TOCAR TERRA

Poesia de la terra

Campanya de llavor certificada

Es poden presentar les sol·licituds d’aquestes ajudes fins al 4 d’agost

La Conselleria d’Agricultura, a través de Semilla, ha posat en marxa la campanya de foment de llavor certificada de cereals i lleguminoses i ha augmentat un 50% el pressupost del programa, el qual ha passat a 450.000 €, mentre que l’any passat se n’hi destinaren 300.000. La pujada respon als mals resultats de la campanya d’enguany, amb baix rendiment, gra de poc pes i uns preus de mercat baixos. L’agricultor assumeix el 60% del cost de la llavor i la resta és subvencionada. S’ofereixen tres varietats de blat, quatre de civada, onze d’ordi, quatre de triticale, tres de pèsol i dues de favó. Es té en compte la llavor certificada ecològica. Els sol·licitants han d’haver tramitat la sol·licitud d’ajudes directes del 2019 i el termini de presentació és fins al 4 d’agost.

Ca na Paulina

L’empresa fa anys que és controlada des de Madrid

Ca na Paulina és un exponent de la transformació del negoci carni a Mallorca. De ser en origen una empresa basada en la producció ramadera a les Illes, amb compres a Mallorca i Menorca, es va centrar fa molts d’anys en el negoci de la carn industrial, deslocalitzant per complet les seves compres. Ca na Paulina avui és una empresa que no juga cap paper en la comercialització dels productes carnis insulars i el seu negoci se centra en altres carns, probablement les que creuen adequades per entrar en un mercat de baix preu i gens exigent en qualitat. Ara els descendents dels fundadors, han venut les darreres accions que els quedaven a Valls Companys, un gegant del negoci carni amb seu a Madrid, que ja controla l’empresa des de fa temps.

Paraules en temps difícils

El cicle Poesia al Vinyet es va dur a terme el 14 de juliol, com cada any

Com cada any, el Celler Jaume de Puntiró va organitzar el 14 de juliol una altra edició de Poesia al Vinyet, amb el lema ‘Paraules en temps difícils’. L’èxit de participació va ser complet, tot i les mesures de seguretat adoptades, fet que acredita la tasca cultural del celler. En la vetlada, hi participaren quatre poetes: Bernat Nadal, Antoni Vidal Ferrando, Antoni Truyols i Pau Vadell. Cada poeta va llegir les seves pròpies composicions, mentre que la part musical va ser a càrrec de Set of band saxes grouped. La fusió entre terra, vi i poesia va ser completa. Les paraules dels poetes es varen fer sentir, clares i sonores, enmig del vinyet, amb tota la seva immensa força, com un clam d’autenticitat terral en uns moments gens fàcils. D’altra banda, el celler va presentar el seu nou vi: Brisat de Puntiró 2019.

Productes de la nostra terra

La cadena de supermercats Eroski continua apostant pel producte balear

Eroski ha presentat aquesta setmana la seva campanya ‘Productes de sa nostra terra’ amb la difusió del vídeo Ara més que mai, Producte Balear. El que són del tot destacables són les dades del 2019, espectaculars, any en el qual Eroski va aconseguir unes vendes de producte local de 62 milions d’euros, a més d’incorporar a la seva marca Natur de producte fresc els melons, les síndries i la tomàtiga de ramellet de les Balears. El grup ha aconseguit un increment del 3,7% en carn de xot local, ja que ha venut 14.000 xots en un any; de formatge de la DO Maó-Menorca, n’ha venut 336.000 quilograms; la peixateria ha venut un 9% més de peix fresc; 4.153.045 litres de llet de les Illes; 4.700.000 ous, amb un increment del 2,7%; 26.000 litres d’oli de la DO Mallorca; vins de les Balears per valor de 2,9 milions d’euros i 9.055.940 kg de fruites i hortalisses. Les xifres no necessiten més comentaris perquè parlen per si mateixes.

Tres joves pollencins

Han obert un punt de venda directa dels seus propis productes

Després d’un temps de feina, Formatges Tramuntana obre el punt de venda directa a Pollença. Tenen obert cada dissabte, matí i horabaixa. A la Plana, a la Vall d’en Marc, en un entorn incomparable de la serra de Tramuntana, és possible trobar-hi els seus formatges artesans, iogurts, ous i els productes frescs de temporada del seu propi hort. La visita es completa amb una passejada per la finca, per veure les instal·lacions i els animals. La iniciativa ramadera la duen a terme tres joves pollencins amb empenta i ganes de fer feina: en Josep, en Josep Martí i en Nicolau, que a més d’obrir el punt de venda fan distribució a domicili dels seus productes a la zona de Pollença i Alcúdia. Val a dir que no comencen del no res, perquè al seu darrere hi ha anys de feina ramadera i formatgera que garanteixen la qualitat dels seus productes.

EDICIÓ PAPER 08/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF