Societat 20/04/2022

El nombre d'alumnes que repeteixen curs cau en picat a les Balears

A 3r d'ESO és on la davallada va ser més gran el curs passat: d'un 9,8% de repeticions a un 3,8%

3 min
Una aula de les Balears.

PalmaLa pandèmia ha marcat els darrers dos cursos escolars i també ha portat mesures que finalment quedaran. Una d'important és el canvi de paradigma quant a l'avaluació: el govern espanyol i les comunitats autònomes varen acordar que la repetició de curs seria una mesura excepcional i realment justificada. Aquest sistema -que la LOMLOE implanta definitivament- ha fet que els alumnes que repeteixen hagin caigut en picat a les Balears, segons es desgrana de l'informe Estadístiques d'escolarització i resultats acadèmics publicat aquest dimarts per l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educaitu (IAQSE) de la Conselleria d'Educació.

Tercer de l'ESO és l'etapa amb una davallada més gran: s'ha passat d'un 9,3% de repeticions el curs 2019-2020 a un 3,8% el curs passat. En els altres cursos de la Secundària la reducció també és molt important: d'un 7,7% a 4,2% a primer; d'un 8,5% a un 4,2% a segon, i d'un 7,3% a un 3,1% a quart. Cal dir que el nombre d'estudiants que no passen de curs ha anat disminuint progressivament durant els darrers cinc cursos, però la vertadera caiguda ha estat durant la pandèmia; en cursos prepandèmia la baixada és del voltant d'un 1%.

Malgrat tot, continua havent-hi diferències significatives entre els centres públics i els concertats. Mentre que els públics registren de mitjana a la Secundària un 4,5% d'alumnat que repeteix, als centres concertats el percentatge es redueix a gairebé la meitat: un 2,7%.

Un 87,8% obté l'ESO

L'informe de l'IAQSE apunta que el curs amb el nombre més alt de promoció (alumnat que passa de curs) és primer d'ESO, amb un 93,6%, mentre que el més baix és a tercer (86,3%). El 87,8% dels estudiants va aconseguir el títol de l'ESO el curs passat. Com que el 2019-2020 hi va haver confinaments pel covid-19 i es va establir que es facilitaria al màxim obtenir el títol, aquell any el nombre d'alumnes graduat va pujar i es va moure entre el 92,5% i el 95,2%.

En aquest punt també hi ha diferències importants entre els ensenyaments privat, públic i concertat. En les escoles de titularitat pública entre el 83,7% i el 92,3% d'estudiants passen de curs, mentre que a les privades ho fan entre el 96,8% i el 98,6%, i a les concertades, entre el 89,1% i el 95,5%. Per gènere, les al·lotes promocionen amb percentatges més alts que els al·lots en tots els nivells. La variació més gran es dona a 2n i 3r de l'ESO: en ambdós casos hi ha una diferència de 4,6 punts percentuals. Així mateix, també es titulen més elles que ells: el 90% de les al·lotes matriculades rep el títol de graduació de Secundària, mentre que en el cas dels al·lots el reben el 85,8%.

Pel que fa als suspensos, el 74,1% dels alumnes illencs ha passat de curs amb totes les assignatures aprovades, mentre que el 19,5% ho ha fet amb una o més matèries suspeses. De nou, la titularitat dels centres marquen diferències: en les escoles privades només el 6,6% dels estudiants passa de curs havent suspès matèries, mentre que als concertats ocorre en un 18,1% dels casos i als públics, en un 21,4%.

De la mateixa manera que la repetició ha de ser excepcional, el nombre de matèries suspeses ja no és un factor decisiu a l'hora de passar de curs o titular-se. Ja es va establir d'aquesta manera durant el primer curs pandèmic i ara s'aprofundeix amb la nova llei educativa espanyola, que estableix que l'avaluació del procés d’aprenentatge ha de ser “contínua, formativa i integradora” i duita a terme per l’equip docent “de manera col·legiada”. 

Més alumnat al Batxillerat

Des del curs 2016-2017, les matrícules al Batxillerat han augmentat un 10,2%, i l'increment més gran ha estat el darrer curs: un 5,4% respecte del 2019-2020. En global, el 83,4% dels matriculats en el Batxillerat ordinari passen de 1r a 2n. En el cas dels centres privats, menys d'un 2% dels alumnes no aconsegueixen passar de curs, als concertats són prop d'un 10% i als públics gairebé un 20%.

D'altra banda, les estadístiques de l'IAQSE apunten que el 84,2% de l'alumnat acaba l'etapa i obté el títol de Batxillerat. A la privada el percentatge ascendeix fins al 97%, a la concertada és del 84,4%, i a la pública, del 82,7%. Per modalitats, els alumnes de ciències tenen major percentatge tant de promoció i com de titulació (88,9% i 87,5%, respectivament); seguits pels que cursen humanitats i ciències socials (79,2% i 81,4%) i la modalitat d'arts (76,6% i 82,1%).

Per acabar, quant a les matèries suspeses, el 19,8% dels alumnes passen de primer a segon amb alguna assignatura sense aprovar. Com també passa amb els títols de Secundària, els percentatges de titulats al Batxillerat varen pujar especialment el curs 2019-2020 i varen superar el 90% en totes les modalitats. El 2020-2021 varen davallar un altra vegada i es varen situar entre el 81,4% i el 87,5%. Cal recordar que el nou decret que implementa l’ensenyament per competències al Batxillerat permetrà l’obtenció del títol amb un suspens si ho autoritzen els equips docents. 

stats