Societat 29/12/2018

Una normativa exprés per a un vehicle nou

L’Ajuntament de Palma es basa en l’exemple de la regulació del patinet elèctric a Barcelona

M. C.
2 min
Dos patinets elèctrics de lloguer de l’empresa Wind aparcats just davant Cort, tot i que el consistori assegura que és una activitat econòmica irregular.

PalmaEs deixa el cotxe al passeig Marítim, s’obre el maleter i es canvia de vehicle. En només 10 minuts s’arriba al Born i en 20 a la plaça d’Espanya. De veure’n un de tant en tant, a formar part del dia a dia de la ciutat, el patinet elèctric s’ha convertit en una nova alternativa per als que no volen entrar a Palma amb el cotxe.

Igual que ha passat en altres ciutats, el patinet elèctric ha arribat a Palma abans que hi hagués una normativa establerta. Ha estat a mesura que s’ha fet evident que hi quedaria que ha calgut adaptar la normativa a la realitat. Davant l’esclat que es va fer visible a l’estiu, l’Ajuntament de Palma va agafar d’exemple la normativa de Barcelona, la primera ciutat a implantar un marc legal per als patinets.

Vehicle de mobilitat personal

Catalogat amb la categoria A, el BOIB descriu el patinet elèctric com un vehicle de mobilitat personal que pot arribar a una velocitat màxima de 20 quilòmetres per hora, que té una longitud màxima d’un metre i un pes màxim de 25 quilos. La descripció queda ben establerta, però quina és la normativa circulatòria? Aquí és on es complica més la cosa. Per exemple, l’únic tram que és 100% per a vehicles de mobilitat personal és el carril bici que va de Can Pastilla, passa pel passeig Marítim i arriba fins a l’Arenal.

Aquest passeig envolta Palma i en cap moment es fica dins Ciutat. Per aquests carrils, els patinets poden arribar als 20 quilòmetres per hora.

Joan Ferrer, regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Palma, assegura que el gran augment del nombre de patinets al carrer “ha fet que tot sigui precipitat, per això vàrem fer la mateixa normativa que Barcelona”. Tot i això, apunta que és una alternativa més per a la mobilitat sostenible. “Som aliats del patinet, però s’ha de restringir quan entren en zones per les quals passen els vianants”, afirma.

Patinets sí, però amb límits

Per tant, la normativa se centra en aquest punt. Patinets sí, però amb límits. Això té com a conseqüència que, segons la normativa, “a les voreres i als espais per als vianants on poden circular no es pot superar la velocitat màxima de 10 quilòmetres per hora”. A més, en els passos de vianants els patinets elèctrics han de reduir la velocitat a la d’un vianant i passar un cop poden ser vists pels vehicles de la calçada.

Aquests serien els punts més importants que ha establert l’Ajuntament, però moltes vegades xoquen amb la petició dels usuaris de fer més i millors carrils bici per poder anar per tota la ciutat sense haver de passar per zones per a vianants.

Però no només s’està adaptant la normativa a Mallorca, el govern espanyol també estudia limitar la velocitat a la qual poden anar els patinets quan circulin pel centre de les grans ciutats.

stats