Port de Palma

L'Autoritat Portuària reordenarà el port de Palma: en mourà els creuers, l'activitat industrial i el trànsit de mercaderies

El projecte costarà aproximadament 200 milions d'euros i les obres acabaran el 2036

Les zones on es faran obres, delimitades.
19/12/2025
3 min

PalmaL'autoritat Portuària de les Balears (APB) ha presentat aquest divendres el "pla mestre" per transformar el port de Palma amb l'objectiu de canviar la fisonomia i la funció d'aquesta instal·lació. El projecte per reformar gairebé 400.000 metres quadrats tindrà un cost que oscil·larà els 200 milions d'euros i les obres acabaran aproximadament el 2036, segons ha calculat el president de l'APB, José Javier Sanz. El Pla mestre d'integració port-ciutat del port de Palma es basa en quatre línies estratègiques fonamentals.

La primera és la diversificació del trànsit de mercaderies i passatgers. Per això, l'APB –que gestiona prop de 18 milions de tones de mercaderies i al voltant de set milions de passatgers a l'any– pretén concentrar aquestes operacions principalment al dic de l'Oest, el moll de Ponent i els molls comercials amb l'objectiu de "reduir la congestió i garantir la millora del trànsit", ha explicat Sanz. Per altra banda, en la segona línia estratègica es concentra l'activitat industrial nàutica –que genera una facturació anual de 1.100 milions d'euros i dona feina a prop de 5.000 persones– que es desplaçarà al dic de l'Oest. També s'habilitarà un espai per reparar les embarcacions.

Per altra banda, l'activitat creuerística se centralitzarà al moll de Ponent amb l'objectiu d'oferir una experiència més fluida i agradable tant als turistes com als residents. La quarta línia estratègica del pla es basa en la integració port-ciutat mitjançant la reforma de tot l'arc portuari "de punta a punta", segons ha emfatitzat Sanz. La zona tindrà àrees verdes, zones recreatives i espais per a activitats socials, culturals i educatives que s'instal·laran als molls comercials, el moll Vell i el Mollet. En la mateixa línia, Sanz ha anunciat que el port Vell serà un "gran espai d'ús ciutadà" on s'ubicarà un Centre de Formació Professional Dual Nàutic-Pesquer, ja que "actualment hi ha una gran demanda d'aquests perfils professionals", ha justificat. A més, es reservarà un segon edifici per a titulacions universitàries.

El projecte també inclou la nova escola municipal de vela i piragüisme i també un centre d'alt rendiment esportiu. Als molls Comercials i al moll Vell s'instal·laran infraestructures com la seu del Centre Oceanogràfic de les Balears, la nova seu del Sistema d'Observació i Predicció Costanera de les Balears (SOCIB), un edifici d'innovació nàutica, la seu de l'Institut Oceanogràfic de les Illes (IOB) i un centre de transferència del coneixement que "farà de pont entre empreses públiques privades per realitzar projectes innovadors", ha detallat el president de l'APB. A la zona que actualment ocupen les drassanes –que es traslladaran al dic de l'Oest– s'hi construirà el Museu Marítim de Mallorca. Pel que fa al patrimoni, el projecte preveu la recuperació de l'històric passeig de la Riba, enderrocat el 1965, i el trasllat pedra a pedra del far de la Riba a la seva nova ubicació al final de l'avinguda.

El procés de licitació del projecte s'inicia aquest divendres amb l'enviament dels plecs a la plataforma de contractació de l'Estat i al Butlletí Oficial de la Unió Europea (DOUE). D'entre els candidats, se'n seleccionaran cinc que elaboraran un avantprojecte tècnic que elaboraran un avantprojecte tècnic i econòmic, amb la previsió de tenir l'avantprojecte abans de l'estiu del 2026. Tot i això, la transformació del port de Palma ja ha començat amb la remodelació del passeig Marítim, la modernització de les instal·lacions del Club de Mar, la creació d'una nova zona industrial al dic de l'Oest i la renovació de les instal·lacions de l'APB de les Balears. També està en marxa la redacció del projecte del nou Museu Marítim de Mallorca i la reordenació del Portitxol.

Mapa dels espais on es col·locaran les noves instal·lacions del port de Palma.

L'APB, preocupada per la importació de residus d'Eivissa

El director de l'Autoritat Portuària de les Balears (APB), Toni Ginard, ha admès que l'entitat està "preocupada per com farà front al transport de residus" d'Eivissa i Formentera a Mallorca. "Estam barallant si es pot transportar fins a Alcúdia i de quina manera perquè impacti el menys possible", ha insistit.

stats