Menorca, equilibri entre turisme i pressió humana

Macarella i Favàritx, accessibles en autobús

Menorca experimenta aquest estiu sobre els accessos a Macarella i a la zona de Favàritx, dues ubicacions d’alt valor natural, paisatgístic i ambiental. La difícil convivència entre càrrega humana i sostenibilitat ha duit el Consell Insular de Menorca a prendre mesures. Tanmateix, els casos de Macarella i Favàritx són diferents.

La competència per regular l’accés a la zona de Favàritx recau en la Conselleria balear de Medi Ambient, perquè es troba dins l’àrea del Parc Natural de l’Albufera del Grau. La proliferació de zones d’aparcament no controlades en terrenys privats, als marges del camí d’accés al far, s’ha desbordat i les institucions han decidit prendre-hi mesures.

Cal dir que és una mesura excepcional, ja que s’han planificat 200 places d’aparcament. Per donar una alternativa d’accés a Favàritx durant el període de procés burocràtic, el Consell decidí establir un sistema de transport públic des de l’estació d’autobusos de Maó i que es complementa amb la restricció d’accés al tram final del camí i amb un sistema de vigilància.

La nova línia d’autobús entre Maó i Favàritx començà a funcionar l’1 de juny. En temporada alta, del 15 de juny al 15 de setembre, se n’han previst 13 sortides cada dia de la setmana. Cal recordar que els únics que podran accedir a la zona són altres vehicles de transport públic o discrecional, però sempre sense estacionar-hi. Així, els taxis o petits autobusos podran accedir-hi per descarregar i carregar visitants, malgrat que es prioritzarà el servei de transport públic regular i en funció de les característiques limitades del camí d’accés.

Protegir Macarella

La restricció més polèmica arribà amb la decisió d’actuar a cala Macarella. És una prova pilot que, segons el conseller insular de Mobilitat, Miquel Preto, “ha despertat aquells que vaticinen grans desastres; els mateixos que també predeien que succeiria igual amb la prohibició de fumar en bars i restaurants, de tancar un carrer al trànsit o d’haver-nos de posar casc per anar en moto. I, tanmateix, avui sembla que ho hem fet tota la vida”.

Macarella es troba dins una àrea natural d’especial interès, cosa que obliga per llei a preservar-ne els valors. La zona d’estacionament de 160 places quedà petita i adequar més espai amb aquesta finalitat no és la solució per al Consell, ja que implicaria la saturació de la platja.

A més, la mesura millora les prestacions en matèria de seguretat perquè, en cas d’incendi i una evacuació de persones, l’arribada dels vehicles d’emergències seria molt més àgil. L’estretor del camí d’accés va provocar que el Consell es decantàs per un sistema de transport públic amb autobús. Prèvia reserva, els visitants poden anar-hi i tornar-ne per 8,20 euros, i obtenir una tarifa reduïda del 50% de bonificació amb la targeta de transport públic que s’aconsegueix a les seus del Consell Insular, a Maó i Ciutadella.

EDICIÓ PAPER 04/04/2020

Consultar aquesta edició en PDF