Economia 19/05/2021

Riu manté la inversió en el tercer sector en 800.000 euros per 2021 i posa el focus en la pobresa

La companyia té oberts 65 dels 100 hotels que té arreu del món

3 min
Imatge d'un dels programes de Riu amb Ayuda en Acción.

MadridLa pandèmia ha impactat en els plans de Riu Hotels per a la seva estratègia de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) pel 2021, any en què la companyia preveia destinar 2.270.000 euros. Tot i que ha hagut de reduir el pressupost, ha aconseguit mantenir-lo a nivells de 2018, segons ha explicat aquest dimecres la directora de RSC de Riu, Catalina Alemany, a una roda de premsa a l'hotel Riu Plaza de Madrid amb motiu de la Fira Internacional de Turisme (Fitur). Així, enguany destinaran 807.323 euros en projectes d'ajuda al tercer sector, que han experimentat un canvi, segons Alemany: "Hem passat a fer més projectes de pobresa que de salut".

Segons dades de les entitats amb què col·labora Riu Hotels, "a Espanya la pobresa va augmentar un 5% el 2020, mentre que les despeses alimentàries van davallar un 82% i un 47% de les famílies s'han vist obligades a demanar ajuda", ha assenyalat la directiva de Riu. Pel que a Mèxic, un dels països on té més presència la cadena, "un 73% de les famílies han vist disminuïts els seus ingressos, en un 36% han percebut un augment de l'ansietat i en una de cada quatre llars pateixen inseguretat alimentària", ha advertit Alemany.

Per això, entre 2020 i 2021 s'han proposat "posar en focus en les persones", ha declarat Carme Riu, consellera delegada i propietària de l'empresa. Amb aquest objectiu han aconseguit mantenir totes les aliances amb el tercer sector d'abans de la pandèmia i han destinat 1.593.016 euros en inversió social des del 2020 fins avui. A hores d'ara la companyia té oberts 65 dels 100 hotels que té a tot el món, mentre que la xifra més elevada que van assolir el 2020 va ser de 46. "Mai no havíem tancat tots els hotels i enguany ho hem fet", ha assegurat Riu.

500 tones en material sanitari i aliments

Una de les primeres accions que van posar en marxa els hotels en què Riu està present va ser la donació de més de 500 tones de material sanitari i aliments a la població local. Aquesta mesura es va estendre a Aruba, Jamaica, Mèxic, Bahames, Costa Rica, Panamà, els Estats Units, Cabo Verde. Irlanda, Sri Lanka, Maldives i Espanya. A banda d'això, gràcies a la inversió de la companyia, s'han pogut mantenir programes com ara el de l'àrea de quimioteràpia infantil de l'Hospital de Cancun, gestionat per la Fundació Aitana i en què Riu participa costejant les medicines.

També han assegurat la continuïtat de la iniciativa mediambiental d'ONG Oceanos, amb la qual s'esperen plantar 1.000 vivers al Carib Mexicà. Així mateix, l'hotelera ha mantingut el compromís amb associacions espanyoles amb les quals fa anys que col·labora, com ara la canària Pequeño Valiente, formada per famílies amb infants afectats pel càncer, o els pallassos de l'hospital de Sonrisa Médica a Mallorca.

Una altra de les línies de RSC que Riu manté com a prioritària és la prevenció de la prostitució infantil. "Enguany revisarem els protocols i incrementarem les mesures preventives quant a reserva en línia, per posar-li impediments a qui es vulgui allotjar per aquesta mena d'activitats dramàtiques", ha assenyalat Alemany. A més, preveuen "incorporar un registre de casos en línia per millorar-ne la detecció" i tenen previst que la formació del personal en aquesta matèria enguany ja sigui presencial, ha avançat la directiva.

Cap contagi dins les instal·lacions

"El 2020 havia de ser l'any d'enlairament. En canvi enguany i l'any passat hem hagut de pensar com reenfocar-los", ha mantingut Catalina Alemany, que celebra que no han "perdut cap aliat durant la pandèmia". "Significa que les entitats confien en nosaltres i que hem pogut readaptar-nos. Tenim els mateixos programes, però no les mateixes prioritats. El 2021 el primer seran les persones", ha afegit.

Quant a la protecció dels treballadors de Riu, les directives han defensat que "cap dels 30.000 s'ha contagiat dins les instal·lacions". "S'han fet fins a 17 protocols", ha explicat Carme Riu, mentre que Catalina Alemany ha destacat que l'empresa té la seva "figura pròpia de rastrejadors". Alhora, han celebrat que els canvis constants en les restriccions els han fet aprendre a obrir i tancar hotels amb només una setmana.

stats