Societat 30/08/2022

A la caça dels 'knowmads': així es va plantejar la reconversió de la Platja de Palma

Un esborrany del projecte proposa la creació i promoció d'una nova marca turística per a aquesta zona madura

A. P.
3 min
Turistes a la Platja de Palma

PalmaAtracció de knowmads –nòmades digitals– i residents digitals en llargues estades; projectes entre start-ups i empreses turístiques i moviments socials; esdeveniments relacionats amb el coneixement; associació mental de la Platja de Palma amb innovació; i atracció de capital i inversió internacional. Aquests són alguns dels objectius que es plantegen a un esborrany del projecte de reconversió de la Platja de Palma, que està datat del juny i al qual ha tingut accés l'ARA Balears. Aquest document, que va arribar a tots els partits del Pacte a Cort, és més una declaració d'intencions que una enumeració de mesures, però sí que s'assenyala la necessitat de crear i promocionar una nova marca turística per a aquesta zona madura, amb la benedicció dels empresaris del sector. "El repte d'incorporar la tecnologia i la innovació en un eix motor d'un sector madur com el turístic és considerable, però viable, una visió que l'Associació Hotelera de la Platja de Palma (AAHH) vol impulsar", diu el document, escrit en castellà.

Quant als arguments que justifiquen aquesta iniciativa, en el document es planteja el 'DigitalFarm' com a "element tractor i regenerador de Platja de Palma". "L'ús de la paraula 'farm'/'granja' obeeix al desig de fer una tasca, com els grangers amb els seus cultius, de canvi de mentalitat a l'ecosistema empresarial, impulsant un canvi de rumb cap a àmbits d'innovació de manera marcada i visionària (...)", s'explica pel que fa al nom del projecte. Segons aquest argumentari, "la Platja de Palma té tot el necessari per tenir el terreny adobat per donar cabuda a aquesta nova oportunitat de mercat".

L'esborrany no escatima en l'ús de termes anglosaxons relacionats amb el sector tecnològic i el món empresarial. S'apunta a la necessitat que la Platja de Palma sigui un digital hub (un hub és un punt de trobada d'empreses i emprenedors) i es planteja la creació d'una Destination Management Organization (DOM), que significa organització de la gestió d'una destinació (a les Balears no n'hi ha cap, segons el document). En aquest àmbit, es remarca que hi ha molts stakeholders (parts interessades) que formen part del sector turístic. Tampoc no hi falten conceptes com think tank (una mena de laboratori d'idees), know-how (conjunt de coneixements tècnics), core team (equip principal) i early adopter (consumidor primerenc), entre d'altres.

En l'apartat de resultats previstos, un dels punts és l'"associació mental" de la Platja de Palma amb la innovació turística i que es converteixi en una destinació pionera en aquest àmbit. Així ho haurien d'acabar percebent "turistes i mitjans internacionals". Per atreure els knowmads, un dels mecanismes seria fer esdeveniments relacionats amb el coneixement en aquest indret de Ciutat, que a hores d'ara es relaciona més amb el turisme de festa i gatera. Però no hi ha cap concreció sobre la classe d'esdeveniments que s'hi durien a terme.

El màrqueting, clau

Per tal de millorar la competitivitat de la Platja de Palma, el document assenyala la necessitat de "crear una nova marca turística, amb una identitat renovada". I aquí el màrqueting (marketing en el text) és clau per vendre aquesta nova imatge. En concret, es parla de "màrqueting de destinacions amb enfocaments digitals". Ara bé, també s'ha de dir que en un altre punt del document es parla d'abordar de manera sistemàtica "les preocupacions dels residents relacionades amb el turisme".

Un altre aspecte de l'esborrany és la creació d'un sistema d'intel·ligència turística per a la Platja de Palma, que se centri "en els àmbits temàtics propis" d'aquesta destinació: oci, experiències per a nòmades digitals, nous productes innovadors, esdeveniments mediàtics per posicionar la zona, oferta esportiva i cultural i llargues estades. Aquesta eina hauria de servir per identificar nous turistes potencials i oportunitats. "Estam en l'època de les dades, i les dades s'han de convertir en informació pràctica i coneixement turístic per optimitzar la gestió, conèixer què passa, poder prendre decisions en temps real i planificar les necessitats futures", explica el document.

stats