Societat 21/05/2021

Riu farà acceptar als clients la política de prevenció de la prostitució infantil

El grup hoteler ha presentat aquesta setmana a Fitur la nova estratègia de Responsabilitat Social Corporativa

4 min
La cadena manté oberts prop de 65 dels 100 hotels que té arreu del món.

MadridLa cadena Riu Hotels fa una passa més enllà en la prevenció de l’explotació sexual de menors en les seves instal·lacions i crea una política de protecció de la infància que farà signar a tota la clientela que vulgui allotjar-se als seus establiments fent una reserva online. La directora de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) de Riu, Catalina Alemany, explica que aquesta política “ja està redactada, però s’haurà d’anar concretant”. Així, quedaran per escrit algunes condicions, com ara que un menor no acompanyat no podrà allotjar-se a cap dels seus hotels ni tampoc si la persona que l’acompanya no té una autorització o un document que acrediti el parentiu. Alemany ha avançat en declaracions a l’ARA Balears que aquesta mesura es posarà en marxa aquest 2021 per mitjà d’una prova pilot a Espanya i que després s’estendrà a la resta de destinacions on la cadena és present.

“Aquesta política de protecció a la infància va més enllà de l’explotació sexual. També té a veure amb protegir els menors de conductes com ara el consum de begudes alcohòliques”, especifica Alemany, de manera que “hi haurà llocs dels hotels on els menors no podran ser-hi a determinades hores”. “De vegades amollen les criatures de 15 anys a la zona d’animació nocturna, que és una discoteca. Això no ho permetrem”, afegeix la directiva. Precisament, l’objectiu de les condicions que faran signar als clients és dotar el personal de l’hotel d’eines per evitar o intervenir davant aquestes situacions. “Volem que tinguin el suport de documents que permetin prendre decisions”, indica Alemany, que és conscient que la plantilla té “una responsabilitat molt gran” en aquests casos. Ara bé, “no tothom fa la reserva en línia a través de la pàgina de Riu i per això necessitam aliances amb touroperadors i agències, cosa que ens durà més feina”, reconeix la responsable de RSC.

Una altra de les iniciatives que Riu pretén engegar enguany és “un registre d’incidències, que permeti al personal reportar tots els casos amb què es troba [d’explotació sexual infantil] i, a partir d’aquí, començar a prendre decisions”, argumenta Alemany. Així, quan una persona de la plantilla de qualsevol hotel es trobi amb un cas en què es pugui vulnerar la protecció del menor, podrà comunicar la incidència a la direcció, que serà qui confirmarà la sospita. Cal recordar que Riu Hotels està adherit des del 2012 a la xarxa mundial ECPAT, que lluita contra l’explotació sexual dels infants, principalment a través d’internet i en la indústria del turisme. Per tal de complir amb aquests compromisos, la cadena forma cada any gairebé 15.000 treballadors –un 50% de la plantilla– perquè siguin capaços de detectar aquests casos, fet que amb la pandèmia s’ha complicat. Catalina Alemany celebra que aquest abril ja han tornat a fer les formacions presencials i espera arribar a entre un 30% i un 40% de l’equip dels hotels que tenen oberts, que a hores d’ara són prop de 65 dels 100 que tenen arreu del món.

Ajudes al tercer sector

Catalina Alemany i la consellera delegada de Riu Hotels, Carme Riu, varen presentar aquesta setmana la nova estratègia de RSC de la companyia a Madrid, amb motiu de la Fira Internacional de Turisme (Fitur). La pandèmia ha comportat “pèrdues importants en el grup”, segons Riu, i la cadena no ha pogut complir amb les seves perspectives d’inversió en el tercer sector, que per a aquest 2021 havia de ser de 2.270.000 euros. Tot i que han hagut de reduir el pressupost, han conseguit mantenir-lo a nivells del 2018. Així, enguany destinaran 807.323 euros a projectes d’ajuda social, que han experimentat un canvi, segons Alemany: “Hem passat a fer més projectes de pobresa que de salut”. Una de les primeres accions que varen posar en marxa els hotels en què Riu és present va ser la donació de més de 500 tones de material sanitari i aliments a la població local. Aquesta mesura es va estendre a Aruba, Jamaica, Mèxic, Bahames, Costa Rica, Panamà, els Estats Units, Cap Verd, Irlanda, Sri Lanka, Maldives i Espanya. A banda d’això, gràcies a la inversió de la companyia, s’han pogut mantenir programes com ara el de l’àrea de quimioteràpia infantil de l’Hospital de Cancun, gestionat per la Fundació Aitana i en què Riu participa costejant les medicines. La cadena també ha assegurat la continuïtat de la iniciativa mediambiental de l’ONG Océanos, amb la qual s’esperen plantar 1.000 vivers al Carib mexicà.

A més, per lluitar contra la bretxa digital que la pandèmia ha evidenciat, Riu Hotels ha col·laborat amb Ayuda en Acción per tirar endavant el projecte Escoles digitals resilients en 13 centres educatius d’Andalusia, Extremadura, Aragó i les Balears. Concretament a Palma, han aconseguit dotar d’equips Chromebook per a l’alumnat de cinquè i sisè de Primària dos centres educatius del barri de Nou Llevant i Son Gotleu. Així mateix, l’hotelera ha mantingut el compromís amb associacions espanyoles amb les quals fa anys que col·labora, com ara la canària Pequeño Valiente, formada per famílies amb infants afectats pel càncer, i els pallassos d’hospital de Sonrisa Médica a Mallorca.

stats