Renda Social Garantida

El Govern investiga pagaments indeguts de fins a 2,4 milions a la renda social garantida

La Conselleria de Benestar Social assegura que l’anterior executiu suspenia les ajudes i no revisava els expedients, mentre que MÉS per Mallorca defensa que va ser Fina Santiago qui va iniciar el procés de verificació

a consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, Sandra Fernández, i la directora general d’Afers Socials, Marina Micaela Fiscaletti.
ARA Balears
10/11/2025
3 min

PalmaEl Govern ha detectat possibles pagaments indeguts de la Renda Social Garantida (RESOGA) que podrien situar-se entre 1,6 i 2,4 milions d’euros, imports que els beneficiaris hauran de retornar a l’Administració. Així ho ha explicat la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, Sandra Fernández, durant la presentació les principals conclusions de l’auditoria interna sobre aquesta prestació (iniciada el 2023) i d’una primera revisió de més de 4.000 expedients corresponents al sistema de gestió RESOGA 20.

En relació amb l’anterior sistema, RESOGA 16, la consellera ha recordat que ja es van detectar pagaments indeguts per un total de 211.000 euros després d’un cribratge massiu de dades i la revisió de més de 2.300 expedients el desembre de 2022. Fernández ha subratllat que "la gravetat no és que se suspengués el pagament, sinó que no se’n notificava la suspensió i això deixava els beneficiaris als llimbs", criticant així la gestió de l’anterior equip de govern. També ha posat en qüestió la figura de la declaració responsable, que considera inadequada per a aquesta prestació a causa de la responsabilitat que implica per a col·lectius vulnerables, molts dels quals desconeixen el funcionament de l’Administració. Segons ha dit, el Govern anterior suspenia les ajudes, però després no revisava els expedients i, per tant, no sabia si calia reclamar diners cobrats de forma indeguda per part d'alguns beneficiaris.

Per la seva banda, el portaveu de MÉS al Parlament, Lluís Apesteguia, ha defensat la tasca de l’exconsellera d’Afers i Esports del Pacte, Fina Santiago. Ha explicat: "Des del moment en què la persona sol·licita l’ajuda i se n’avaluen els requisits, se li atorga, ja que és necessària per a la seva subsistència i no es pot esperar que acabin tots els procediments. Posteriorment, es revisa que els requisits s’hagin complert correctament". En alguns casos es poden detectar disfuncions i cal procedir al retorn dels imports rebuts indegudament. El procés de revisió va ser iniciat per Fina Santiago. "Sempre que s’hagin concedit ajudes de manera indeguda, s’ha de garantir la devolució dels diners" ha defensat. En ser demanada per aquestes declaracions, Fernández ha insistit: "El problema és que no ho revisaven."

Pendents del final de les auditories

La consellera ha afegit que encara no es pot concretar exactament quantes persones es veuran afectades, ja que el titular de l’expedient no sempre coincideix amb el nombre final de beneficiaris. La revisió i notificació dels expedients irregulars ha estat una de les primeres mesures impulsades pel departament després que el Govern prengués possessió l’estiu de 2023, juntament amb l’encàrrec d’una auditoria per analitzar la situació després del “caos” detectat.

Entre les principals conclusions de l’auditoria, Fernández ha assenyalat irregularitats “estructurals acumulades durant anys”, com ara:

  • Gestió informàtica deficient i poc adaptada a les necessitats actuals.
  • Mala connexió amb altres administracions, que dificultava el cribratge i el control de dades.
  • Suspensions d’expedients sense notificació, situació que generava inseguretat jurídica.
  • Pagaments indeguts prolongats en el temps.
  • Cobraments fora de les Balears per manca de control de residència.
  • Pagaments a persones sense NIE, detectats ja en un informe del 2021 de la Direcció General del Tresor.

Per abordar aquestes deficiències, el Govern prepara una nova instrucció general que reculli totes les recomanacions de l’auditoria i clarifiqui els processos. També es redactarà un manual de gestió integral per al personal i una guia per a altres administracions i entitats, amb informació clara, fiable i unificada. Abans de final d’any es posarà en marxa el pla anual de revisió, que fins ara no s’havia executat. Paral·lelament, s’està desenvolupant una nova aplicació de gestió informàtica més completa, amb més funcions i vinculada a la història social única, que permetrà un control més eficient dels expedients. El Govern revisa cada expedient individualment amb un nou sistema de control i un equip reforçat de fins a 47 persones dedicades exclusivament a la gestió de la prestació, amb l’objectiu de compensar les deficiències del sistema informàtic anterior.

Fernández ha recordat que el Govern té la intenció d’impulsar modificacions legislatives si obté els suports necessaris al Parlament. Entre les propostes hi ha tornar als tres anys de residència mínima per accedir a la prestació, eliminar l’exigència de denegació prèvia de l’Ingrés Mínim Vital (IMV) i clarificar els requisits d’accés. També es vol ampliar el termini de resolució de les sol·licituds a sis mesos, amb la finalitat de desbloquejar la revisió dels expedients i evitar un col·lapse del sistema. Finalment, la consellera ha anunciat que ha sol·licitat comparèixer en comissió parlamentària per donar compte de la gestió de la prestació i explicar detalladament les mesures adoptades per garantir-ne la correcta administració.

stats