Societat 03/01/2024

Les notes numèriques no canvien el sistema d'avaluació, segons els docents

El Govern es va comprometre a simplificar la qualificació dels criteris LOMLOE i a fer entenedors els informes que reben les famílies

3 min
Un grup d’alumnes fent classe en una aula d’una escola catalana.

PalmaUna de les primeres decisions del nou equip de la Conselleria d'Educació capitanejat per Antoni Vera ha estat la de retornar les notes numèriques als informes escolars, que havien desaparegut amb l'aplicació inicial de la LOMLOE a les Balears. La decisió es va prendre amb l'objectiu de facilitar la comprensió dels resultats per part de les famílies i simplificar les qualificacions, va defensar en aquell moment el Govern. Ara bé, la promesa de reduir la tasca que havien de fer els docents per avaluar els diferents criteris LOMLOE no s'ha complit, asseguren els professionals consultats. La tasca, també la burocràtica, continua sent la mateixa: "Si ho vols fer ben fet, has d'avaluar per criteris igual i després has de calcular la nota i posar-ho tot al GestIB", assegura la directora de l'IES Portocristo, Xisca Bonet. "Han llevat el semàfor de colors, que ja anaven bé a les famílies per saber d'un cop d'ull com anava el seu fill", afegeix.

La percepció de Bonet confirma la tesi que varen defensar fonts sindicals durant l'elaboració de les noves instruccions d'avaluació del curs 2023-2024. "Educació ha fet un canvi quirúrgic amb vista als docents i les famílies, que ara posaran o veuran un número en lloc d'una avaluació qualitativa, però els mestres, tanmateix, hauran de continuar fent quasi la mateixa feina que fins ara per avaluar amb els criteris LOMLOE, perquè és una llei d'obligat compliment", va assegurar una persona coneixedora de les minúcies del document i que va demanar mantenir l'anonimat. La mateixa font va considerar que s'havia fet una "operació de maquillatge" amb vista, principalment, als pares, "perquè puguin comprendre millor en quin punt de l'aprenentatge estan els seus fills, però res més", i sense fer incidència en la càrrega de feina dels docents.

De fet, la directora de l'escola Mata de Jonc, Carme Ronda, explica que l'única novetat és la possibilitat d'oferir una nota numèrica a les famílies, però s'ha de continuar amb l'avaluació dels criteris fixats per la normativa LOMLOE: "L'única suposada simplicitat és que pots fer que les famílies vegin els criteris a l'informe o no, un fet que queda supeditat a la decisió del claustre".

Per la seva banda, el director del CEIP Joan Veny i Clar, Tomeu Font, ho explica de manera breu: "La feina és la mateixa". I així ho confirmen altres directors i docents consultats, encara que amb matisos. En el cas de la directora del CEIP El Terreno, Lluna Alacid, assegura que "el sistema per traspassar les notes al Gest-IB ha estat bastant flexible, però hi ha hagut canvis que donaven peu a confusió entre diferents instruccions i ordres. Hem hagut d'esperar instruccions per avaluar in extremis, especialment en casos d'alumnes amb Necessitats Educatives Específiques (NEE)".

Cal recordar que els criteris d'avaluació fixats per la LOMLOE s'han d'avaluar perquè és una llei vigent de rang superior i, per tant, d'obligat compliment. "El que ha fet la Conselleria és simplificar el procés de qualificació per mitjà de l'eliminació de la ponderació de cada criteri i fent més senzilla l'eina del GestIB per avaluar. Sota criteri de cada centre, això sí", recorda Alacid. Per respondre a les consideracions dels directors i directores de centres, l'ARA Balears ha demanat una valoració de la introducció del nou sistema d'avaluació a la Conselleria d'Educació, que no l'ha facilitada.

Notes numèriques, però fidelitat a la LOMLOE

Enguany, la principal novetat és que a Primària les famílies reben dues avaluacions de seguiment, la primera i la segona, i una final, la tercera, en què les avaluacions seran qualitatives (insuficient, suficient, bé, notable, excel·lent). A ESO, seran qualitatives i quantitatives (amb xifra numèrica) i únicament quantitatives a Batxillerat.

Amb aquest procediment, Educació pretenia "simplificar i optimitzar el treball que fan els docents per avaluar", va defensar. Per això, i deixant clar que els criteris són la base de l'avaluació LOMLOE, en combinació amb les competències i els objectius de cada etapa educativa, enguany va arribar una novetat: els criteris d'avaluació no s'hauran de ponderar ni qualificar per separat de manera obligatòria. La Conselleria també va voler "potenciar l'autonomia de cada centre, tant pedagògica com organitzativa", per determinar quina informació complementària es vol oferir a les famílies arran de les sessions de seguiment i avaluació que facin els docents. Malgrat tot, sembla que aquests canvis no s'han traduït de manera directa en la feina que han de fer els docents per avaluar.

stats