OFERTA TURÍSTICA IRREGULAR

Els vaixells aprofiten els llimbs jurídics i es lloguen com a allotjament

El portal de referència en matèria hotelera, Booking, ja n’ofereix una vintena al port de Palma

Mentre els pisos multipliquen la seva presència a internet com a oferta d’allotjament turístic, un nou actor entra en escena de manera més palesa que mai. Com a novetat, el portal de referència en matèria d’allotjament hoteler, Booking, recull ja una vintena de vaixells que es comercialitzen de manera clara i directa com a “allotjament al centre de Palma”, ja que els que acull aquest portal es troben fondejats en el Club de Mar i en el Club Nàutic de Palma.

Segons el portaveu d’una empresa de lloguer d’embarcacions que reclama anonimat, “els propietaris d’aquests vaixells són particulars, però també empreses, que els tenen per llogar durant l’estiu i cerquen ara completar els ingressos oferint-los com un hotel normal. Ja es feia des de temps enrere, però ara veig que es publicita a les webs turístiques més importants”, assegura.

Per uns 250 euros, en temporada baixa, es pot aconseguir passar una nit en una embarcació de cinc cabines, amb capacitat per a un total de nou persones. Un preu que sens dubte és menor que el que cobraria un hotel de categoria mitjana al passeig Marítim de Palma.

No deixa de ser curiós que entre la informació que ofereix el portal als seus usuaris s’inclogui l’existència d’una “terrassa”, que se suposa que és la coberta de l’embarcació, i es parli directament d’habitacions i no de cabines. A més, es destaquen les vistes que tenen aquests nous espais d’allotjament turístic i l’equipament complet de la cuina. Els llogaters hauran de pagar també un suplement de 150 euros per a la neteja de l’embarcació en acabar-hi l’estada.

El mercat va per davant

El professor de Dret Turístic de la Universitat de les Illes Balears, Joan Franc Fluxà, assegura que des d’un punt de vista jurídic “no hi ha cap regulació que ho reculli. Si encara no s’ha aconseguit que la normativa turística controli i estableixi una regulació pel que fa als pisos i apartaments turístics, en el cas dels vaixells és encara un fenomen més nou, que demostra que el mercat va per davant. Però en tot cas, no és una activitat legal ni legalitzable des del punt de vista turístic. No pot tenir llicència d’activitats amb l’actual ordenament”, aclareix.

Per la seva banda, la vicepresidenta executiva de la Federació Hotelera, Imma de Benito, afirma que “no es pot comercialitzar aquesta oferta pel simple fet que la legislació turística de Balears no ho permet. Per tant, si s’està plantejant com un allotjament, està incomplint la norma i evidentment ens perjudica als que complim la legislació, pagam els impostos i assumim totes les nostres responsabilitats empresarials”, va remarcar.

“Els hotelers estam fent feina per denunciar la competència deslleial que suposa per als nostres establiments tota l’oferta que no s’ajusta a la legalitat i que provoca un consum de recursos i d’infraestructures que suporten les empreses turístiques que fan la seva activitat complint estrictament el que marca la normativa”, va dir De Benito.

Segons fonts de la Conselleria de Turisme, “no hi ha cap normativa turística que reculli aquesta activitat ni que la reguli. Cal recordar que segons on es trobi el vaixell pot ser una activitat que tingui lloc en un domini que a més és de l’Estat en el cas de determinats ports”.

Barcelona estudia el cas

Balears no és el primer lloc on es comercialitzen de manera descarada com a allotjaments turístics els vaixells amarrats al port. Al de Barcelona, l’Ajuntament i els responsables del Port Olímpic estan estudiant com abordar la creixent oferta, que inclou a més serveis com el berenar i d’altres complements turístics. A la plana de la conegudíssima Air Bnb es poden trobar ofertes que fan particulars per preus inassumibles per un hotel. Alguns dels anuncis s’adrecen als joves europeus que cerquin una “experiència” com la de dormir en un vaixell.

A les Balears, a banda de Booking, hi ha altres webs que ofereixen allotjament turístic “a bord”.

EDICIÓ PAPER 15/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF