CaixaBank lidera l’única oferta per gestionar la futura T-Mobilitat
L’operador implantarà el pagament intel·ligent al transport públic
BarcelonaLa transformació del sistema de pagament al transport públic arribarà a Catalunya l’any que ve en fase de proves i de manera definitiva el 2016. Encara no és oficial quin operador es farà càrrec de gestionar tot el nou sistema de pagament que esborrarà els actuals abonaments amb banda magnètica, tot i que la Generalitat només té una oferta damunt la taula. És la que ha presentat el consorci d’empreses format per CaixaBank, Indra, Fujitsu i la companyia catalana de transport Moventia (Sarbus). El termini per presentar altres ofertes va acabar el 30 de juliol i està previst que l’adjudicació es faci al setembre, segons consta a la web de contractació pública de la Generalitat.
L’oferta en solitari que ha fet el consorci liderat per CaixaBank i Indra esvaeix la pugna que, a priori, els havia d’enfrontar amb una altra aliança d’empreses anomenada Opencat i que, finalment, no ha presentat cap proposta. Opencat estava integrada per deu empreses d’autobusos catalanes (Alsa, Canals, Sagalés i Tusgsal, entre d’altres) i les tecnològiques Informática El Corte Inglés, Xerox i Etra.
La Generalitat planteja un contracte al futur operador d’entre 13 i 15 anys i fixa una inversió inicial que rondarà els 60 milions d’euros (72 milions si s’hi inclou l’IVA). Al document de condicions per a l’adjudicació, el Govern calcula que el cost del projecte per a les empreses quedarà absorbit amb l’increment de passatgers previst al transport públic i amb la lluita per reduir cada cop més el frau. També es calculen altres vies d’ingressos mitjançant la inserció de publicitat a les futures targetes de transport i gràcies a l’exportació del sistema, segons consta al plec de condicions consultat per l’ARA.
El nou sistema tarifari, la T-Mobilitat, desterrarà els abonaments actuals (84 abonaments distribuïts en 16 títols per sis zones de transport) per substituir-los per un nou sistema de xip basat en la tecnologia contactless que podrà funcionar en múltiples suports, des de la targeta recarregable fins al telèfon mòbil, les polseres o els rellotges.
Rebaixes si fas molts viatges
El sistema de pagament serà al gust de l’usuari, que podrà escollir entre el prepagament (ja sigui amb una targeta de cartró amb un preu fix per viatge o amb una de plàstic amb descomptes com més viatges faci l’usuari) i el pagament a posteriori, amb un xip vinculat a un compte bancari. Les liquidacions seran mensuals i es calcularan els descomptes que pertoquin.
Es redissenyaran les actuals tarifes segons les zones (corones metropolitanes) i s’ha encarregat un estudi per analitzar alternatives, com el pagament per quilòmetres. Es mantindran descomptes per a famílies nombroses, monoparentals, jubilats i aturats, entre d’altres.
L’Oyster londinenca va ser la precursora
El sistema intel·ligent de pagament del transport públic té un precursor a Londres amb la famosa targeta Oyster, que ja fa anys que va introduir la targeta única que l’usuari pot recarregar i que descompta els trajectes a l’arribada i depenent de les zones que hagi creuat el viatger.
El sistema londinenc actual, però, també està en plena transformació. Fa poques setmanes han començat a introduir als autobusos urbans de Londres la possibilitat de pagar mitjançant targetes de dèbit i de crèdit contactless. El trajecte pagat amb aquest sistema costa igual que si s’utilitza l’Oyster i és més barat que si es paga el trajecte amb diners en efectiu. A partir del setembre, el nou sistema contactless s’estendrà a la xarxa de metro de l’àrea metropolitana.