Publicitat
Publicitat

DAKAR 2013

Nani Roma, en cotxes, és la gran esperança catalana al ral·li més dur del món

Del Perú a Xile: 15 dies de gasolina, deserts i aventura

Al mateix temps que Ses Majestats els Reis d'Orient arribin a casa nostra per dur els regals als més menuts, a l'Amèrica del Sud els pilots més valents del planeta començaran a donar gas per competir en el que des de sempre s'ha dit que és el ral·li més dur del món. Ja fa cinc anys que la prova va abandonar les terres africanes per motius de seguretat, però l'emoció i l'exigència -tant dels pilots com dels vehicles- s'han mantingut intactes. Enguany 8.574 quilòmetres de recorregut per enllaçar les ciutats de Lima (Perú) i Santiago de Xile.

Serà la 34a edició d'una prova amb novetats en el recorregut i absències destacades. En especial, Marc Coma (motos), que no s'ha recuperat a temps d'una luxació a l'espatlla dreta. El pilot d'Avià, tres vegades campió sobre les dues rodes, va haver de tirar la tovallola pocs dies abans de l'inici de la prova. Un fet que deixa Nani Roma -en cotxes- com la gran esperança catalana. En total hi haurà quinze representants de casa, comptant pilots i copilots, en totes les categories excepte en quads.

La prova comença avui a Lima i avança cap al sud del continent, passant per terres argentines, on el diumenge 13 hi haurà l'única jornada de descans. Posteriorment, els equips viraran a l'oest fins a Xile, on avançaran per la costa fins a arribar a la capital el 19 de gener.

Un recorregut nou i exigent, sobretot en matèria d'orientació, ja que a diferència de l'any passat la prova comença a les dunes. "Els primers dies encara no estarem prou rodats en navegació i es marcaran diferències importants de temps", deia Laia Sanz, participant en motos.

Els pilots de casa

Nani Roma, que l'any passat va acabar segon a la general, aspira a conduir el seu Mini oficial fins a la victòria, encara que no li serà gens fàcil. Entre d'altres, perquè el seu company d'equip és el francès Stéphane Peterhansel, monsieur Dakar, deu cops guanyador del ral·li -sis en motos i quatre en cotxes.

"M'il·lusiona molt el repte però serà molt difícil perquè la competència és enorme -deia Roma, vencedor en motos (2004) que encara no ha guanyat sobre les quatre rodes-. No tenim el cotxe més potent però sí el més fiable". El català també haurà de batre's amb Nasser al-Attiyah -que té per copilot el català Lucas Cruz- i Carlos Sainz, tots amb un títol al palmarès. D'altra banda, el també català Xavier Foj lluitarà per revalidar el triomf en la subcategoria T2 (vehicles de sèrie modificats).

Despres, gran favorit

En motos, la baixa de Marc Coma deixa Ciryl Despres com a gran favorit, encara que el castellonenc Joan Barreda, el xilè Chaleco López, el portuguès Helder Rodríguez i els catalans Joan Pedrero i Jordi Viladoms miraran de disputar la victòria al quatre vegades campió. "Sempre en vols més, i si he fet quart en un Dakar, ara l'objectiu és guanyar", comentava amb ambició Viladoms.

D'altra banda, tan sols hi ha dues participants en la categoria femenina, on Laia Sanz buscarà guanyar per tercer cop. Tot i això, el repte de la pilot de Corbera de Llobregat és escalar més enllà de la 39a posició de l'any passat.

En camions, l'equip format pels catalans Jordi Juvanteny (pilot), Enric González i José Luis Criado -al volant d'un MAN- faran l'assistència ràpida a l'holandès Gerard de Rooy, que amb un Iveco defensa el títol.