Ja s'ha executat més d'un 40% de les obres d’electrificació del tren que va fins a sa Pobla i Manacor

La vicepresidenta del Govern i el conseller de Territori, Energia i Mobilitat; les batlesses de Llubí i Manacor; els batles d’Inca, sa Pobla, Muro, Sineu i Sant Joan i el segon tinent de batle de Petra, han visitat les obres, que suposen una inversió d’uns 40 milions d’euros

Ja s'ha executat un 40% de les obres d’electrificació de les línies ferroviàries Enllaç-sa Pobla i Enllaç-Manacor. A més, s’han fet les canalitzacions per instal·lar el cablejat en 27 quilòmetres de via dels 43 previstos. En concret, s’han fet canalitzacions en 20,6 quilòmetres de l’Enllaç-Manacor (un 57% del total) i en 6,1 quilòmetres de l’Enllaç-sa Pobla (un 51%).

La vicepresidenta del Govern i consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, Bel Busquets; el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons; les batlessa de Llubí, Magdalena Perelló; la batlessa de Manacor, Catalina Riera; el batle d’Inca, Virgilio Moreno; el batle de sa Pobla, Biel Ferragut; el batle de Muro, Martí Fornés; el batle de Sant Joan, Francesc Mestre; el batle de Sineu, Miquel Gelabert, i el regidor i segon tinent de batle de l’Ajuntament de Petra, Miquel Santandreu, han visitat avui les obres d’electrificació i les subestacions de Llubí i Manacor. També hi han assistit el director general de Mobilitat i Transports, Jaume Mateu, i el gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca, Mateu Capellà.

Les obres suposen una inversió de 40 milions d’euros aportats entre la Comunitat Autònoma i els fons europeus FEDER.

Bel Busquets ha manifestat que aquestes obres d’electrificació s’emmarquen en la política de sostenibilitat que desenvolupa el Govern de les Illes Balears. “Una sosteniblitat social, amb la posada en marxa de la renda social, l’augment dels mestres i del personal sanitari; mediambiental i, també, de mobilitat”. La vicepresidenta del Govern ha recordat que la inversió no disposa de la participació del govern central, sinó que prové de fons europeus i balears.

Per la seva banda, Marc Pons ha declarat que el ferroviari serà el primer transport íntegrament elèctric. “La nostra aposta és anar electrificant els diferents sistemes de transport: des del públic per carretera al vehicle privat”. El conseller de Territori, Energia i Mobilitat ha afirmat que ara s’està treballant en “el disseny d'una millor gestió dels horaris, per tal que els usuaris de tren de sa Pobla i Manacor puguin experimentar una millora de les freqüències que acabarà repercutint en la reducció del preu final del bitllet”.

L’estat de les obres d’electrificació és el següent:
 
Enllaç – Manacor

Canalització:  En la línia Enllaç-Manacor es va iniciar el passat dia 7 de febrer la canalització per posar el cablejat entre Inca i Enllaç; en el tram Enllaç-Sineu s'ha fet un 95% de la canalització, igual que en el tram Sineu-Sant Joan. Entre Sant Joan i Petra se n’ha executat un 50% i, entre Petra i Manacor, un 38%.
Catenàries: Pel que fa a les catenàries (les línies aèries d’alimentació elèctrica per als trens) ara s’està treballant entre l’Enllaç, Sineu i Petra. S’han fonamentat amb formigó 274 estructures de suport de les catenàries (un 28% del total).
Subestacions:  Així mateix, s’estan construint 4 subestacions de tracció en tots els trams que s’estan electrificant: a Manacor i Sant Joan l’obra ja està executada i ara es comencen a construir els vials i el tancament exterior. A Petra s’està construint la coberta, i a l'Enllaç està en fase de fonamentació. Aquestes subestacions subministraran energia a la catenària.
Fibra òptica:  A més, ja s’ha instal·lat la fibra òptica entre l'Enllaç i Sineu per a la transmissió d’informació a la central de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) s’han començat el treballs de dotació del cable de mitja tensió. 
 
Enllaç -sa Pobla

Canalització:  En la línia Enllaç–sa Pobl, s’ha canalitzat per instal·lar el cablejat en 900 metres des de l’estació de Llubí fins a Enllaç, un 20% del tram. Entre Llubí i Muro se n'ha executat un 80% i, entre Muro i sa Pobla, un 48%.
Catenària:  S’han fet 342 cimentacions, totes les previstes. Així mateix, s’han començat a aixecar els pals entre Llubí i sa Pobla. Avui dia ja hi ha instal·lats 90 pals, un terç del total.
Subestacions:  Aquesta línia disposarà de dues subestacions: tant en la de sa Pobla com en la de Llubí ja ha finalitzat la fonamentació i ara s’estan instal·lant les bigues i els panells de les façanes.
Tancament:  També s’han col·locat tanques de seguretat en més de 4 quilòmetres entre les estacions de Llubí i Muro.

S'ha previst que les obres d’electrificació ja estiguin acabades el proper estiu, cosa que suposarà un viatge més confortable per als passatgers (els trens elèctrics fan menys renou i vibren menys que els de gasoil), evitarà els transbordaments a l’Enllaç i el trajectes seran entre 8 i 10 minuts més curts.

També hi ha avantatges econòmics: la part més important de l’estalvi és la de manteniment, aproximadament d’un milió d’euros anuals, atès que s'utilitzen trens elèctrics i no de dièsel. A més, s’estalviaran uns 60.000 euros l’any de cost energètic, en passar d’una despesa de 660.000 euros pel dièsel als 600.000 euros de la nova xarxa ferroviària electrificada.

També hi haurà millores mediambientals, ja que es reduiran les emissions de CO2 un 60% (s’emetran 632,7 tones de CO2 menys cada any), així com la contaminació acústica i l’ús de lubricants contaminants.

Aparcament de sa Pobla

D’altra banda, continuen a bon ritme les obres de construcció del nou aparcament de l'estació del tren de sa Pobla. Té una superfície de 1.886 m² i s’estan habilitant 50 places d'estacionament, cinc de les quals estaran destinades a l'ús de persones amb mobilitat reduïda permanent.

L'obra s’adjudicà per un import de 103.008,51 euros (IVA exclòs) i la seva finalització està prevista entre final de març i principi d’abril.

Aquesta infraestructura ajudarà a fomentar l’ús del tren a tots els residents de la zona, que disposaran ara d'una nova dotació dissuasiva que els permeti deixar el cotxe a l'estació i utilitzar el tren per desplaçar-se.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 23/06/2018

Consultar aquesta edició en PDF