Mobilitat
Societat 05/03/2023

Menorca suspèn en mobilitat elèctrica: 60 punts de recàrrega dels 1.300 previstos el 2030

Els concessionaris han venut 88 vehicles elèctrics en els darrers tres anys i apunten com a entrebancs el preu i la manca de punts de recàrrega

Ivan Martín
4 min
Un punt de recàrrega de cotxes elèctrics al Mercadal.

MaóLa implantació del vehicle elèctric a Menorca va camí de convertir-se en el principal maldecap de l’administració pública per assolir els objectius de l’estratègia de descarbonització 2030, que fixa la instal·lació d’un mínim de 1.300 punts de recàrrega per cobrir la demanda abans d’aquesta data, segons el Pla de Desenvolupament de la Xarxa Pública de Menorca.

El pla que preveu com ha de ser la infraestructura de càrrega i el creixement de la mobilitat elèctrica en els pròxims anys avança a un ritme que impossibilita que es compleixi. A més, la venda de vehicles purament elèctrics registra unes dades preocupants: en els darrers tres anys no arriba al centenar els cotxes venuts pels concessionaris de l’illa. En concret, se’n varen vendre 50 unitats l’any 2022, 23 el 2021 i 15 el 2020.

El pla preveu un parc mòbil de 14.000 vehicles elèctrics el 2030 i, d’acord amb aquesta estimació, serien necessaris 1.300 punts de recàrrega públics i privats, 700 dels quals serien de titularitat pública, amb una inversió necessària de 6,5 milions d’euros. D’altra banda, a cada punt de recàrrega cal sumar-hi un cost anual de 6.000 euros en software, manteniment, energia i potència, que es traduiria en 4 milions d’euros anuals per al conjunt de la xarxa. Això sí, en el cas de fer realitat el pla, s’estalviarien 17.300 tones d’emissions de CO2 anuals, així com 34.100 quilos de NO2 i 6.800 quilos de partícules cada any.

El conseller insular de Medi Ambient, Bep Juaneda, reconeix que la implantació del vehicle elèctric “és lenta”, però considera que “s’està avançant en la posada en marxa dels punts de recàrrega: dels 700 punts que pertoquen a l’administració, estam actualment en 60”. Juaneda considera que, proporcionalment, la xifra és més elevada: “Caldria un punt de recàrrega per cada deu cotxes i la mitjana a Menorca és de 8,5 vehicles per cada deu habitants”.

Les dificultats per accedir a la compra d’un vehicle elèctric, per l’elevat preu, és la principal causa que s’apunta per justificar el ritme lent de vendes. Per aquest motiu, el conseller recorda que l’aposta és un canvi de conscienciació en l’ús del transport públic: “Tot i que hi haurà persones que no podran prescindir del cotxe privat, moltes sí que podrien substituir-lo per fer desplaçaments en autobús públic. El canvi de model és irrefutable”. Precisament, la flota pública començarà pròximament a escenificar aquest canvi, amb l’electrificació de busos: “Algunes línies de fons europeus van encaminades en aquesta direcció, però els primers seran els busos interurbans de petites dimensions o d’enllaç, com en el cas de Favàritx”, anuncia el conseller.

Mentrestant, la preocupació és més manifesta a l’associació de concessionaris de l’automòbil de Menorca. El vicepresident, Tolo Vinent, explica que el client té por de comprar aquests vehicles per la falta de punts de recàrrega, públics i privats: “No és còmode carregar el vehicle en un punt públic, i una persona que viu en un edifici amb més veïns necessita diversos tràmits per habilitar la recàrrega”.

Un altre aspecte que, segons Vinent, frena la compra de vehicles elèctrics són els preus elevats: “Existeixen ajudes de quantitats importants, però seria necessari que fossin directes, ja que primer es fa la compra i fins després d’uns mesos d’assumir el cost no arriben els doblers”. I afegeix: “El model de mobilitat canviarà a la força, perquè moltes persones no podran pagar un vehicle elèctric”. Tolo Vinent és partidari de dur a terme la transició del parc mòbil, encara que troba que ha de ser “lenta i ordenada”. Considera que s’està pressionant molt el fabricant, especialment per l’objectiu de deixar de fabricar cotxes de combustió l’any 2035, i recorda que hi ha sectors, com les empreses de lloguer o els taxis, que han de menester “alternatives de càrrega fiables”.

Ajudes per comprar bicis elèctriques

El Consell de Menorca ha aprovat una convocatòria d’ajudes per comprar bicicletes elèctriques, convencionals o equips d’electrificació, amb la intenció de fomentar estils de vida actius i contribuir al canvi de la mobilitat humana. Els 175.000 euros es dividiran en tres línies: un màxim de 800 euros per a bicis elèctriques, sempre que no tinguin un preu de venda al públic superior a 3.500 euros; fins a 600 euros per a bicis urbanes que no superin els 1.500 euros de cost i també 600 euros per a la instal·lació de kits de conversió a bicis elèctriques que no superin un cost de 1.200 euros.

Es tracta d’una iniciativa transversal del departament d’Esports, Mobilitat i Medi Ambient del Consell, impulsada pel Gabinet de Medicina Esportiva amb el programa Menorca Borina, per a la promoció de l’activitat física entre els ciutadans. De fet, el conseller Juaneda creu que la convocatòria ajudarà aquelles persones que es decantin per una mobilitat saludable, activa i sostenible: “És un projecte que concorda a la perfecció amb el model d’illa i de societat que volem”. Assegura que per exhaurir la partida caldrien 300 sol·licituds, però confia a superar la previsió: “Seria una bona notícia, perquè l’objectiu és arribar a totes les peticions possibles per no deixar ningú fora, malgrat que la quantitat subvencionada disminuiria lleugerament”.

Per la seva banda, el cap del Gabinet de Medicina Esportiva, el doctor Nando Salom, veu positiva aquesta estratègia per deixar enrere el sedentarisme. Assegura que “cada minut assegut dins d’un cotxe és un perjudici per a la salut. En l’àmbit científic està demostrat que utilitzar la bicicleta de manera quotidiana redueix les malalties cardiovasculars un 24% i el càncer, un 16%, les dues principals causes de mort a Menorca”.

stats