Societat 05/05/2022

Palma, la primera destinació d'Espanya a limitar l'arribada dels creuers

Només en podrà rebre tres al dia, només un dels quals podrà superar els 5.000 passatgers

3 min
Un megacreuer al port de Palma.

PalmaPalma és la primera ciutat i destinació turística de l'Estat que limita oficialment l'arribada de creuers i de passatgers. Aquest dijous el Govern de les Illes Balears i els representants de les navilieres han signat l'acord que marcarà el futur d'aquest turisme a Palma. Entre les mesures acordades, destaca que durant els pròxims cinc anys Palma només podrà rebre tres creuers al dia, només un dels quals podrà superar els 5.000 passatgers.

Aquesta mesura suposarà un descens de quasi el 15% dels creuers que arribaren a Palma abans de l'inici de la pandèmia. Tot i això, el pacte inclou una sèrie d'excepcions per al 2022, que duraran menys de 20 dies, durant els quals podran atracar un màxim de quatre vaixells al port de Palma. No obstant això, el 2023 ja no hi haurà excepcions i no es podrà excedir el nombre màxim de creuers per dia.

Un altre dels punts acordats és que no es podran superar els 8.500 creueristes diaris en còmput setmanal que arribin a la capital balear, per la qual cosa les arribades hauran de ser sempre inferiors a aquesta quantitat.

La presidenta Armengol treu pit

"El que signam avui és fruit d'anys de feina i vull donar les gràcies al sector de creuers i a la Conselleria de Model Econòmic per la feina feta", ha dit la presidenta del Govern, Francina Armengol. De fet, la presidenta ha apuntat que ha estat fonamental la predisposició de les dues parts al diàleg i a entendre que "l'equilibri és la clau per garantir el turisme de present i de futur".

La presidenta Armengol signant l'acord.

Armengol ha continuat promulgant la idea base del seu discurs, "qualitat abans que quantitat", i ha afegit que "és important no anar acumulats pel carrer per poder gaudir de Ciutat". A més, en aquest sentit, ha reconegut que també "per oferir qualitat d'ocupació no hi pot haver massificació".

Per altra banda, la directora general de l'Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) a Europa, Marie-Caroline Laurent, s'ha pronunciat en nom del sector i ha definit l'acord com "un plaer" per poder posar-se tots d'acord per a un mateix fi i "reconèixer la necessitat de preservar l'essència".

Laurent ha explicat que estan "compromesos amb el turisme més sostenible" i ha afirmat tenir "ganes de continuar cooperant els anys vinents". A més, ha defensat que el sector dels creuers ajudarà a impulsar l'economia, ja que "crea més de 4.000 llocs de feina i aporta 500 milions d'euros d'ingressos a les Illes".

La presidenta del Govern, Francina Armengol; el conseller de Model Econòmic, Iago Negueruela; el secretari d'Estat de Turisme, Fernando Valdés, i els representants del sector creuers.

Finalment, tant la representant del sector creuers com la presidenta del Govern han fet una crida a la preservació del medi ambient i a voler assolir "0 emissions dins port l'any 2050" i que el 2030 "els vaixells apaguin el motor dins port i siguin electritzats".

Els socis de govern, en contra

Tant MÉS-Estimam Palma com Podem s'han mostrat en contra de l'acord. Pel que fa als ecosobiranistes, han afirmat que "tres creuers al dia és un màxim insuficient". Segons han explicat, aquesta limitació permet que pugui arribar-ne una xifra semblant a la del 2019, amb 310.000 creueristes. Per això, han continuat mantenint la seva proposta de màxim dos creuers i 6.000 passatgers al dia.

Quant a Podem Palma, han defensat que l'acord no dona solucions contra la contaminació i la saturació. "No aporta solucions reals als problemes de la contaminació i saturació provocats pels creuers", han assegurat des de la formació morada. Alhora, han recriminat al Govern que ho hagi fet de manera unilateral, "sense cercar el consens amb la societat civil".

stats