Societat 19/07/2018

L'augment dels retards provoca més caos als aeroports

L'aeroport de Son Sant Joan està patint problemes de congestió des de l'inici de la temporada alta

Kike Oñate
2 min
Distints sectors aeris en què està dividit Europa

PalmaUn retard en algun del primers vols del dia provoca moltes dificultats per reestructurar la programació, ja que els retards es van acumulant durant el transcurs de la jornada. Si bé les causes poden ser molt diverses, com problemes tècnics, de tripulació o meteorològics, també n'hi ha que són aliens a les mateixes companyies, segons expliquen fonts del sector. Qualsevol companyia aèria cerca la major productivitat dels avions, que oscil·len entre els vuit o deu viatges per dia amb temps d'escala ajustats.

Durant la temporada alta, les aerolínies tenen programes densos i ajustats que, en cas de retard, es van propagant als següents vols de la xarxa, és a dir, l'habitual arribada tardana de l'avió que ens anuncien per megafonia. A l'estiu, són molt comunes les tempestes localitzades que redueixen la capacitat del trànsit i provoquen retards. Segons Eurocontrol, organització encarregada d'aconseguir més seguretat i eficiència en les operacions de trànsit aeri, el 51% d'aquests retards diumenge passat van ser causats per meteorologia adversa durant el vol o al mateix aeroport.

Per a cada operació s'ha de presentar un pla de vol que segueix una ruta i pot estar afectat per una o diverses regulacions dels sectors que va sobrevolant o per la capacitat de trànsit propi de l'aeroport de destinació.

La regulació del trànsit aeri està condicionada pels coneguts 'slots' (l'espai de temps de què disposa una aeronau per fer una maniobra determinada), la meteorologia en ruta, els aeroports d'origen i destinació, a més dels problemes tècnics associats al control de l'ATC (Air Traffic Control).

Per les aerolínies és difícil evitar l'efecte que provoquen els retards, ja que les tripulacions arriben al límit legal de la seva activitat i han de ser substituïdes, amb la qual cosa s'incrementa els temps d'espera. A més, això sol provocar que s'impossibiliti l'operació als aeroports que tanquen a la nit per retards acumulats, una situació molt comuna als més petits, com poden ser el de Jerez de la Frontera o Maó. Passa el mateix a la resta d'Europa, on pot haver-hi restriccions nocturnes que poden donar lloc a la manca d'atenció de passatgers davant la falta de disponibilitat d'hotels.

D'aquesta manera, en treballar amb retards, la planificació dels aeroports i la logística d'acord amb els programes de vol de les companyies originals se'n va en orris i s'entra dins d'un bucle generador de caos als aeroports que provoca encara més retards.

Totes les incidències repercuteixen directament al servei oferit als passatgers, que suposen contratemps i costos, especialment durant l'època vacacional o escapades de cap de setmana. Això també és un problema per les aerolínies, a les quals els suposa costos per assistències imprevistes, com poden ser els refrigeris, els menjars o proporcionar un hotel, i les elevades compensacions que estableix el reglament EU261 sobre els drets com a passatger per casos de retards, denegació d'embarcament o cancel·lació de vols.

stats