Fins a 12.000 embarcacions arriben a coincidir navegant a les Balears durant l'agost

Representen gairebé la meitat de les que hi ha als ports i a les marines seques de les Illes, segons dades del Govern 

Fins a 12.000 embarcacions arriben a coincidir navegant a les Balears durant l'agost, segons ha explicat el conseller de Mobilitat, Marc Pons, durant la presentació aquest dijous de l'estudi sobre la capacitat de càrrega del litoral balear fet pel Sistema d'Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears (SOCIB). Representen gairebé la meitat de les 30.000 embarcacions que hi ha als ports i a les marines seques de l'Arxipèlag, segons ha comentat la directora de l'empresa pública Ports IB, Cristina Barahona.

A les Illes hi ha més de 22.000 punts de fondeig que no tenen un impacte directe sobre el medi perquè o bé el fons és arenós o es tracta de boies que eviten danys sobre la posidònia. Malgrat que hi ha suficients punts per assumir l'afluència màxima estimada, cal dir que la saturació d'embarcacions a l'estiu és un fet a punts concrets de la costa com ara Portals Vells, a Calvià. El nombre de punts d'amarratge a les Balears és de 24.191, i representen poc més d'un 5% de tots els que hi ha a la mar Mediterrània i un 17% dels existents a l'Estat, segons dades del Govern. 

El Govern vol assumir la demanda de noves embarcacions sense ampliar ni crear nous ports

La investigadora principal de l'estudi del SOCIB, Aina García, ha explicat que s'han identificat 343 zones de fondeig a les Balears, 39 de les quals estan regulades–amb camps de boies– i 250 no ho estan. 54 zones n'han estat excloses perquè la normativa no permet fondejar-hi per evitar danys sobre la posidònia o perquè corresponen a l'espai reservat per als banyistes.

La capacitat de càrrega nàutica de les zones regulades és de 1.914 punts de fondeig, mentre que als espais no regulats on el fons marí és d'arena la xifra ascendeix a 17.956 punts. A les zones no regulades però que tenen fons amb posidònia, en canvi, n'hi ha 1.893. Aquestes estimacions es basen que les embarcacions de 15 metres d'eslora mantinguin 25 metres entre si.

Tant l'estudi del Govern com el fet pel SOCIB formen part del procés d'elaboració del Pla general de ports de les Balears. El conseller ha reiterat que la normativa preveu assumir la demanda de noves embarcacions dels pròxims 15 anys sense ampliar ni construir nous ports esportius. El Govern aposta per l'optimització de l'espai portuari existent, la creació d'una xarxa de marines seques i pocs punts d'amarratge nous, perquè es podrien fer arran de la reestructuració dels ja existents.

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF