Societat 30/06/2022

Salut posa en marxa un filtre telefònic per descongestionar l'Atenció Primària

La Conselleria calcula que es pot descarregar els metges de família del 30% de les visites

2 min
Els centres de salut són l'àrea sanitària on més víctimes de maltractament es detecten.

La gestió de l'Atenció Primària començarà a canviar de manera important a partir d'aquest divendres. La Conselleria de Salut ha posat en marxa un servei per filtrar les telefonades que arriben als centres de salut i unitats bàsiques i així poder descongestionar les consultes mèdiques i optimitzar els recursos. Així, una centraleta (anomenada InfoSalut Connecta) amb 120 professionals atendrà les telefonades que la ciutadania fa als centres de salut i els derivarà al professional més adequat.

La Conselleria de Salut calcula que, amb aquest sistema, els metges de família es poden estalviar el 30% de les consultes que fan actualment i que poden resoldre altres professionals, ja que normalment són qüestions burocràtiques. El sistema es comença a implementar dia 1 de juliol, però ja s'ha fet un pla pilot a set centres de salut de Mallorca i els resultats han estat "espectaculars", ha assegurat el gerent d'Atenció Primària de Mallorca, Miquel Caldentey.

Durant el pilotatge, s'han atès 24.000 cridades i d'aquestes, el 30% s'han pogut solucionar des de la mateixa centraleta. "Són confirmacions de cites, anul·lacions, baixes per covid-19 , temes burocràtics...", ha exemplificat Caldentey, que ha posat l'èmfasi el fet que, gràcies al servei, gradualment deixarà de sonar el telèfon als centres de salut i es desviaran a la central. "Les coes seran més àgils, admissió podrà donar una millor assistència", ha afegit.

Pel que fa a les àrees d'atenció, mentre que normalment la gran majoria de cites prèvies es demanen al metge de família, en el pla pilot han acabat anant al doctor el 50% de les trucades. El 10% els usuaris han estat derivats a infermeria, el 15% a pediatria, el 12% a admissió i el 18% a altres professionals (comares, dentistes, treballadors socials...). Un punt innovador que Caldentey ha destacat és que, per primera vegada, els professionals administratius tindran agenda pròpia.

Objectiu: dos dies de demora

Amb aquesta organització, el Servei de Salut es posa com a objectiu reduir els temps d'espera per ser atès a l'Atenció Primària a dos dies. El director general de l'IB-Salut, Juli Fuster, ha assegurat que en alguns centres ja es compleixen aquests tempos, que la demora mitjana és de tres dies, però hi ha casos en què l'espera és més gran. "Potenciam l'Atenció Primària afavorint l'accessibilitat de la població", ha defensat Fuster, tot remarcant que, d'aquesta manera, els professionals poden desplegar totes les seves competències.

Per la seva banda, la consellera de Salut, Patricia Gómez, ha qualificat el projecte "pioner" a l'Estat i ha destacat que la majoria de professionals que faran feina a la central són tècnics d'emergències sanitàries, encara que també hi haurà infermeres i metges. Segons calcula, podran gestionar devers 10.000 telefonades diàries.

stats