Publicitat
Publicitat

TELECOMUNICACIONS

Les línies de telèfon fix cauen a nivells del 2006

La generalització del mòbil i la crisi porten la telefonia tradicional set anys enrere

La telefonia fixa no viu el seu millor moment a l'estat espanyol, malgrat que l'ADSL va a l'alça i les operadores ofereixen modelitats de packs amb ADSL i televisió i d'altres fins i tot amb telefonia fixa i mòbil. El fet que tothom, o gairebé tothom, ja tingui mòbil i l'impacte de la crisi a les llars i sobretot a les empreses ha dut el nombre de línies fixes a nivells de fa set anys. A l'abril, Espanya va perdre unes 40.000 línies de telefonia fixa, i el total va caure per sota dels 19 milions, cosa que no passava des de finals del 2006.

Espanya va arribar a tenir més de 20 milions de línies de telèfon tradicional durant els anys 2008, 2009 i part del 2010. El màxim es va assolir en el segon trimestre del 2008, amb més de 20,5 milions de línies. Des d'aleshores se n'han perdut més d'un milió i mig, un 7,6% del total. Les línies d'empreses han estat les que han baixat més, ja que nou de cada deu línies perdudes en els últims cinc anys corresponien a negocis. Des de l'any 2008 fins ara han baixat un 19%, de més de 7,5 milions a poc més de 6 milions. Només en l'últim any la caiguda ha estat del 5,8%. En canvi, les llars només han perdut 122.000 línies fixes des del 2008 fins ara, un 0,9%, i es mantenen lleugerament per sota dels 13 milions.

"És una tendència de fons, de mitjans dels anys noranta, quan es va vaticinar que el futur de la telefonia seria mòbil i el de la televisió seria el cable", explica Xavier Busquets, director de l'Executive Master en Digital Business d'Esade. Llavors la situació era la contrària: la televisió era per l'aire i el telèfon per cable. La telefonia mòbil era gairebé inexistent, mentre que ara, tot i que també cau el nombre de línies, la penetració és molt alta, del 112,7%. És a dir, que hi ha més mòbils que persones: més de 52 milions. A més de la mobilitat, "un dels grans avantatges de la telefonia mòbil és que és personal", explica Busquets. I, més recentment, amb l'aparició dels smartphones , té l'avantatge de la quantitat d'usos a més de parlar. El professor d'Esade matisa, però, que "el cable té futur, sens dubte, perquè es necessiten xarxes que facin transport massiu de dades".

Cap a una factura única

Tot i els avantatges de la telefonia mòbil, la fixa ha aguantat a les llars gràcies a la venda de packs . "Per mantenir els clients les operadores venen packs i incorporen ADSL i televisió", argumenta Busquets. Això ha compensat el fet que actualment hi hagi llars que no tenen telèfon fix perquè ja tenen mòbil, amb el qual tant poden parlar com navegar per internet. El director del màster de negoci digital d'Esade també subratlla l'auge de les ofertes que inclouen telefonia fixa i mòbil: "La tendència és anar cap a un servei unificat de comunicacions. Ni tot serà mòbil ni tot serà fix, anirem cap a una factura única".

Pel que fa a la gran caiguda de les línies de telefonia fixa en els negocis, està directament relacionada amb la destrucció d'empreses -o l'empitjorament de la situació de molts negocis- a causa de la crisi a Espanya. "És un efecte conjuntural de la crisi", admet Busquets, però afegeix que "les empreses també aposten cada vegada més per la telefonia mòbil".