Tocar Terra
Societat 13/02/2022

Quatre illes per assaborir

Mateu Morro
3 min
Diversificació també és fer possible la continuïtat d’activitats tradicionals, com la pesca professional.

Situació difícil de la ramaderia

Des de fa mesos, la producció costa més que el preu que es pot obtenir en el mercat

La situació de la ramaderia fa anys que és xereca, però cada vegada afegim al banyat. L’increment de preus de l’alimentació animal ha posat, una vegada més, el sector contra les cordes. Actualment no hi ha res que sigui rendible, ni extensiu ni intensiu. Els ramaders resisteixen com poden l’embat, però cada vegada perden més plomes. Els darrers mesos, el problema ja no és sols la comercialització del producte local, sinó que produir costa més que el preu que es pot obtenir en el mercat. En aquestes condicions, agreujades per la insularitat, s’imposa la lògica de llevar els animals. I, per acabar-ho de compondre, patim un nou període de sequera que redueix les possibilitats dels ramaders. 

La pesca professional

Els marges econòmics són baixos i és difícil trobar gent que s’embarqui

La flota pesquera també perd embarcacions. La feina és feixuga i cada vegada és més difícil trobar gent que es vulgui embarcar. Els marges econòmics són magres. En canvi, la pesca recreativa pren unes proporcions enormes. La flota de rossec de les Balears, amb una trentena de barques entre totes les illes, és reduïda comparada amb la dels ports pesquers del litoral mediterrani. La seva presència, malgrat tot, és imprescindible si es vol mantenir la pesca professional i el proveïment de peix fresc a les nostres illes. A vegades parlam de diversificació i ens perdem pels niguls de les paraules que no sabem ben bé què volen dir. Diversificació també és fer possible la continuïtat d’activitats tradicionals, com la pesca professional, que generen molta ocupació indirecta i són un element d’importància alimentària, cultural i fins i tot turística.

L’increment de preus de l’alimentació animal ha posat, una vegada més, el sector contra les cordes.

Producte agroalimentari local

Un estand amb productes de 30 empreses va representar les Illes a la fira Horeca

La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació ha estat present a la fira Horeca de Mallorca, amb un estand que incorporava una bona representació de producte agroalimentari local, amb el lema ‘Quatre illes per assaborir’. D’altra banda, la producció agroalimentària era ben present en el conjunt de la mostra. Més de 30 empreses varen ser a l’estand fent mostra i degustació dels seus productes. Entre d’altres, hi varen participar les denominacions d’origen Binissalem, Pla i Llevant, Formatge de Maó-Menorca i Oli de Mallorca; les indicacions geogràfiques Ametla de Mallorca i Ensaïmada de Mallorca; el Vi de la Terra de Mallorca, Som Pagesos de Mallorca (Agromallorca, Es Merca, Agroilla i Terracor), les Cooperatives Agroalimentàries, Es Garrover de Mallorca, Pa d’Aquí, Agromallorca, Eco Ayreflor, Oli Novembre, la cooperativa de pagesos ecològics de Mallorca, Granola Sense Nom i Va de Bio. 

La cooperativa Oviaragón

Aglutina un centenar de ramaders per a la comercialització dels xots

A la fira Horeca hi va haver assistents que se sorprengueren que les cooperatives de Balears destacassin a un lloc preferent els productes de la cooperativa Oviaragón, del grup associatiu Pastores. L’explicació és bona d’entendre: des de fa uns anys, Oviaragón aglutina més d’un centenar de ramaders mallorquins en la comercialització dels seus xots. Atesa l’estructura poc transparent del mercat insular, que fixa preus més baixos per als animals que a la Península, actualment surt a compte als ramaders transportar els animals al continent a través d’Oviaragón i comercialitzar-los allà. Aquesta actuació, a més, descongestiona el mercat insular, ajuda a mantenir una millor relació entre l’oferta i la demanda, i afavoreix un millor preu per als mens a Mallorca.

El Pa d’Aquí

El distintiu pretén posar en valor el producte tradicional

L’Associació de Forners i Pastissers de les Illes Balears du anys de feina darrere la posada en marxa de la marca de qualitat Pa d’Aquí, un distintiu que pretén posar en valor el pa tradicional i que ja té més de 300 establiments adherits en el conjunt de les Illes. La marca és imprescindible per defensar la continuïtat del bon pa de sempre de la invasió de les lamentables panificacions industrials. Poden formar part de la marca els forns i pastisseries amb obrador propi que comercialitzin un mínim del 70% de productes d’elaboració pròpia. A més, les fleques han d’oferir al públic almenys dues varietats de pa considerades típiques de les Balears. Les varietats que preveu la marca són: pa de pagès, pa de xeixa, magraneta, llonguet, viena, coc, galletes d’oli, galletes fortes d’Eivissa i panet d’oli.u

stats