TRANSPORTS

Jaume Mateu: “El transport ha de ser més competitiu en velocitat i preu”

l director general de Transports i ha impulsat, amb el Consorci de Transports, el reglament de les normes d’ús dels autobusos de les Illes

Cristina Román
13/03/2016
2 min

PalmaJaume Mateu és el director general de Transports i ha impulsat, amb el Consorci de Transports, el reglament de les normes d’ús dels autobusos de les Illes. Ja que és “complicat” posar límits o canviar les condicions a les empreses concessionàries, emparades per la llicència de 1997, treballa dia a dia per millorar el panorama amb vista a l’any 2019.

En quin punt està la situació del transport per carretera a les Illes?

Estam en la fase final d’un model concessionari que ha quedat antic. L’any 2019 s’haurà de canviar de model, es renovarà la concessió i es demanaran unes altres condicions i es revisaran les tarifes.

Per què hi ha tantes diferències segons el municipi?

Es deu sobretot que hi ha línies deficitàries. El Govern ha intervingut en aquests anys subvencionant algunes de les línies per millorar-les, com és el cas de les d’Esporles i Bunyola. Altres línies no tenen aquesta ajuda de l’administració i no tenen tan bones condicions. Quant al preu, els trajectes que superen els 11 euros són els de bitllets senzills, per això potenciam tant els abonaments i els bitllets reduïts segons l’edat o la situació del ciutadà.

Teniu prevista cap millora del preu?

No, perquè en aquest tipus de concessió davallar els preus suposaria haver de compensar l’empresa d’alguna manera. Ens estimam més compensar-ho amb els abonaments, perquè és una política més global que beneficia el ciutadà d’aquí. Si no, hauríem de cobrir el que els turistes deixen de pagar si abaratim els preus.

Com treballau amb el nou model?

Ja feim feina a revisar el model que hi ha i com es pot millorar el sistema, la qualitat, les freqüències i els abonaments per tal que es noti el canvi.

Com convèncer el ciutadà que agafi el transport públic i no el cotxe? Agafar el cotxe fins ara ha estat més fàcil i està molt integrat en la societat. Però és vera que el transport públic ha de ser més competitiu, tant en velocitat com en preus. No pot ser haver d’estar més de dues hores per arribar a Palma, això s’ha de millorar. El canvi de visió no serà immediat, però a poc a poc s’aconseguirà.

Com vigilau l’estat dels busos?

Passen inspeccions i totes les queixes dels usuaris les enviam a les empreses perquè les tramitin. A més, amb el nou reglament de l’ús del transport, que serà una realitat abans de l’estiu, hem recollit totes les preocupacions dels ciutadans.

Ha canviat la vostra visió sobre el tren de Llevant per tal de millorar la mobilitat a la zona i cap a Ciutat?

La nostra prioritat ara és electrificar les línies de tren fins a sa Pobla i Manacor perquè no hagin de fer transbord. També milloram estacions i l’estructura ferroviària. Fins que no tinguem això solucionat, no podem pensar més enllà. Una vegada fet això, ja en parlarem.

stats