Les famílies carreguen contra el procés d'escolarització: "Ens han donat plaça a 40 minuts de casa"

Reclamen a Educació que ampliï les ràtios de 4t d'Infantil als centres amb més demanda i que desisteixi d'implantar la zona escolar única el curs 2025-2026

Mapa d'escolarització de Palma 2024-2025.
4 min

PalmaEl 92,45% dels infants de 4t d'Infantil (tres anys) ha obtingut plaça a la seva primera preferència durant el procés d'escolarització 2024-2025; i el 5,32%, a la segona. Ara bé, 192 infants han quedat provisionalment sense lloc i alguns dels que sí que l'han obtingut ho han fet molt lluny de casa. Davant això, un grup de famílies de Palma amb fills que han de començar 4t d'Infantil el curs que ve i que no tenen plaça a la primera opció s'han mobilitzat per exigir solucions a la Conselleria d'Educació, a qui remeten una carta.

En el text, al qual ha tingut accés l'ARA Balears, es reclama l'ampliació de les ràtios fins a 25 infants per aula en els centres de més demanda, a més que es creïn noves línies escolars on sigui possible, i que es revisi el mètode de baremació per fer-lo més equitatiu amb vista al curs que ve. Ara bé, la reclamació de més pes afecta una de les mesures estrella d'Educació. Els pares signants volen que la Conselleria reculi en la decisió d'implantar la zona escolar única a Palma, prevista per al curs 2025-2026 i criticada per la comunitat educativa. De fet, les tres zones d'enguany (A, B, C) són només un pas intermedi fins a la uniformització final.

Les famílies asseguren que, a l'hora de preveure les places per al curs 2024-2025, no s'han considerat les diferències de població dels diferents barris de Palma. Aquest fet s'ha traduït en un desequilibri de places entre les zones A, B i C, que ha perjudicat les àrees de més població. A conseqüència d'aquest fet, algunes s'hauran de desplaçar a altres barris per anar a l'escola. Per emparar la seva posició, adjunten les dades de demanda i places de 4t d'Infantil d'alguns centres educatius de Palma.

Zona A

  • CEIP Aina Moll: 66 places i 87 sol·licituds.

Zona B

  • CEIP Cas Capiscol: 22 places i 31 sol·licituds.
  • CEIP De Pràctiques: 44 places i 77 sol·licituds.
  • CEIP Miquel Costa i Llobera: 40 places i 45 sol·licituds.
  • CEIP Son Oliva: 44 places i 75 sol·licituds.
  • CC PIUS XII: 46 places i 93 sol·licituds.

Zona C

  • CEIP Rafal Vell: 40 places i 47 sol·licituds.
  • CEIP S'Aranjassa: 8 places i 11 sol·licituds.
  • CC Sant Pere: 75 places i 105 sol·licituds.
  • CEIP Sant Jordi: 21 places i 25 sol·licituds.

Entre tots aquests centres, expliquen les famílies, hi ha 111 infants que no han obtingut plaça en el centre educatiu de primera preferència. "Poder anar a una escola de proximitat és un dret que hauria de quedar garantit pel sistema d'escolarització. No poder accedir a l'escola de proximitat complica l'organització familiar, en dificulta la conciliació i augmenta la despesa de la llar, ja que s'ha de recórrer a serveis de matinera, menjador, extraescolars, autobusos o benzina per als desplaçaments motoritzats lluny de casa", assenyalen. Entre altres idees, també introdueixen el fet que, a vegades, l'única alternativa que hi ha a l'escola pública de proximitat, "és una escola concertada religiosa". En aquest sentit, recorden, "l'escola pública ha de ser universal i ha de poder acollir la totalitat de les sol·licituds que rep, mentre que les escoles concertades únicament han de ser per a aquelles famílies que les triïn com a primera opció".

Per altra banda, també posen el focus en l'increment de la contaminació que es produirà a conseqüència de l'augment de desplaçaments escolars. Aquests darrers també incrementaran el tràfic, i amb ell, les habituals retencions a les hores d'entrar i sortir de l'escola.

Les veus del malestar

Catalina (nom fictici) és una de les mares afectades pel procés d'escolarització. La seva família viu a la carretera de Valldemossa, que ara forma part de la nova zona B. Aquesta comença de les avingudes i arriba fins a la UIB, Establiments o Son Sardina. Abans, la mateixa àrea es dividia entre les barriades de l'interior de la via de cintura i les de fora, un fet que evitava casos com el de Catalina: "Ens han donat plaça al CEIP Secar de la Real, que el tenim a 40 minuts caminant i que abans no ens corresponia. Era de les darreres opcions i mai no vàrem pensar que ens tocàs", lamenta. "Haurem d'anar-hi en cotxe, perquè és inviable anar a peu amb una nina de tres mesos i una de tres anys", exposa.

La intenció de la família era tenir plaça a un centre que estigués a prop de casa per comoditat i conciliació, donat que esperen un altre infant a finals d'agost. "Quan neixi, durant els primers mesos ho podrem gestionar perquè estarem de baixa, però després serà molt complicat. Tant el pare com la mare feim feina de 8 h a 15 h", exposa. Aquest fet entra en conflicte amb el fet que l'escola ofereix servei de matinera des de les 8 h, i no des de les 7.30 h com fan molts centres", explica. El servei de menjador, afegeix Catalina, acaba a les 15.30 h i després no té activitats extraescolars, un fet que els dificultarà conciliar. "Els dos haurem de demanar reducció de mitja jornada per poder arribar a tot", lamenta. A la reducció de jornada i, per tant, d'ingressos, s'hi sumarà que hauran de pagar els diferents serveis extres de l'escola (matinera i menjador).

En expectativa

La filla de Catalina té plaça, lluny de casa, però en té. Pitjor sort ha tingut J.M.T., pare d'un infant de tres anys que ara mateix no té escola per al curs vinent. La seva família viu a prop del carrer de 31 de desembre de Palma i havia demanat plaça, entre altres, al CEIP Costa i Llobera, Aina Moll i al CC Pius XII. "Som una família normal, amb la puntuació que ens correspon per zona i per haver anat a una escoleta", explica. J.M.T. va contactar amb alguns dels centres als quals s'havia proposat, que li van comunicar que enguany havia estat un any de rècord històric pel que fa a les sol·licituds de plaça. "Vaig demanar per les puntuacions de tall i em van dir que eren de més de set punts", exposa. Els centres, explica J.M.T., han dit a les famílies que "estaven sorpresos i que havien traslladat a Educació l'excés de demanda en relació amb l'oferta disponible. En alguns dels casos han demanat més places o fins i tot obrir una nova línia, però Educació no els ho ha concedit".

stats