Societat 23/09/2021

“Per a l'explotador sexual, l'objectiu ets tu”, la nova campanya del Govern per prevenir els adolescents

L’agència encarregada de la campanya ha seguit l’estratègia de parlar en un llenguatge que arribi a les joves

ARA Balears
2 min

Palma"Una bossa xulíssima per una carícia", "un mòbil nou a canvi de deixar-te tocar" o "una sessió de fotos a canvi d'una besada". Sigui el que sigui el que t'ofereixin "digues no". Aquest és el missatge que vol donar el Govern amb la nova campanya que ha llançat el Dia internacional contra l'explotació sexual i el tràfic de persones per prevenir l'explotació sexual d'adolescents.

Sota el lema 'Per a l'explotador sexual, l'objectiu ets tu', la Conselleria d'Afers Socials i Esports i l'IBDona volen arribar als adolescents, les famílies i a la població en general per sensibilitzar-la d'un problema que s'està detectant a totes les comunitats autònomes i que "és una xacra a combatre entre tots i totes". La campanya parteix de la realitat que l'adolescència és una etapa vital en la qual molts són especialment vulnerables i l'objectiu és "rompre amb la falsa idea, molt generalitzada, que l'explotador sexual es mostra de manera explícita i, per tant, la víctima pot identificar molt clarament les seves intencions i hi pot posar límits".

Un dels cartells de la nova companya “Per a l'explotador sexual, l'objectiu ets tu”.
Un dels cartells de la nova companya “Per a l'explotador sexual, l'objectiu ets tu”.

En aquest sentit, expliquen que l'aproximació que fan els explotadors en la gran majoria dels casos és des de la falsa seducció i la promesa de lliurament de regals a canvi, per exemple, d'una carícia o deixar-te tocar, dos gestos que poden ser el preàmbul de greus situacions d'explotació sexual i de captació.

L’agència encarregada de la campanya ha seguit l’estratègia de parlar en un llenguatge que arribi als adolescents i utilitzar els mateixos codis que ells utilitzen, com per exemple el codi que es fa servir a la publicitat que ells entenen perfectament. En un to i una estètica similar al d’un anunci de moda, la intenció de la campanya no és altra que fer entendre als i les joves que el seu cos no està en venda i que no s’ha de fer servir com a moneda de canvi per aconseguir objectes.

Tallers i formacions

A més d'aquesta campanya publicitària, la Conselleria d'Afers Socials i l'IBDona, en col·laboració amb la Conselleria d'Educació, han organitzat per als tres anys vinents un conjunt de tallers i formacions adreçats als joves i les famílies. Es tracta de tallers i formació d'educació afectivosexual i prevenció de l'explotació sexual infantil.

En concret, amb vista a les adolescents, està previst que durant el pròxim curs es facin 900 tallers per a l'alumnat de 2n i 4t d'ESO. 900 tallers més al curs 22-23 i 500 tallers més al curs 23-24. Pel que fa a les famílies de les adolescents, està previst que durant els propers tres cursos escolars es facin 150 tallers.

Per altra banda, hi ha formació específica dirigida als professionals dels àmbits educatiu, sanitari, de serveis socials i lleure. Se'ls forma en el Protocol de Maltractament, el protocol específic d'abús, la identificació d'indicadors i les pautes generals de gestió de les situacions. Està previst que durant els tres pròxims cursos escolars es formin 750 professionals per any.

stats