Banca privada

Indignació pel tancament del darrer banc a Son Cladera: "Haurien d'estar obligats a donar un servei just”

Aquesta situació afecta sobretot les persones grans o amb mobilitat reduïda que no poden desplaçar-se amb facilitat

Veïnats del barri de Son Cladera concentrats davant la sucursal de CaixaBank
06/02/2025
3 min

PalmaEls veïns de Son Cladera s’han manifestat aquest dimecres per denunciar el tancament de la darrera oficina bancària del barri, al polígon de Son Fuster. Els residents asseguren que les persones grans o amb mobilitat reduïda “no poden desplaçar-se amb facilitat” i que, en molts casos “no saben com funciona un caixer automàtic i necessiten ajuda”, explica Juan Sánchez, portaveu de la comissió de veïns. 

El passat 21 d’octubre els residents varen enviar a CaixaBank prop de mil firmes que havien recollit per denunciar la situació i l’entitat bancària els ha proposat “que es desplacin a altres oficines de la ciutat com la d’Establiments o la de la Indioteria". “Deixar sense oficina presencial una zona amb prop de 10.000 habitants quan hi ha dos locals tancats al barri en els quals seria molt fàcil donar servei a totes aquestes persones que ho necessiten és vergonyós”, expressa Sánchez. L'entitat bancaria ha estat contundent en aquest aspecte i ha desmentit aquestes acusacions: "En cap cas no s'ha suggerit els veïns anar a Establiments", han assegurat fonts de l'entitat.

Fonts de CaixaBank han volgut explicar que l'oficina del polígon de Son Fuster que van tancar el maig del 2024 estava ubicada en un edifici corporatiu, antiga seu de Sa Nostra. Aquest edifici es va vendre a la Conselleria d'Educació amb el compromís de deixar lliure el local. Així i tot, per reduir les molèsties dels possibles usuaris, han explicat que els van autoritzar a instal·lar un caixer al recinte.

A més, han informat que a 800 metres de Son Cladera es pot trobar l'oficina del Rafal amb horari ampliat (obre l'horabaixa) i a menys d'un kilòmetre hi ha les oficines de la Indioteria, de Son Castelló i de Marratxí.

Veïns del barri de Son Cladera concentrats davant la sucursal de CaixaBank.

Les persones grans

El tancament afecta sobretot les persones grans. “La meva germana té 90 anys i, com el 60% dels veïns, necessita accedir a una oficina on hi hagi qui li expliqui el funcionament dels caixers o qui li doni un servei adequat”, explica Pilar Giménez, veïna de Son Cladera. “A mi m’ha d’acompanyar la meva filla o el meu net”, denuncia Sánchez.

Durant la protesta, molts residents del barri mostraven pancartes amb missatges de protesta com ara: “Què feim les persones amb mobilitat reduïda o que no sabem fer funcionar un caixer automàtic?” o “Si estem obligats a tenir un compte bancari, el banc hauria d’estar obligat a donar un servei just”. 

En cinc anys, a les Balears han tancat la meitat d'oficines bancàries presencials que donaven servei als residents. Segons dades del banc d'Espanya, en aquests moments hi ha 355 oficines (147 a Palma) i el 2020 n'hi havia unes 780. Aquest fet s’explica per la fusió d’entitats i per l'explosió de bancs en línia. Aquesta retirada gradual de les oficines bancàries ha estat més visible en les grans capitals del país, que amb els anys han anat alliberant els locals de planta baixa. Alguns bancs han quedat, altres els han deixat buits i a la resta hi han aterrat nous negocis. Com ja va explicar l'ARA, una de les principals derivades del tancament d’oficines ha estat la sortida de milers de treballadors. Expedients massius i grans paquets de baixes incentivades han reduït dràsticament les plantilles dels bancs principals .

stats