Escoles

"No tenim cap font al pati perquè els alumnes s'hidratin"

El pediatre d’Atenció Primària Edelmiro Vergés assegura que els més petits tenen un major risc de deshidratació que els adults, que disposen de més mecanismes per afrontar la calor amb garanties

El pati del CEIP Badies de Llucmajor.
08/05/2025
2 min

PalmaEntrats ja en el mes de maig, són molts els centre educatius que esperen amb preocupació la imminent arribada de la calor. La majoria no estan climatitzats i confien el seu confort a tenir les finestres obertes i, amb sort, en tenir encesos els ventiladors (si en tenen). Ara bé, hi ha situacions encara més crítiques. El CEIP Badies de Llucmajor es veu obligat a demanar a les famílies que duguin botelles de casa. La raó de què no disposin de servei d'aigua és tècnica , i també política: "No tenim cap font al pati perquè beguin els nins. Necessitam un descalcificador dins l'aljub per potabilitzar l'aigua i l'Administració no ens el vol pagar", assegura Alícia Rigo, que n'és la directora.

Passar calor ens afecta a tots, però especialment als infants, i no tenir aigua disponible agreuja el malestar. El pediatre d’Atenció Primària Edelmiro Vergés assegura que els més petits tenen un major risc de deshidratació que els adults, que disposen de més mecanismes per afrontar la calor amb garanties. I tot, en un context en què durant el mes de juny les aules de les Balears són difícilment habitables a causa de la temperatura elevada.

“La quantitat d’aigua que un infant ha de perdre per trobar-se malament és molt menor que la d’un adult”, explica Vergés, que assegura que els centres educatius ja fan bona feina per organitzar les activitats tenint en compte les hores de més calor, i així evitar marejos i que els infants pateixin en excés.

Canvis organitzatius

La temperatura elevada també afecta el caràcter, tant dels joves com dels professors. “Els integrants de l’aula poden tenir problemes de concentració i dificultats per seguir les classes, i tot plegat n’influeix en el rendiment”, exposa.

Els mateixos docents també noten com la calor els impedeix fer les classes correctament. És per això que, en la mesura de les seves possibilitats, adopten estratègies com reubicar alguns grups especialment afectats (si tenen espais lliures, que no és habitual) i reorganitzar els horaris. “Educació Física es fa a primera hora i a final de curs els nins d’Infantil ja no fan psicomotricitat dins l’aula, perquè no s’hi pot estar”, explica Rigo. Els diversos centres consultats també demanen a les famílies que els infants duguin roba còmoda i transpirable i molta fruita, amb l’esperança que el sol pegui fort, però no ofegui.

stats