El Consell es recolza en una enquesta per aprovar el projecte de desdoblament Campos-Llucmajor

Un 73% dels participants dona suport a la carretera, les obres de la qual començaran l'any que ve

El Consell de Mallorca ha cercat el suport al projecte de desdoblament de la carretera Campos-Llucmajor en una enquesta. Després de les crítiques del moviment ecologista, la tensió dins partits que formen el Pacte –Podem, concretament– i "les veus dissonants a altres sectors de la població", des de la institució insular s'ha decidit encarregar un estudi.

La consellera insular de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, ha assegurat aquest dijous durant la presentació dels resultats que, en cas d'haver sortit una majoria de població en contra del projecte, el Consell hauria "fet un pensament" pel que fa al desdoblament, però el president de la institució, Miquel Ensenyat, ha afirmat que les dades de l'enquesta són "absolutament concloents" a l'hora d'afirmar que "la població ens dona suport".

"Les eleccions són la major enquesta que podem fer i el partit socialista es va presentar a les eleccions dient que faria aquest projecte", ha recordat Garrido, qui considera que l'enquesta era necessària però que, en qualsevol cas, "la necessitat tècnica" de fer l'obra "ja hi era".

El sondeig ha costat uns 9.000 euros i hi han participat 1.000 persones de tota l'illa. D'aquestes, un 34,7% considera que la carretera Campos-Llucmajor és bastant insegura, mentre que un 30,8% la qualificaria de bastant segura. A l'hora de millorar-la, en canvi, un 71,8% afirma que seria necessari. A la següent pregunta, 'dona suport aleshores al projecte de millora del Consell?', un 73% dels enquestats afirma que ho fa.

"Hem intentat conjugar la seguretat i la protecció del territori", ha assegurat la consellera. En aquest sentit, Garrido afirma que el projecte genera "l'impacte mínim" que podia generar i "és un desdoblament, per molt que molta gent ho vulgui vestir d'autopista". Per al Consell, l'alta sinistralitat de la carretera i l'elevada densitat del trànsit que hi circula són els principals motius per fer-hi l'obra.

Avui també s'ha aprovat definitivament i per unanimitat el projecte a la comissió informativa del Consell –després d'haver-se fet modificacions segons les peticions de la Comissió Balear de Medi Ambient–. A partir d'ara, el projecte surt a exposició pública i l'objectiu de la institució és que la licitació estigui en marxa a partir del mes d'agost, per tal que les obres comencin a principis de l'any que ve.

El projecte

Garrido ha insistit en la idea que es tracta d'un projecte amb un impacte ambiental molt menor que el de l'aprovat la legislatura passada pel Partit Popular. Les obres tindran una durada de dos anys i mig, en què es farà un carril més en cada sentit –amb una velocitat màxima de 100 km/h– i camins de servei, "que no són el mateix que les vies de servei".

L'obra costarà uns 38,7 milions d'euros, als quals s'han d'afegir aproximadament 4,4 més per expropiacions de finques. Miquel Ensenyat ha recordat que "es consumiran 190.000 m2 menys de territori amb aquest projecte i s'ocuparan 60.000 m2 menys d'asfalt, l'equivalent a set camps de futbol".

EDICIÓ PAPER 04/04/2020

Consultar aquesta edició en PDF