utilitzar el superàvit del 2015, que s’ha de destinar a les inversions financerament sostenibles o sol·licitar un crèdit són altres opcions que estudien a l’ens. El que sembla segur és que el rescat acabarà als tribunals, ja que l’empresa adjudicatària considera que se li haurien de pagar 38 milions i el Consell ja ha anunciat que no pagarà “ni de lluny” aquesta quantitat. També ha anunciat que el túnel serà públic i gratuït a partir de la primavera que ve per, diuen, “una qüestió de justícia i equitat”.

stats